|
|
|
|---|---|
|
1). Nu är det dags för oljeservice och jag har lite funderingar kring vilken olja jag ska använda. Valet står mellan Castrol SLX 0w30 och Castrol TWS 10w60. Rekommendationen av BMW är att jag kör på SLX och bilen har hela tiden tidigare körts med just SLX. Anledningen till att jag funderar på byte är att bilen kommer gå längre perioder vid höga varvtal (autobahn) nu under sommaren. Jag kommer hinna med minst ett oljebyte till innan vintern och kan då byta tillbaka till SLX igen. 2). I samband med detta oljebytet tänker jag även byta bromsvätska samt oljorna i växellådan och bakaxeln. Jag har hört en del gott om Motul 600 och Castrol SRF som bromsvätska, några synpunkter om dom två? 3). I växellådan tänkte jag använda mig av Royal Purple Synchromax och i bakaxeln Royal Purple Gearmax, någon som har synpunkter på detta? Anledningen till valen ovan är endast baserade på att jag har hört gott om både Royal Purple och Motul samt Castrols bromsvätskor. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk | |
|
Jag hade kört SLX i motorn och ATE Super Blue Racing bromsvätska. Låda och bakaxel överlåter jag till någon annan att bedöma :) Mvh, Kalle |
|
|
tsaros: Jag hade RS 10W-60 i min E32 735 förra sommaren och resultatet blev högre kyltemp än vanligt tyvärr (pga oljans höga inre friktion), och eftersom du har en så pass ny motor/bil så köp en högkvalitativ 5W-40 eller möjligtvis 5W-50 med API SL eller API SM. Jag skulle köpt originalolja på BMW till låda + bakaxel. Mvh |
|
Plumber |
Kör på SLX 0w 30. Du behöver ingen TWS för att köra lite Autobahn. Du kan köra din bil på fullgas i flera dygn med SLX. Finns ingen anledning att hälla i TWS! Bakaxel och växellåda kan kräva specialoljor. Det finns en etikett på växellådan som säger vilken olja du ska ha i. Vad jag kunde få fram lite snabbt så är inte Royal Purple Gearmax godkänd av bmw. Så vill du leka och sabba bilen kan det vara en bra början att hälla i det. Kör orginal - det håller - ! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.