|
|
|
|---|---|
|
Jag hade tänkt att byta däcken på alpinan vartefter , men har ett litet problem (om man nu kan kalla det ett problem) ! Fram så ska jag ha 235/45-17 , det är ok finns ett stort utbud av denna bredd... Bak så ska det sitta original 265/40-17 , och det gör det idag. Men jag har märkt att det verkar vara lite svårt att hitta den dimensionen , dock så finns 255/40-17 (altså) det finns ett större utbud av dom.... Nu till frågan. Vad händer om jag går ner till 255'or bak ist för 265'or ???? Billy B-10 Länk | |
|
255 är ju 10 mm smalare än 265, så dels så får du ju mindre profil (höjd på däcket) samt att det smalare däcket kanske hamnar innanför kanten på fälgen, hur breda är fälgarna? jag vet inte säkert då jag inte har haft bredare däck än 225 och har alltid haft samma dimension runt om, men om vägegenskaperna försämras i avseende spårkänslighet eller liknande men det skulle jag inte tro då det är så liten förändring och däcket är så brett... MVH Johan K |
|
|
Länk Hej Billy Här kan du se däckomkretsen med profilhöjder |
|
|
Ok tack Leif (bra sida) Som jag räknat så skulle det bli en höjdskillnad på -8mm.. Från 265 40 17 till 255 40 17. Vad innebär denna höjdskillnad ? Billy B-10 Länk |
|
|
moton varvar mer inte så stor skillnad kilometer snurrar fortare tror jag .Och det är ju inte så bra. Kolla 255 45 17 kan stämma bättre Mvh Leffe |
|
|
Tror nog att 255 40 17 blir bättre-..... annars så blir det original...265 Billy B-10 Länk |
|
|
Billy? Är du säker på att det är 265/40 som du skall ha enl. orginal? I så fall är jag ordentligt avundsjuk! Alla Alpina E36 skall ju ha 265/35-17 och den dimensionen är det enbart Michelin som har tillverkat. Notera har. Michelin har numera lagt ned tillverkningen så nu går det inte att få tag i rätt dimension.. Se diskussionen på M5board så får du se, förhoppningsvis så kommer kanske Michelin ändra på sig men som det är just nu så kan ingen Alpina-3serie byta sina bakdäck till orginaldimension. Länk Mvh Marcus |
|
|
Japp , jag 100% säker... Det står även den infon på klisterlappen i dörrstoplen. Billy B-10 Länk |
|
|
Jag kollade på Vianors hemsida, och de har bl.a.: Bridgestone S03 för ca 3600:- och Michelin Pilot Sport för ca 3900:- Däckonline har bla.: Goodyear F1, Bridgestone Potenza, Yokohama Av... Allt ovan i 265/40-17. / Joakim Länk |
|
|
Darklight: Hittade även 265/35-17: Länk / Joakim Länk |
|
|
Den länken var inte så bra...kolla här istället: Länk / Joakim Länk |
|
| Joakim: Länken funkade inte där heller, men japp, jag vet, Däckonline har däcken fortfarande på sina sidor. Däremot är det bekräftat att de slutat tillverkningen, kan vara att däckonline inte uppdaterat eller att de har ett fåtal kvar i lager? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.