AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.548

Turbo bygge till en 02:a

Bajsgluffsaren
Skulle vilja ha lite hjälp med vad jag ska välja för motor och turbo till mitt bygge. skulle vilja ha ca 300hk så jag slipper byta bakaxel o låda. vill inte bygga om karossen så en motor som bara är att hänga i skulle var att föredra

fakta om bilen i dag
BMW 2002 -70
Motor: M10 motor, smida högkomps kolvar, 316graders kam, ballanserad vev, ventiler 48 39, dubbla webber 45:or, extraktor grenrör, olje kylare, 2.5" avgas system. motor byggd av motor nord, motor bromsad till 189hk.

växelåda: 5växlad osynkad låda

Bakaxel: 80% diff, förstärkta gavlar

interiör: bur, sparco corsa stol med 6punktsbälte, äldre rally stoll frå 80talet med 4punktsbälte

exteriör: orginal

väghållning: bilstein dämpare bak o fram. kappade rally fjädrar
Hmm!!hög komps kolvarna e inte bra!!

Annars varför inte smeta dit en turbo. på befintliga grejor?

Länk

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
"Bajsgluffsaren" man kan ju undra vad det är för slags nickname.

Du har ju en bra grund, dit med 4x kolvar med längre komp sedan är det mer eller mindre klart. Trycktäta gasarna om dom nu inte skulle vara det.

En häftig sugis är alltid trevligt att konvertera.
Bajsgluffsaren
Tänkte spara den motor jag har nu. förgasarna är inte trycktätade. Ska man bygga på en M10 motor lr finns det något annat alternativ. Vilken turbo ska man ha för att inte få för långa respons tider. vill inte ha mer än 300hk, så en feting turbo är inte intressant. Har ett M10 motor block och två toppar liggandes. har fyra gamla högkompskolvar. skulle man kunna svarva ner dom? ska man köra med förgasare lr insprutning? Är det någon som vet om E30 325 bara är att skruva dit?

Är inte jag som skrev nickname. det var kompisen som skrev det när jag gick o sket
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Spara din sugis då.

Insprut är aldrig fel, men det är fränt med gasare.
En HX35:a kanske hade varigt på sin platts, eller någon fin T04:a.

Hög kompa kolvarna blir kanske svåra att svarva så du får bra komp. Vet inte hur dom ser ut på M10an. M20B25 9.7 gick inte att svarva så det blev bra.

Bajsgluffsaren
Vilket sprut ska man ta lr finns det något biligt att köppa? .hur mycket klarar stakarna?
Bajsgluffsaren
är det någon som har något råd om luftmängdsmätare å och spridare. tänkte att bygga ett eget insug. är det någon som vet vilken volym det ska vara på och hur långt spridaren ska sitta från ventilen? finns det någon som kan vara min metor?
Jag kör Med delortor och T16.Fördelen med Delortor är att dom lätt går å turbo konvertera..

Jag skulle rekomendera en 16t eller en 3k k24 laddare(från nyare volvo) för max 300 hk, svarvade kolvar håller nog fint, även vanliga orginal, se till att ha minst 5mm kolvtak kvar, en rätt så snäll kamaxel typ 280-290grader, orginal kan nog funka hyfsat också.. tryck genom dellortosar(billigast via alfaklubbens hemsida) en liten lagom intercooler måste du ha!

plenumvolym inte för litet, typ 4liter...

din sugmotor lät annars som ett bra ämne för en hårig turbomotor på 500-600hk med rätt kringutrustning...

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
VEMS är bra sprut!!!

Bajsgluffsaren
Vad kostar ett bra sprut?
ro
144
robbat
1602 -72 (740whp 800wnm)
1600-2 -71 (sugmotor)
M535 s38
E39 528
Ja jag håller med Pitebo. alfaklubbens hemsida och köp ett par dellortos gör egen trycklock som är trycksatt från plenum mycket billig lösning
!!Jag har 16 T turbo. Delorto 40 utan intercoler. har orginal Kam 232 graders ( enligt orginal spec).
en vacum klocka som backar vid 10 psi några grader.

Den går som den hade 200 hk!!

en sur volvo på 170 hk körde jag i somras ...:)

va e detta för 170 hk egentligen..?

Tacka vetja mina 100 hk med turbo fläkt.:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.