|
|
|
|---|---|
|
Var sitter glödstiften och hur kollar man om de är ok? Motorn har gått 16.700 mil och var nästan omöjlig att få igång idag (0 gradigt ute, ej motorvärmare), trots sprillans nytt batteri (Tudor 100 Ah). Körde på startmotorn extremt länge och till slut började den gå på några cylindrar ett ögonblick... sedan som normalt. Kan det bero på taskiga glödstift? Vanligen får man gnugga lite längre när motorn är varm, än kall. Någon sa att det tyder på att motorn kan vara sliten, stämmer det??? | |
|
Du måste lös med insugsröret för att kunna komma åt dessa, har bytt på min som gått 20.000mil och skillnad blev det, lite bökigt bara att byta dessa. |
|
| Det går att komma åt glödstiften utan att demontera insuget, men det är lite krångligt. det tog mig ca 2 timmar att byta, med ett antal borttappade muttrar.. :) | |
|
vet inte om det skiljer sig på åtkomligheten på E39 o E34, men på min förra E34 gick dom o byta utan o ta bort insuget... men trång som fan va det! så rekomenderar nog att ta bort det iallafall... se bara till o ha packningar till insuget hemma om dom behöver bytas efteråt... e lite pilligt o många muttrat går det åt =) mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
| Bytte 6 stift på morsans diesel i dag. 1.5 tim, insuget satt kvar, inga muttrar tappade. Rekomederar bra smidiga verktyg. | |
cr |
Hej Tabort insuget! det är en mycket enkel operation och spar både tid och svordommar(som tidigare talare sagt så behöver du 6X insugspackning). Enklaste sättet att kolla om dom fungerar är med en tångamperemeter på kabel till varje stift om du har tillgång till en sådan. Kanske känner man på stiftet vid glödning att det blir varmt på utsidan??? Vet ej. Byt alla sex om något/några inte fungerar så slipper du byta på länge. Om inget stift fungerar kan det vara glödningsrelät som sagt upp sig kolla om du har spänning fram. Om inte så har jag för mig att relät sitter på passagerarsidan längst bak i motorrummet under ett svart plastlock där även styrelektroniken till motorn sitter. MVH Calle |
|
Man borde ju kunna skruva ur det o se direkt om det glöggar genom att hålla den mot gods bara(med +kabeln på) samtidigt som ngn vrider på tändningen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.