AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
706

530 går dåligt efter vipparmsbyte

Bytte en vipparm på min 530 -89 eftersom den gick av tidigare. Kollade så ventilen öppnade när jag tryckte på den så den är inte bränd och är helt säker på att kam kedjan inte kuggat över.

Bilen har nu tomgång som en ruskigt potent v8 med välldigt ruppig gång. Det har uppstått vibrationer på tomgång och den rycker/hackar med samma vibrationer upp till 3000 då den går hur bra som helst. Kollade stiften efter provturen och de ser fina ut. Det känns som den bara går på 5 burkar men den har ändå ork och går som sagt hur bra som helst över 3000.

Vad kan vara fel?
an
643
anlima
735iA -87
När du justerade ventilspelet ,visst tog du cylindrarna en och en .
Vevhusventilation ,någon dålig slang?

/Mats
Alla slangar är någorlunda färska och fina, kan dock slarvat med ventilspelet... Kan det få bilen att kännas som den bara går på 5?
an
643
anlima
735iA -87
Gjorde en miss för länge sedan i början av bmw-karriären, justerade ventilerna sex och sex . Enkelt men det blev galet ändå. det var då jag fick veta detta. cylinder för cylinder, inget annat. Motorn gick inte riktigt på alla burkar då .
Bara göra om jobbet,,,
Tack för tipset, då har man något att pyssla med idag iaf. :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
JE-Racing:

Det låter verkligen som om kammen står en kugg fel...

Iom att du har bra drag på höga varv så öppnar kammen "för sent", om den hade öppnat för tidigt så skulle du fått ett suveränt bottendrag istället.

Länk

"Ställde på 750:an i morse och har snurrat omkring litet på bl a E 18.
Mina kammar står nu 5,7 grader före (+/- 0,1). Låter mycket sa´en motortrimmare!!

Hur blev det????
Ett jäkla vrid under 2500 .... sedan blir det slöare. Kanske t o m slött.
Är det det minsta fuktigt på vagbanan så spinner hon loss på både ettan och minst tvåan också (ASC givetvis urkopplad).

Går nästan inte att med lagom gas starta utan hjulspinn. (Nu har ju inte jag heller diff så det förvärrar ju det hela en aning).

Efter 3000 blir det märkbart sämre än tidigare vilket gör att 0-50/70 går som en MC men sedan vetefanken vilka japaner man egentligen kan hålla bakom sig."
Länk

Mvh
Det låter som en precis beskrivning av min motor på 535an-89.

JE-Racing:Om du slår på ac´n går den bättre då, det gör min iallafall.
Annars så stämmer din beskrivning av gången på din motor på min motor oxå.

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.