AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.230

Sanningens ögonblick...330 vs S60 T5

Sida 7 av 14
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Alla hjälpsystem som finns i dagens bilar gör att folk blåser på i högra fart i sämre väglag fast när man ska stanna har det inte hänt så mycket sedan abs kom som standard.Bmw bilar är som bambi på hal is med hjälpsystemen urkopplade i uselt väglag.

mvh
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
mattias h

Jag var inte så väldigt noga då jag fyllde i profilen...

Jag tog körkort 1978 och har alla behörigheter på kortet samt taxiförarlegetimation m.m.

Jag har erfarenhet av det mesta i körning man kan tänka sig, både i väglag och fordon. Jag kan då säga att jag ALDRIG upplevt att en framhjulsdriven bil far iväg allvarligt i sidled om man håller ordenligt med gas över en mittsträng, lite kan det dra i hjulen men mest går det bara i rätt riktning även om ena eller båda framhjulen skulle börja spinna i mittsträngen. Man behöver inte göra nästan något med ratten i de lägena och inte är det tvunget att släppa gasen hellr för att det skulle börja gå brett eller så. Det kan man inte säga om en bakhjulsdriven i samma läge, där vill oftas baken sticka iväg och det krävs mer passning med ratten och ofta tvingas man lätta på gasen för att hålla rumpan i shack.

Ni som tycker framkrafs är värdelöst och sämre än bakhjulsdrivet på vintern, har ni någonsin funderat på hur många gånger en bakhjulsdriven bil vinnit över en framhjulsdriven i vintertester i biltidningarnas tester...? Väldigt få gånger, och ställ er frågan varför? Är det för att alla professionella biltestare är korkade och inte vet vad de håller på med och att ni bakhjulsdyrkare vet bäst, eller....?

Dr Tinnitus
Har aldrig skrivit att dom är dåliga på motorväg man kör mest i stadstrafik och det understyr så förbannat hela tiden . Går betydligt smidigare med bakhjulsd t.o.m sambon tyckte det blev bättre och hon är ingen sebastian loeb direkt.

Misstänkte att du hadde missat eller så var du en 18 åring som kör otroligt mycke.

Dutta håller inte med har man nya v-däck kan man koppla ur dsc märks inte så stor skillnad. Man behöver kanske inte lägga i 3 i 110km/h och mosa ner pedalen vid omkörningar.

mh Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
mattias.

Ärligt talat så blir jag lite fundersam på hur du kör egentligen...

För ävenn om en framhjulsdriven bil normalt har lite mer inbyggd understyrning än bakhjulsdrivna generellt har, så är det ju så att ALLA normala bilar oavsett drivning konstrueras för att vara en smula understyrda. Detta för att det anses vara det säkraste och mest lätthaterliga uppförandet för normalföraren. Ingen normal bil konstrueras för att vara överstyrd.

Ytterst få bilar har en understyrning som känns besvärande vid normal körning, inte ens framhjulsdrivna.

Visst har de flesta BMW en fin balans i sina bilar, men att påstå att de inte är understyrda eller kan uppvisa sådant beteende är att dra en myrstack över huvudet. Jag har åtskilligt med videofilm från div. BMW-träffar där allt från E21 323 till M3/M5 kasar gravd på framhjulen rund bana och konor trots att föraren försöker få ut rumpan.... Jag kanske kommer att lägga ut lite sådana filmer från dessa BMW-träffar nu framöver.

Jag kör själv en äldre framkrafsare till vardags i ur och skur och kan inte påstå att den bjuder på någon jobbig understyrning. Har man bara blivit lite kompis med den så är det inga problem att låta rumpan vifta lite om så behövs, eller att den håller sig välbalanserad genom böjarna. Jag sitter inte och funderar så mycket på i vilken ända bilen driver i utan kör med "rumpan" och anpassar mig efter vad bil väglag och situation påbjuder.

Dr Tinnitus
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
mattias h

"kör mest i stadstrafik och det understyr så förbannat hela tiden"

Lite överdrivet eller, hur kör du i stan egentligen? har haft två stycken S60 T5 med och aldrig upplevd denna typen av problem Du beskriver ovan.

Tydligen verkar allas uppgift vara att försöka överbevisa mig. Jag har inte sagt att en bmw inte understyr men definitivt inte lika mycket som en fwd. Jag kör fort och är ständigt ordentligt stressad som svar på eran undran.

mh Länk
Dessutom bor ingen av er där det är vinter. Ni skulle pröva att kana sig fram 6 mån om året istället för att småslira på nån liten isfläck 1 mån om året.

mh Länk
Det kanske är det som fäller avgörandet?
Känslan jag får är att man bör vara en erfaren bilförare och van vid vinterväglag för att få det att fungera bra med bakhjulsdrift.
Övriga bör ha mer lätthanterliga fordon.

Flåklypa
Flåklypa : Exakt har på v-däck mer än s-däck min 86 sierra som jag hadde i 5 år är däremot inte att rekomedera. Räckte att köra i uppförsbacke på motorväg för att få ställ.Blev många omkörningar i 110km/h med lätt breställ.

Sen skiljer det säkert mycket mellan olika fwd hur dom är i vinterväglag. understyrning kan inte bara skyllas på fwd.

mh Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
mattias h

Men snälla människa, tror du det bara är vinter uppe i norrland??

Är du medveten om att det kan vara fruktansvärt mycket vinter även i skåne på det mörka halvåret?? Är du medveten om att det finns fjäll i Dalarna....? Är du medveten om att folk, t ex. jag själv, frekvent kör bil över de norska fjällen på över 1000 m höjd och med 2-6 meters snödrivor utmed vägarna...? Är du medveten om att jag kört långtradare upp till Övertorneå på vintern....? Är du medveten om att jag har släkt uppe i Arjeplog som jag besöker, är det vinter där då...?

Med tanke på ditt svar om hur du kör så är det nog mer dig det brister på än bilarna, oavsett vilken ända de driver i...

Sen kan vi ju även vända på det och fråga om du försöker övertyga/påskina
att alla professionella biltestare att de har fel ang framkrafs och körsäkerhet på vinterföre....?

Dr Tinnitus
Sen kan man undra varför det går så många volvo 740 och gamla mercedes här uppe om dom nu inte går att köra. Allt jag har sagt är att personligen föredrar jag bwd.

Men du verkar ju ta det ganska personligt så det är väl bäst att man byter till fwd då.

Sen är väl liknelsen med vinter i skåne nästan skrattretande. Då vi har fått 40cm snö över en natt ser man inte en rad i tidningen medans 5cm i stockholm visas på tv och kallas snökaos.

6 mån är väl inte hela året.

mh Länk
svintoleffe
Jag ställer mig helt klart på Mattias h sida, Att köra en framhjulsdriven bil över en mit sträng, är ett helsie, o dne såm säger att et är baara o kiva på gasen innan mitt strängen, då blir det som ör ett anta personer i vinras här i gävle, dom ligger i diket.

Med en bakjulsdriven bil, då rullar man snält över sen kiver man på, försår inte vart ifårn alla fr att det går brett när man kör om md en bakhjusdriven bil.

Helrde bakhjuls drift elelr fyrhjuls drift än framhjulsdrift

Länk Bimmern
MVH Leffe
mattias h: jag bor i Norrbotten och har vinter på riktigt. Bakhjulsdrift går bort av just den anledningen.

Det är många märkliga åsikter om drivning som ventileras här, men de mest underliga är väl ändå att bakhjulsdrift skulle vara bättre än framhjulsdrift vid omkörning vintertid!? Motivet skulle tydligen vara att med en framhjulsdriven bil så gasar man som en tok över mittsträngen och då kör man i diket, men med en bakhjulsdriven så väntar man med att gasa tills man passerat mittsträngen, och därför är bakhjulsdrivet bättre ... det mest korkade jag läst på oerhört länge, det är ju ett 100% perfekt argument för varför bakhjulsdrift är SÄMRE. Man behöver inte vänta om man kör framhjulsdrivet, det händer inget farligt om man gasar för mycket! Att påstå att man kör i diket med framhjulsdrift är bara korkat och bevisar att författaren aldrig har kört en framhjuldriven bil på det sätt som beskrivs.

Jag kan garantera till 100% att framhjulsdrift generellt är bättre (säkrare) på vinterväglag än bakhjulsdrift, den som säger något annat lever i en egen liten värld där BMW är bäst på allt. En erfaren vinterförare undviker bakhjulsdrift om han har möjligheten, de som kör bakhjulsdrivet i Norrbotten gör det av ekonomiska skäl (Volvo 740 kostar inte många kronor att hålla igång), inte för att det skulle vara några fantastiska vinterbilar.

Att hävda att folk som kör bakhjulsdrivet skulle vara bättre bilförare är löjligt, de är bara mindre erfarna och har inte insett att framhjulsdrift är bättre, i alla fall om man har riktig vinter.

Dr Tinnitus, jag håller med i allt du skriver. Det är rätt uppenbart att man hellre lyssnar på en som har kört 150.000 mil än folk som kört några varv runt kvarteret ...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
mattias och svintoleffe.

Men snälla ni, ser ni inte hur urbota.... ni argumenterar....?

1. Givetvis är det vanligen mer snö och elände långt uppe i norr än det är i Skåne, det säger jag inget emot. Men är ni helt omedvetna om att det blir rejäla snökaos även långt söderut i Sverige med ganska jämna mellanrum? Och då snackar jag inte om några 5 cm inte. Sen är det ju så att det inte är så stor skillnad mellan väglaget uppe i norrland eller i dalarna när man väl plogat undan lite. Vi har vita vägar hela vintern här nere liksom ni där uppe, förutom de största vägarna där den förbannade saltbilen bor.....

Gävle fick t ex. någonstans mellan 50-100 cm över en natt eller så för något år sedan. Likaså har Skåne drabbats av våldsamma snöstormar flera gånger under åren där det kommit så mycket snö och drivit igen att man inte ens kommer fram med en rejäl fyrhjulsdriven jeep eller militärens fordon. Ja hela bilar och hus har försvunnit mer eller mindre i snömassorna.

2. Varför i hela friden jämför ni framkrafs och bakkrafs så korkat som ni gör...? I den bakhjulsdrivna inga problem om man "rullar snällt över och sen kliver på" I den framhjulsdrivna går det alltså åt helvete "om man kliver på gasen före och över strängen".....

Men sen ni inte skillnaden?? Varför ska man jämföra så himla olika? Vad händer om man kliver på gasen före och över strängen med båda bilarna? Eller rullar snällt över och kliver på gasen på andra sidan i båda....? Vilken går rakast och stabilas med minsta behovet för korrigering med ratt och/eller gas i de båda fallen? Jo, i de allra flesta fall den framhjulsdrivna. Vill ni påstå att det är den bakhjulsdrivna så har ni fan ta mig inte mycket kunnande och erfarenhet av skillnader i väguppförande mellan bak och framhjulsdrivet.

Helt klart finns det skillnader i lämplig körteknik mellan fram eller bakkrafs. Men i de allra flesta normala körförhållandena och situationerna på sämre underlag så går den framhjuldrivna vanligen snällare mer stabilt spårsäkrast och rikningsstabilast av de båda, få undantag från detta finns. Och det är inte så svårt att förstå om man ser på fysikens lagar....

Om man ligger på en rak väg med snösträng och elände och vill köra om med en bakhjulsdriven bil, så gäller det att hålla tungan rätt i munnen när man ska över mittsträngen. Gasar man på lite för mycket så att det börjar spinna så måste man vara med på noterna och beredd på att lätta på gasen och/eller styra emot för att inte bakänden ska gå på äventyr. Gör den det så är risken mycket stor att det just går brett för de flesta förare som inte är vana att leka Juha Kankunen.

Gör du samma manöver med en framhjulsdriven bil och råkar gasa på för mycket så händer egentligen inte mycket mer än att man ser att varvmätaren seglar uppåt och det känns kanske lite lustigt i ratten, om bara ett hjul börjar "joddla lite" Bilen går fortfarande rakt och fint utan att baken kan börja leva ett eget liv och fara ut i sladd. Skulle båda hjulen börja spinna så händer inte så mycket mer ändå, men bilen kan dra sig någon grad ur kurs. Men det handlar inte om svårare grejer än att styra emot något lite med ratten bara så händer inte mycket mer. Bilen kan INTE börja fara iväg hur som helst tvärt åt sidorna, som en bakhjulsdriven lätt kan göra i liknande situationer om föraren inte är med på noterna.

Jag har kört massor med mil i framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet i vinterföre och det är inget snack om annat än att de framhjulsdrivna ÄR de stabilaste i vinterföre under liknande situationer som ovan. Kanske inte roligast, men tryggast och stabilast.

Om nu någon funderar vad som skulle ske om man skulle köra om i en kurva, så blir det i princip samma svar, att den framhjulsdrivna är den stabilaste och säkraste, om än inte den roligaste.

Orsaken är fortfarande att den bakhjulsdrivna är den som har lättast för att börja vifta okontrollerat på rumpan, vilket är svårare att hantera för de flesta normalförare än om framhjulen inte vill styra riktigt så mycket som ratten vrids i en framhjulsdriven.

Förstå skillnaden. Om nu man skulle gasa på sig i en omkörning i hal sväng med dessa båda bilar och inte reder ut situationen, vad händer?

Jo den bakhjulsdrivna löper stor risk att börja sladda runt och kan således riskera att träffa andra bilar eller t ex. diken träd med vilken sida av bilen som helst. Och hur kan det gå då, när fronten har den bästa deformationszonen...?

Den framhjulsdrivna har störst chans att bara ta dåligt med styrning och gå i diket eller i träd eller mötande bil med nosen först, vilket är säkrast i de allra flesta fall.

Mer jämförelser.

Vilken skillnad finns vid annan typ av "halka" mellan dessa olika bilar? Ta vattenplaning t ex.

Jo den bakhjulsdrivna som får vattenplaning har en inbyggd vilja att börja snurra runt sin lodaxel då bakhjulen ofta fortfarande driver på och framhjulen lyfts upp och bromsas något av vattnet under dem samtidigt som de inte har mycket till sidåfrikiton längre.

Den framhjulsdrivna är ofta rätt odramatisk i samma fall därför att bilen just dras fram av framhjulem, och tappar de friktionen so tappar de dragkraften med, vilket gör att det ofta inte händer mer än att motorvarvet ökar lite och man känner att bilen ändå tappar lite fart. Bilen har i ingen inbyggd vilja att börja snurra runt sin lodaxel. Ett mycket mer lugnare och säkrare uppförande, och samma princip som gäller även på annan halka som t ex. snö och is.

Allt detta är ren fordonsdynamik med stöd av fysikens lagar, alltså vetenskap, och ingent som bara jag sitter och svamlar om. Detta är mycket välkänt av alla som jobar porfessionellt med bilar eller bilkörning biltester, och har visat sig i biltester under ca 100 år nu. Det hjälper alltså inte att en klick bakhjulsfetishister sitter uppe i norrland och tycker tvärt om, för det är då bara personliga subjektiva omdömen utan större förankring i fysik eller verklighet.

Detta handlar alltså om saken generellt så givetvis kan det finnas undantag. T ex. om man jämför det spattigaste man kan hitta av framhjulsdrivet mot det mest sofistikerade och säkraste man kan hitta av bakhjulsdrivet. Fortfarande gäller de inbyggda grundförutsättningarna enligt de fysiska lagarna m.m. men den framhjulsdrivna kan ändå vara den som i det läget upplevs som mindre stabil om man försöker hålla samma fart som den mer påkostade och ofta då modernare bakhjulsdrivna.

Tydligare än så här tror jag inte att jag kan skriva det, och förstår ni inte ändå så är det nog bara så att ni inte kan förstå saken på rätt sätt.... ;-)

Givetvis så är jag inte notoriskt för framhjuldrivet i alla lägen oavsett förutsättningarna.

Då jag inte har några problem att hantera vilket som i vinterföre så skulle jag givetvis gärna välja en trevlig bakhjulsdriven för en vintertur om det föll sig så. Låt säga att jag ska till fjällen och har valet att låna antingen polarens friska BMW 740 med nya vinterdäck eller en normalsliten Galant med halvdana däck. Givetvis tar jag BMW:n då både för att det i grunden är en mycket säkrare bil OM det skulle smälla.

Men skulle jag ha behovet att ta mig genom ett redig grisväder med snöstorm och elände så fort och säkert som möjligt och hade två fullt moderna och ur krocksäkerhetspunkt likvärdiga bilar att välja på, den ena framkrafs och den andra bakkrafs, så hade jag sannlikt valt den framhjulsdrivna just för att den då bör vara den vägsakraste och den som har bäst framkomlighet på snöiga vägar.

Dr Tinnitus
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
I senaste numret av Automobil står det att Porsche 968 understyr lika mycket som en V70 tål att änkas på. Har inget emot bakhjulsdrift men för mig kommer nog alltid framhjulsdrift att framstå som det säkre alternativet

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Långt och bra svar Dr Tinnitus!
Håller med.
Conan99
Hursomhelst så tycker jag att det var ett vettigt och intressant biltest ni gjorde melan T5an och 330in. Är man inte objektiv och opartisk så är ju ett test inte värt nåt.

Trist med såna som bara är helt insnöade på just ett bilmärke, vilket det verkar finnas gott om här på forumet och säkert andra forum oxå. Ett bilmärke kan ju inte vara bäst på allt eller hur?

Conan99
För 100 gången det enda jag säger är att jag föredrar bwd. Man behöver inte hålla tungan rätt i mun vid omkörningar det är helt odramatiskt att köra med nya bilar genom snösträngar. EN HÖGST PERSONLIG ÅSIKT.

Tråden har spårat ut fullständigt man väljer vad man tycker känns bäst själv. Men man måste tydligen tycka som dig Dr T annars verkar du bli väldigt upprörd.

mh Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Diskussionen är helt onödig eftersom moderna bilar är utrustade med alla möjliga hjälpmedel vilket gör säkerhetsdebatten onödig. Då återstår känslan, och känslan kan aldrig bli lika bra med en bil som driver och styr med samma hjul. I ett test för några år sedan i TV så utsågs bmw 5ser som bästa vinterbil.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
mattias.

Visst får du föredra bakhjulsdrivet om du så önskar. Nåt annat har heller inte jag påstått. Lika så får du ha din personliga åsikt, men det betyder ju inte att den är helt korrekt...

Att köra genom snösträngar kan vara mer eller mindre dramatiskt, ja även odramatiskt. Det beror givet vis på snösträngen då dessa kan vara väldigt olika på en massa sätt. Likaså beror det på en massa andra omständigheter så som fordonet beskaffenhet och däcksutrustning m.m. Sen har vi den aktuelle situationen med hastigheter och annat, samt inte minst förarens erfarenhet omdömme och förstånd.

Att säga att det är helt odramatisk att köra genom snösträngar med nya bilar anser jag doch vara väl generaliserande. Säg det till dem som ligger på kyrkogården efter omkörningar över snösträng med någon ny bil....

Men visst, vet man vad man gör och kör efter vad bil och omständigheter klarar, så kan det vara odramatiskt oavsätt vilken ända det driver i.

Tyvärr har ju inte alla det förståndet eller förmågan, och där kommer alla de moderna antisladd och stabiliseringssystemen in i bilden. Dessa system kan INTE trolla bort en bils inbyggda fysiska balans. Det kan bara minska risken att man kommer i det läget att man fysikens lagar tar överhanden och man blir en hjälplös passagerare. Liksom att de kan lindra lite om så sker.

Vad dessa system gör är ju delvis att göra det som föraren själv borde ha gjort. T ex. att känna att "detta går inte, det är för mycket gaspådrag och det börjar, kommer att börja, spinna så smått, så jag lättar på gasen jag..."

Nu fixar ju inte alla förar det med ryggmärgen i alla lägen, eller kanske aldrig. Då är systemen väldigt bra.

Sen kan dessa system göra sådant som en förare omöjligt kan hinna göra själv. Alltså att mycket snabbt reglera lämplig bromskraft till olika hjul och kanske samtidigt strama upp krängning och dämpare, för att i mesta möjliga mån dämpa eller hindra att det bär iväg åt fanders utan så man behåller kontrollen ett tag till. Men det kan inte hjälpa mot all dårskap bakom ratten.

Jag ser personligen (om nu även jag tillåts ha personliga åsikter...) både för och nackdelar med dessa system.

För det första så finns det en risk att vissa uppftattar det som att bilen inte kan få sladd och att man kan köra hur man vill och alltid klara sig för dessa system ska ju fixa det....

En inte så liten parallel finns till att många av de vassare bilmodellerna med erkänt bra väghållning, inte sällan ändå är just de som oftare än andra slutar i diket. Se på frekvensen av M3/M5 som kört omkull..... Givetvis beror det inte så sällan på att förarna varit allt för övermodiga, de har ju kört M-bil med världens bästa väghållning för fan. Men vad hjälper det mot idioti...?

Sen finns det med dessa moderna system en risk att folk blir ännu sämre på att "lära" sig köra bil, att man tror att man inte behöver att bry sig för bilen ska ju fixa det själv.

Absolut bästa kombinationen torde vara en person som är väl medveten om sin egen betydelse för hur bra eller säkert det ska gå, och kör och agerar därefter. Då kommer dessa system som en exktra säkerhetsbonus om och när det kanske ändå går på tok för att man missat nåt själv eller om någon annan ställer till det för en i trafiken.

Så det som acey säger att säkehetsdebatten numera är onödig, kan inte vara mer fel....

Helt riktig så vann 5-serien ett vintetest i TV för et tag sedan, och det är mycket hedersvärt. Men hur ofta sker det att en bakhjulsdriven bil vinner ett vinter test? Någon enstaka gång är inte tung statistik till de bakhjulsdrivnas fördel....

Så ta nu och inse fakta, att framhjulsdrivet generellt sett är bättre än bakhjulsdrivet på vinterföre om vi ser till säkeheten före kulfaktorn. Det finns undantag men de är som sagt få.

Ser vi till kulfaktorn som första prio så blir det i 9 fall av 10 omvänt, men undantag finns även där.

Sen har vi ju fyrhjulsdrift......

Och du mattias, vi behöver inte hetsa upp oss. Jag är kolugn och försöker bara förmedla lite fakta i saken. För mig så väger fakta tyngre än personliga subjektiva åsikter, ja mina egna inräknade. Det betyder att jag mycket väl kan tycka att det är skit kul och problemfritt för mig att köra bakhjulsdrivet på vintern, men att fysikens tunga fakta ändå är det som i slutänden gäller och det tyngre än vad jag tycker.

Dr Tinnitus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.