AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
863

325 ti fundering

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Är erbjuden via familjemedlem erbjuden att köpa en 325 ti 11/01
som gått 45000 km.med den vanliga utrustningen. Dvs sportstolar ,halvskinn, glaslucka etc. Släktingen har haft den som tjänstebil och skall byta arbetsgivare. Restvärdet är ca 130 kkr. Bilen är toppfin med nygjort insp 2. Dock tycker jag att priset känns i överkant, är man torsk om man slår till? Går compacten att sälja om man skulle få för sig det? Någon med erfarenhet?

Tveksam Salesman
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Priset låter rätt ok i mina öron.
Fin bil men kanske lite dyrt med tanke på att det är privatköp. BMW GBG har (har haft) en likadan topazblå (02 har jag för mig) med liknande miltal för 140:-. Den har stått osåld i flera månader. Bilen var i ett alldagligt skick, alltså varken pärla eller svin. Lite udda blå halskinninredning, grovslipade titanlister, och glaslucka...

Biltypen är kul och bättre än många tror. Här i sverige så står inte Compacter högt i kurs. Helt fel anser jag, men sådan är marknaden. Gillar du den så köp, du lär inte bli missnöjd med bilen i alla fall.
Glömde miltal på ovanstående objekt, någonstans runt 6000 8000mil har jag för mig. Men ring BMW gbg och kolla vad dom värderar din bil till. Dom borde veta när dom har försökt sälja/sålt en liknande.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har alla 325ti M-sportpaketet? För dom 02:or jag har sett med detta brukar ligga betydligt högre än 140'

___
//Ulf
Dom brukar ligga i betydligt högre priser precis som du påpekar Programmer. Men nu så hade BMW gbg någon form av rea på grund av ombyggnad eller hur det nu var. Poängen är att om dom inte lyckades sälja den bilen snabbt med den prislappen så lär ingen annan göra det heller. Den bilen hade sportpaket med allt som brukar ingå, inklusive svart innetak. ;) BMW gbg brukar inte rekonda sina bilar i hallen så dom kan se lite vissna ut ibland. Det fanns i alla fall inga större defekter som skulle dra ner på priset på just detta exemplar. Kanske lite slitet skinn på stolarna och mindre fräsh lukt invändigt (ej rökt) men det var bara marginellt och rätt så vanligt förekommande.
Glömde säga att det var en enägarbil, registrerad på företag. Således flera brukare antagligen.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tack för svar!

Jag tolkar det som att prislappen är i överkant. Det verkar som Compacten är attraktivare i Tyskland än i Sverige, detta om man ser prisbilden på BMW.de . Iofs köper jag den inte för att göra affär, men vill ju inte köpa en "citron" heller. Det känns tyvärr som om A4:an blir kvar på infarten. Är det någon som sålt en liknande bil med framgång? Är Compacten iskall ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PowerMac: du har säkert rätt i att de är trögsålda då merparten föredrar de övriga 3-seriekarosserna. Känns ändå som 130' för en 02:a med låga mil borde vara en ok affär.

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har också funderingar på hur det egentligen är med compacten...Går den att sälja?

Tycker att de i de flesta fall är alldeles för dyra om man jämför med t.ex en "vanlig BMW med sexa"av motsvarande årsmodell(eller året under).

323ti(förra modellen) eller 325ti som de senaste "prestandacompacterna" heter är ändå på något vis bilar som borde tilltala "den gasglade ynglingen/eller som trevlig andrabil"...Men som sagt,har ingen prisbild klar för mig där..

Mvh Janne.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Janne T, håller med om prisbilen på gamla compacten, skillnaden är milsvid. Man hör sällan någon säg att man tycker att compacten(gamla) är snygg eller liknande. Hur det är med den nyare modellen vet jag ej. Den äldre modellen verkar vara ganska svår att sälja.
Salesman: Du har rätt Compacten är attraktivare i Tysklad, så priserna är högre där. Och så finns det en massa kul utrustningspaket förutom M-paketet. 325ti har ofta navi och taklucka i hemlandet, där dom förstår att uppskatta en sann juvel i mini förpackning. En Compact är en äkta E46 utan dödfläsket vilket gör den rapp, kul, och lätthanterad. Speciellt i parkeringsituationer i en europeisk storstad. I svedala med dinosauriedimension på bilparken och parkeringsrutorna så känns Compacten inte lika befogad för många, (som inte ens har bemödat sig att provköra). ;)

Programmer: Hade jag fått erbjudandet att köpa Compacten så hade jag slagit till direkt efetrsom jag är förtjust i biltypen. Men om man skall köpa för att rätt så omgående sälja så vet jag inte om det är så smart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.