AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.735

Vad är det som viner vid gaspådrag? BMW 540

Sida 1 av 3
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Är en nybliven ägare till en 540 -93:a. Har haft den ett tag nu och har börjat reagera över att det liksom "viner" någonstans vid gaspådrag. Låter inte alls som något som ska låta så. Ljudet är svårlokaliserat men det verkar komma framifrån torpedväggen... Finns det nån som vet eller hört något om detta?
Det är nog din kompressor som viner...

Skämt osido jag har haft liknande ljud.
Ett svagt transmissionsljud har jag haft från automaten eller bakaxeln.
Men om det låter riktigt mycket... låter konstigt.
Lagrena i generatorn slut? Spännrulle slut?

Viner det om du står på tomgång och gasar upp eller är det bara vid belastning/ körning?
br
39
brodda
540ia -93
Min viner när lådan är kall, går över efter en stund.

Visa användare
126
Alucinor
Hmm... det viner bara vid gaspådrag, inte vid tomgång eller "jämn" körning.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Om det rör sig om ett KRAFTIGT gaspådrag (kickdown) så finns det risk att det kommer från avgas systemet. Jätte vanligt på 540 då det systemet är aningen för underdimensionerat för luftflödet. Be någon stå utanför bilen när du scvishar förbi...

Min bil: Länk
Min (och många andra) viner lite vid kall automatlåda, inget farligt alls.

Är du säker på att det bara inte är insugsljudet? ;)
Mr
35
Mr.Jet
325im -87
generatorn???
Visa användare
126
Alucinor
Ska undersöka om det kommer från avgassystemet... Och generatorn? Borde inte den låta hela tiden då? Insugsljudet är det inte. Det är jag hundra på. Och den låter när lådan är kall, och lite mindre när den (och motorn) blivit varm. Ska kolla upp med en BMW verkstad på torsdag och se vad dom säger. Tack för alla svar!
Njä generator och spännrullar kanske det inte är om det enbart är just vid gaspådrag när du kör.

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Om det skulle vara lådan, vad är det då? Och hur kan man veta att det inte är något farligt? Jag fick själv den diagnosen utav "Perre i Huddinge" på min förra 540. Jag tänker så här: Om det inte lät så när bilen var nyare, så är det nåt som är slitet och bör fixas. Kan det vara lamellerna?

Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
AC skanske?
Dandelue,

Den slutsatsen drar jag av en vän som haft en 850Ci sedan den gått 2000 mil (1996) med ZFHp30 lådan, lådan har alltid gett ett vinande ljud ifrån sig när den är kall. Ägaren kollade med BMW osv. men ingen hittade något problem, och nu 17000 mil senare fungerar den fortfarande lika bra. Det är likadant med min 540 :)

MVH.
E38B12
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
E38b12-
Ok. Tycker det låter konstigt men jag får väl ta experternas ord på det då :) Undrar fortfarande vad det är i så fall dock. Vet att min förra INTE lät så i början. Min nuvarande låter inte heller, och den har precis gått förbi 20.000 mil.
Danne

Dandelue,

Tyder som sagt på att det inte är generellt, mycket lustigt fenomen dock :)
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
NU har jag börjat höra ett litet vinande ljud på denna bil me... Tycker det låter som om det har med automaten att göra nu med eftersom det viner till vid gaspådrag samt precis efter växlig på 1 och 2. Kan till lägga att jag precis bytt olja samt filter i lådan och upplevde inte ljudet innan... Kan detta stämma? De som utförde jobbet har arbetat med BMWs växel lådor i 30 år, så de vet vad de sysslar med. Kan det ha med någon speciell olja de använt?

DANNE
Min bil:
Länk
Min fars 740ia har samma vinande ljud vid gaspådrag och i samband med växling. Det uppkom efter byte av olja i växellådan och har låtit likadant sen dess (ca 4000 mil). Vi har inte fått något svar på exakt vad det kan vara men troligen är det inget allvarligt. Det är ju dock ett missljud vilket man förstås helst skulle slippa. Det är alltså inte enbart vid kall växellåda som det låter utan precis likadant oavsett kall/varm.

Mvh Johan
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Har också märkt av ett konstigt vinande ljud... Men det låter faktiskt som om det skulle komma från fläkten... låter lite svagt även på tomgång och så vitt jag kan höra så kommer det inte från automaten... Kanske är helt annat ljud??

Mvh//Joni

M-Power...
Insugsljudet vid fullgas låter ju vinande för den otränade, slog mig på hemfärd idag :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Nej, detta handlar om ett mekaniskt ljud...

DANNE
Min bil:
Länk
Det är inte ett insugsljud utan mekaniskt som Dandelue säger. I och med att det uppkom vid oljebyte i växellådan måste det ju rimligen ha med lådan att göra.

Mvh Johan
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Varför köper ni inte med manuell låda istället, så slipper ni bekymmret:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.