|
|
|
|---|---|
|
Innan jag börjar så kan jag berätta att jag är väldigt skeptisk av naturen, och samtidigt grymt nyfiken. Jag vill gärna bilda mig en egen uppfattning om saker. Sen kan jag tillägga: Nej, jag har inte kört bilen på rullande landsväg vare sig före eller efter operationen. Nej, jag har aldrig mätt några acc-tider vare sig före eller efter operationen. Nej, jag tror inte på tomten, påskharen eller Runar. Jag har forskat lite i detta med "chippning", eller flashning som det borde kallas, men från början åt en annan forummedlems räkning. Av en slump hittade jag en JWR-anställd på Zatzyforumet och efter några Pm fram och tillbaka så bestämde jag mig för att lägga 2500 spänn på att få klarhet i ämnet. JWR har bra rykte och priset var bättre än alla andras. Idag så for jag iväg till Tyresö och överlät min styrbox åt JWR. Efter en timme så var jag påväg hemåt igen, och fick prova ordentligt på olika laster, varvtal, växlar och hastigheter. Jag hade min mest skeptiska mössa på mig när jag åkte därifrån för att försöka att inte drabbas av "nuharjagbetalattvåtusenfemhundrasådenmåstegåbättre"-placebot. Spontan reaktion 1: Lättare tryck på gaspedalen fodrades för samma hastighetsökning. Spontan reaktion 2: Den har en rappare karaktär och känns starkare. Spontan reaktion 3: Den drar en deciliter mindre soppa per mil. Bensinförbrukningen är ju lätt att kolla via färddatorn, de andra sakerna är ju betydligt svårare att kolla, det enda jag hade var arsel-dynon :) . Jag tror inte att det är placebo, jag tycker att bilen känns snäppet piggare. Säker kan jag ju såklart inte vara av förklarliga skäl. Skulle jag rekommendera andra med 328 e46 att åka till JWR och flasha sin box? Faktiskt så skulle jag inte avråda, jag tycker inte att priset är högt , speciellt inte om man jämför med andra firmor. De uppgav att bränsleförbrukningen skulle sjunka, i ett första skede så verkar de ha rätt och om det verkligen är så, då tjänar man ju in pengarna efter ett antal mil. Att bevisa att man får mer pulver i moroten blir svårare men jag är nöjd med hur den går. Min bil: Länk | |
|
Blir lite sugen jag med men min börjar ju få några mil på nacken nu så vet inte om man törs ta den risken :) Är allt annat original såsom avgassystem, filter osv? Kul läsning iaf! :) |
|
|
Allt annat är original, snart får jag min Eisenmann-ljuddämpare så det blir lite mer liv i luckan, men nu är den som den var när den rullade av bandet. Min bil: Länk |
|
|
Vilken sorts chippning var det? Körde dom din bil på rullanda landsväg och optimerade efter din bil eller flashade de "bara" in en standard version på din styrbox? /bfg |
|
|
För de pengarna så kan det inte vara annat än standard version. (+att han skrivit att den inte testats på rullande landsväg vare sig före eller efter) /Christofer |
|
|
Att mappa in bilen på rullande landsväg kostar runt 8-10000 och enligt min kontakt på JWR så skulle jag inte märka någon skillnad på det och deras programvara för 2500 när det rör sig om en standardbil. Han säger vidare att BMW är så jämna kvalitetsmässigt att det är väldigt ovanligt att resultaten blir annorlunda mellan bilarna, om min bli blir piggare och drar mindre bensin så kommer nästa 328 också att göra det, och nästa. De utgår från den versionen man har i boxen och så flashar de in lite nya grejor utifrån det. Jag kan varken bekräfta eller förneka ovanstående information från JWR som ni förstår utan bara förmedla det vidare till er. Kan tyvärr inte skriva mer om hur bilen känns just nu eftersom den står i min chefs garage närmsta veckan och jag gungar fram i hans XC90. Min bil: Länk |
|
|
Låter ju kanon. 2500:- är ju inget att bråka om. Men vad kör du på för soppa? 95 eller 98? Om den drar en deciliter mindre med 98 oktan så blir det ju ingen vinst i pengar. Bygger dina tester på 95 oktanig bensin kommar jag chippan min direkt. /F |
|
|
Hur tänker du då.. 98 oktan kostar ju mer än 95, ju dyrare bensin ju mer sparar du per sparad deciliter.. |
|
|
desert: frecar menar ju om han körde på 95 tidigare och nu pga chip kör på 98 så motsvarar ju den insparade decililtern merpriset på 98. Vanligtvis så rekomenderas att köra på 98 oktan med chip. Även utan chip så bör 98 oktan ge aningen mer effekt/lägre bränsleförbrukning jämfört med 95 oktan. ___ //Ulf |
|
|
Jag kör alltid på 98 oktan så det blir besparing om det visar sig att den drar mindre nu. Min bil: Länk |
|
|
1deciliters skillnad är betydligt mer insparat än vad det kostar extra att köra på 98oktan. Ponera att bilen drar 1 liter/mil om du kör o-chippat på 95 det kostar då 10,79kr/mil. Med chip och 98 oktan så drar den 0,9l/mil det ger en milkostnad på 9,98kr/mil (soppapris 98 =95+0,30kr). Alltså spar du in chippet på c:a 3000mil. OM nu skillnaden är så stor, dessutom har du ju fått en lite roligare bil. |
|
|
Hade snitt på 10,0 på färddatorn när jag åkte dit, och 9,9 när jag åkte hem och på hemvägen var det några rödljusacc och mer köer, har kört för kort med bilen för att kunna säga om förbrukningen är lägre men det var vad som sas och jag ska köra ett par veckor när jag får tillbaka bilen och mäta mer. Alla sparade droppar är bra, även om det blir mindre än 1 dl :) Min bil: Länk |
|
|
Det blir ju 1 dl på 10 mil. Ingen stor besparing direkt. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Ja, det är ju bara 1 cl/mil och kan i praktiken var ännu mindre pga av avrundning i färddatorn. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.