AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.734

Vad är det som viner vid gaspådrag? BMW 540

Sida 2 av 3
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Därföra att manuella lådor har andra bekymmer :-)
54
33
540Roberts
540iA -93
Därför att försöka massera din kvinna och styra upp affärer i telefon och stoppa in en snus SAMTIDGT som du växlar... A, är helt omöjligt mannen. ;)
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har precis fått reda på att det kan vara så att om ljudet uppkommer i samband med oljebyte i automatlådan, så kan filtret ha dragit ihop sig en aning pga visst vakum och därmed orsake ett vinande ljud. Får mer info i dagarna och återkommer med yttligare uppdateringar.

DANNE
Min bil:
Länk
hade samma ljud på en 740 97a det var en av kattarna som va tom.

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Dandelue:

Jag har haft samma problem efter oljebyte på 540n. Se mitt tidigare inlägg:
Länk

//Rickard

Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Godafton!
Jag har haft ett vinande ljud vid gaspådrag....
Kom fram till att den bara ven när ac:n var på....
Min ac funkar super men det kanske har & göra med det extra motståndet som blir när magnetkopplingen slår till...( har för mig att det är en magnetkoppling iallafall)
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Widehall-
Det ljudet känner jag också till, men det är inte detta jag pratar om. "mitt" ljud låter även när fläkten är av...

DANNE
Min bil:
Länk
Visa användare
26
Slampe
535iA -90
Jag har Automat i min 535:a och den började för ett tagsen ge ifrån sig ett vinande ljud och detta kommer med 99% säkerhet från lådan.
Det är ett lågt vinande ljud men de räcker med att det finns där för att man ska börja riva sig i huvet!
Ny olja och nytt filter ska vara en bra början tror jag att jag läst i nån tråd,
Så de kommer att göras på min iaf, så kan man ta kulorna när man ändå är där o rotar.
ljudet är vad jag fattat vanligt som f*n på E34 runt 90 årsmodell, bara att ställa sig vid vägen å lyssna, haha..
Ha de fint`

"Rör de Rör Rör de Tallrot"
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Dandelue, uppar din tråd med en fråga!

Hur har det gått med lådan, fått nån fason på ljudet? Har nämligen också metalliskt vinande ljud, som jag tror kommer från växellådan. Låter mest när den växlar på dom lägre växlarna, den har också svårt att växla upp när man kört hårt, även om man försöker växla manuellt.
Jag har nyligen bytt olja och filter, grön "byt aldrig olja" olja hade jag i min.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jonas: e34 eller e39? bytte du packningen mellan filter och ventilhus? är den dålig kan det vina efter filterbyte. Svårt att växla upp efter hård körning - säker på att du inte har fått för mkt olja i vid bytet?

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ok "grön" då förstår jag att det e39an du talar om

molle
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)

Jag har också ett vinande ljud från min bil. Men precis som "Widehall" skrev här ovan, så försvinner ljudet när man slår av Ac:n. Är oerhört irriterande. Ngn som vet vad det kan vara som felar? F.ö. kyler Ac:n perfekt.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
-grodan
Kan det inte vara ett lager i kompressorn som är dåligt?
Vart låter det ifrån?

-molle325
Ja, en e39 är det.
Är det o-ringen på denhär bilden Länk som du menar med packning?
Pratade med Novation idag, och när man köper nytt filter till dom flesta låder får man den o-ringen med, dock om man köper filter till min låda så följer den inte med.
Nu var det några månader sedan jag bytte filter och olja, men jag kommer då inte ihåg att jag satte dit någon o-ring! Så det kan mycket väl vara det som felar, konstigt att det blir ett sånt ljud endå tycker jag, låter som metall som skaver mot metall.

Ja, säkert aningen mycke olja i lådan, för jag hade ingen koll på vårme et.c. Ska börja med att byta motor igen nu i helgen, så får jag kika igenom lådan nästa vecka.

Tack för hjälpen!
Transocean
Slitna visco-kopplingar viner!!!

Juha
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jonas: Japp det är den o-ringen. Det viner när oljan sugs vid sidan om den ringen. Kan uppstå pga igensatt filter eller tom med nytt filter om packningen är dålig o gammal.

Om det är lådan som viner så brukar det ljudet öka just vid växlingsögonblicket 1-2 eller 2-3 samt gaspådrag eftersom lådpumpen behöver mer olja då. Men om ljudet är lika starkt före, under och efter växling så tror jag inte det är ringen.

Har du för mkt olja kan skumbildning i oljan efter hård körning göra det svårt för pumpen att få upp tillräckligt tryck för att växla.

molle
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jonas E30: Svårt att säga exakt, det kommer bara när man kör/belastar. Jag trodde att det var ett transmissions ljud från växellådan men döm min förvåning när ljudet försvann då jag en dag råkade stänga av Ac:n (flingan). Har sedan provat att stänga av "flingan" när ljudet kommit och direkt så försvinner det. ibland kan ljudet också försvinna om jag släpper upp gaspedalen. Konstigt är det ialla fall......

Juha: Kollade på viscokopplingen och den såg fin ut ialla fall men det är klart den kan vara sliten. Ljudet kan också tilltaga samt minska beroende på varvtal. Tex. om man ligger på 1800 rpm så kan ljudet bli riktigt högt och irriterande men så fort man släpper gasen och varvet sjunker så tonas ljudet ner. Låter det som ett tecken på sliten viscokoppling?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
-molle325
Det viner bara när den växlar mellan 1an och 2an, om man motorbromsar ett tag, och sen ger på gas, så viner det när den börjar drivar. Det låter ju onekligen som att det kan saknas en o-ring. Ska kika på det nästa vecka!

-grodan
Kan du inte lokalisera ljudet om du står och lyssnar i motorrummet? Kan ju vara ett lager i pumpen som är dåligt, så att det viner när du belastar det?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jonas E30: Ja, jag får försöka :) Problemet är bara att vattenpumpen är nybytt (i Juni förra året) men kanske är den defekt?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
-grodan
Jag menade lagret i ac-pumpen, inte vattenpumpen..
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jonas E30: Sorry, my bad:) Det är klart att du menade Ac-pumpen/kompressorn. Den är dock inte bytt. Idag exprementerade jag lite till och upptäckte att ljudet endast är högt/hörbart när man ligger på 1400-1600 rpm. Annars är det tyst. Dock om man slår av Ac:n så är det tyst även fast man ligger i denna intervall. Belastas AC-kompressorn olika beroende på varvtal eller är det konstant belastning?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.