|
Sida 11 av 14
|
|
|---|---|
|
Dr Tinnitus: Du har hitintills inte kunna presentera några som helst fakta på att en konstruktion med fwd skulle vara dyrare än en rwd med samma grundförutsättningar. Att du sedan uppenbarligen inte har förståelse för hur monteringen går till, gör det svårare att resonera sakligt med dig. Att sedan debatten tar formen VM-i-antal-omskrivningar-av-samma-sak gör det hela rätt tråkigt… Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
|
kul och följa er debatt,dag för dag ni är väldigt seriösa iaf... jobba på jag satsar på rwd för posche, bmw .benz,ferrari,lexus, en del engelska vagnar gör det lemans R8 den andra med pensacorle kanske den heter... gör det bättre prestanda helt enkelt!! hugg gärna lite på inlägget :-) Mpower |
|
|
Jaymz. Var står det att jag måste lägga fram exakta fakta på specifik bilmodell där förhållandet är eller blir det omvända? Har jag påstått ATT jag vet en sådan? Vad jag har sagt är att det KAN finnas gånger då det blir omvända förhålladen. Att man inte ska se allt som absolut givet i alla lägen. Undantag finns alltid. Jag har heller aldrig påstått ATT rwd vanligen oftast eller alltid ÄR billigast. Bara att det finns tillfällen då det kanske kan vara det, av olika anledningar. Så vad är ditt problem? Har du själv svarat på de frågor jag ställde bl. a. till dig? Omskrivningar...? Ja då du inte verkar vilja försöka förstå det minsta, så måste man ju försöka skriva om på något sätt, enklare för var gång, i förhoppning att du ska greppa det jag försöker säga. Men det har gått så dåligt att jag börjar tro att du inte VILL förstå utan bara sitter och försöker finna fel istället. Resonera gärna sakligt, det försöker jag göra. Men lägg ner detta du nu håller på med för det känns mest som trakasserier... Så vill jag passa på att önska er alla en härlig och trevlig Midsommar, både muntergökar och buttergökar..... Dr Tinnitus |
|
|
betan. Tackar tackar. Jag du ska jag hugga tycker du...? Nä, inte mycket att hugga på tycker jag. De bilar du räknar upp har ju ett mer specifikt syfte än att vara så allround som möjligt. Det handlar alltså inte så mycket om vardagsbilar som kan få gå på halkiga vägar under vintern t ex. Klart att bakhjulsdriften är det mer naturliga valet då. Fördelarna väger upp nackdelarna för de behov de har. Men vad man ska ha klart för sig är att även framhjulsdrivna likadana bilar hade kunnat bli rackarns snabba på alla vis bara man hade lagt ner energi tid och pengar nog på att utveckla dem för det. Jag har ju redan nämnt dragracing där fwd känns helt fel, men de kör fan så fort med fwd där ändå. Ingen har ju vågat sig på att svara på min fråga hur fort man tror de kör så jag svara väl själv då. Snabbaste fwd ligger väl på en 6-7 s och över 300 i slutfart om jag minns rätt. Detta med motorer på 1,8-3 liter ungefär. Greppet ut från start är sjukt bra trots fwd och 60ft ligger väl på under 1,5 s eller ännu bättre. Dr Tinnitus |
|
|
Jaymz: Det är ingen ide han ger sig aldrig, långa intetsägande inlägg som inte kommer med nått nytt. Ganska likt politiker faktiskt dom nöter ner en så man slutar orka svara emot kanske därför sossarna sitter kvar val efter val efter val. Drt: Du är säkert en väldigt trevlig person men långrandig mh Länk |
|
|
mattias h: Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience. ;) |
|
|
"Det handlar alltså inte så mycket om vardagsbilar" BMW, Mercedes, Lexus -inte vardagsbilar? -inte allround? Vad är 6-7 s och över 300 i slutfart mot snabbaste bakhjulsdriva, höga 4:or och slutfarter på över 480 knutar. Glad midsommar! |
|
|
mattias / Jaymz. Trevlig attityd ni har. Varför skulle jag ge mig? Har jag haft fullständigt fel i något då? Vad vill att jag ska säga, att fwd ALLTID är mycket billigare än rwd i ALLA lägen?? Nix, säger inte det, för det stämmer inte och så enkelt är det inte då det alltid finns undantag. Att jag skriver är ju dessutom för att svara på frågor eler inlägg direkt riktade till mig. Hur hade det låtit om jag helt skitit i att svara. Kanske fått höra att man var feg som smet iväg då...? Läs igenom vad jag skrivit i saken en gång till. Kanske jag har varit lite otydlig på nåt ställe, kanske missat ett ord eller två. Men det bör ändå vara klart möjligt för en normalfuntad person att förstå vad jag menat. Så jag förstår inte problemet som vissa verkar ha. Dessutom har jag idag dubbelkollat det jag sagt i denna tråd med berörda inom bilindustrin, och blev inte sågad på det sätt som sker i denna tråd. Men vill inte man inte förstå så kan inte jag hjälpa mer. Dr Tinnitus. |
|
|
BjörnB. Det blev lite olyckligt där, det medges. Jag trodde du menade de mer exklusiva modellerna från dessa märken. Och flådigaste Mercan eller Lexusen är normalt inga vardagsbilar för vanliga Svenssons. Sen dragracing. Jag visste att du skulle svara precis så.... Men fundera lite på det. Kör man Topfuel, den hårigaste klassen, men motorer på två liter.....? Nä, man har 8 liter i TF, det kanske gör lite skillnad, vad tror du? TF har ca 5-6000 hk, ja kanske mer idag. Man åker som värst runt 4,5 s och över 500 kmh i slutfatr har jag för mig. Fruktansvärt fort givetvis. Detta med 8 liters motorer som jag skrev. De snabbaste i fwd kör med motorer på 1,8-3 liter och ca 600-1000+ Hk och ligger då i intervallet 6-8 s och ca 300 kmh eller mer i slutfart. Det handlar om lite olika klasser antar jag, därav spannet på volym m.m. Är inte det fruktansvärt imponerade med fwd? Detta bevisar att fwd kan prestera sanslöst bra på dessa grenar trots att det är lätt att tro det motsatta. Och betänk då att fwd inom dragracing får anser som väldigt färskt, men har ar alltså kapat tiderna rejält och stadigt under bara de få år som det handlar om. Rwd har ju haft 40-50 år på sig och är alltså inte så våldsamt långt före ändå. Hur ser det ut om 5-10 år till? Ännu mindre skillnad givetvis. Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: Är inte RWD våldsamt långt före när det gäller dragracing? Behagar du skämta? 4.5 sek kontra 6-8 sek är en ocean av tid i dragracing. Att få en FWD att bli lika snabb som en RWD är en fysisk omöjlighet. Det går inte att få fäste för all kraft. Det är ingen slump att FWD-klasserna i sammanhanget har små och klena motorer. På gatan verrkar de fysiska begränsingara för acceleration 0-100 km/h ligga kring 3.5 sek för en bakhjulsdriven bil och kring 6 sek för en framhjulsdriven bil. Jag kan inte komma på någon framhjulsdriven bil som accar 0-100 under 6 sek. Redan med 250 hästar är det mycket svårt att få tillräckligt med fäste på både 1:an och 2:ans växel. Den bakhjulsdrivna bil jag har spinner inte något vid full gas på ettan och tvåan trots 326 hästar och 520Nm. |
|
|
Nu börjar tråden gå riktigt över styr. Det känns som det är viktigare att vinna mark i diskussionen än att sanningen kommer fram. Flåklypa |
|
|
bjoerck. Det beror ju lite på hur man ser på det. Visst är 4,5 s låååångt för 6-8 s i ren tid. Men som jag skrev tidigare så har ju TF motorer på 8 liter och 5-6 000 Hk, ja det sista jag läste var upp mot 7000 hk. I jämförelse med det så får väl 7sekunderstider med fwd och 2-litersmotorer på 6-800 Hk ses som väldigt väldigt bra, eller hur? Vad hade det kunnat bli om de hade ännu mer effekt och större motorer? Ja det handlar ju inte om en propotionell tidsvinst, men att det inte skulle gå ännu snabbare är ju inte heller troligt. På gatan. Ja det beror ju lite på det. Men visst är runt 3,5 s en tid man ofta ser för de elakaste produktionsbilarna med rwd. Det är väldigt svårt att accelerera med konstant 1 G hela vägen från start till 100 kmh, vilket skulle ge ca 3 s blankt. Fwd har ett handikapp normalt sett i denna gren. Ärligt talat så minns jag inte heller någon produktionsbil av den sorten som kommer under 6 s, men jag har för mig att det finns det men vilken? Kan ha fel där. Men att det inte är särskilt svårt att klippa 0-100 på 5-sekunderstider med fwd är ett som är säkert. Bra mos i maskin och ett lättkört register på motorn så fixar det sig med lite bettigare däck, måste inte vara rena slicks. Jag har sett många exempel på det. En bekant kör utan större problem sin fullutrustade olättade 9000 på mitten runt 5,5 s de gånger jag sett den i aktion. Och han kan säkert sniffa på låga 5 eller bättre om det vill sig väl. En polare kör sin gamla 99 turbo med smala 175-däck och ingen diffbroms på 6,18 med tungt växlad etta. En annan polare körde sin chippade olättade Volvo 850 T på 5,7 s Om jag inte minns fel så låg Audis framhjulsdrivna STCC-bilar på runt 5 blankt eller kanske under t o m. enlig loggen från bilen när vi tittade i den. Och då är inte framvagnen inställd för max acceleration direkt med så lutande hjul att man nästan får in handen unde uttersidorna på däcken. Dr Tinnitus |
|
|
En liten rättelse. Jag har ju skrivit att man kör fwd i dragracing på 6-8 s, vilket jag skrev för att jag visste att det var länge sedan man körde låga 8 och att man hade knäckt 7:an för ett bra tag sen, så jag gissade att man nu kanske var i korkarna av 6 sekunder. Men det var lite fel. Jag kollade denna sida. Länk Och det visade sig att man i höstas hade rekordet för fwd på 7,40 s i tid och 317,8 i slutfart. Antagligen filar man vidare på dessa rekord under denna säsong, som vanligt. PS: Klicka gärna runt bland länkarna till vänster, där finns mycket godis att hitta. Fräna bilder från race, på både bilar och brudar.... :-) Dr Tinnitus |
|
|
Om tf skulle fortsätta tills den hadde kört 7,4 sek skulle den ha hunnit nästan dubbla sträckan . En gigantisk skillnad på endast 7,4 s. mh Länk |
|
| Undrar när dom kommer med Fwd på F1 bilarna när det är så bra;) | |
|
Tänk att ingen verkar vilja/våga inse hur bra fwd faktiskt funkar trots sina i grunden sämre förutsättningar än rwd i dessa grenar. Folk verkar vara mer intresserade av att vara ironiska eller febrilt försöka räkna fram märkliga jämförelser för att visa att rwd är obeskrivligt oerhört överlägset fantastiskt bäst, i alla lägen..... Nästan komiskt tycker jag :-) Jag kan upplysa om att den TF som håller fullt spjäll i 3 s till så den ger järnet i ca 7,5 s med största sannolikhet inte har någån motor kvar då den antagligen tokrasar innan den nåt fram. De är byggda för att överleva men nöd och näppe 402 m och de öppnas och gås igenom mellan VARJE repa. Inte ovanligt att en elle flera stakar kolvar toppackningar mm då byts. Bara som allmän info alltså. Men visst är det kul att ränka och spåna lite. F1. Ja inte tror jag att det blir fwd där inte. Men, skulle man ha haft 30-40 års utveckling av fwd i F1 bakom sig så hade det gått fruktansvärt fort idag ändå. Exakt hur fort lär vi aldrig få veta. Dragracing igen. Om man kikar lite på länken jag gav ovan så kan man se en rätt intressant sak. Att de twå som har rekorden i klasserna Pro-rwd vs. Pro-fwd kör bilar som är rätt lika, ja med samma kaross i alla fall. Då det kanske är intressant att jämföra något så när likartade fordon, då kanske man lättare kan se vad själva drivsättet i sig gör för resultatet. Om man jämför dem lite så kan man se att skillnaden mellan dem inte är så förbaskat stor trots att den ena ska ha ett stort övertag i drivsätt. Matt Hartford Pro-rwd. Kör en Cavalier -04 med en turboladdad 6-cyl motor på 3,5 liter som måste väga minst 1112 Kg. Bästa resultat är 6,59/340 Länk Nelson Hoyos Pro-fwd. Kör en Cavalier -04 med turboladdad fyra på 2,0 liter som måste väga minst 885 Kg. Bästa resuktat är 7,40/313 Länk Visst måste rwd-bilen väga styvt 200 Kg mer, men den har 1,5 liter mer slagvolym med vilket bör ge bra mycket mer effekt med, och ändå är den inte mer än knappa sekunden snabbare i tid mot en inte allt för olika fwd. Imponerade av fwd tycker jag. Och detta skulle folk ha garvat åt om någon påstått nåt sånt för 10 år sedan, då var fwd och snabbt i dragracing nåt helt okänt och omöjligt trodde man. Jo jo, där ser man vad några års utveckling kan göra. Om ni inte visste det så finns det några skapligt rappa BMW:s i USA på dragstripparna. Dr Tinnitus |
|
|
Skulle du sätta i en top fuel motor på 8 liter och 5-6 000 Hk i ett chassi med framhjulsdrift skulle du ändå inte komma i närheten av 4.5s och 500km/h. Precis som bjoerk skriver finns det en anledning till att fwd kör med mindre och effekt svagare motorer. Jag är inte så intresserad och insatt i dragracing men visst är deras tider imponerande. Att köra 7,40 s och 317,8 i slutfart är riktigt bra med tanke på att de har fysiken emot sig när det gäller att få fäste. |
|
|
"Tänk att ingen verkar vilja/våga inse hur bra fwd faktiskt funkar trots sina i grunden sämre förutsättningar än rwd i dessa grenar." Att pissa i byxorna istället för muggen funkar också, men resultatet kan kännas lite sämre. Att tävla i rena fwd-klasser är som att tävla i gång istället för löpning. Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
|
BjörnB Tack, det var det jag ville se, om någon av er bakhjulsdriftsfetishister (puh) hade mod nog att ta de orden i munnen, att en fwd går bra eller kan vara snabb som fan. :-) Visst finns det en anledning till att fwd har lägre effekt, ja i alla fall om vi ser till rena produktionsbilar. Men orsaken är naturligtvis inte bara att det inte går eller är farligt för kunderna. Mycket hänger även på att det blir dyrare att göra en skottsäker fwd med mycket moment/effekt som funkar bra i alla lägen, än att göra det på en rwd. Fast så fick jag kanske inte säga, då det verkar anses vara en omöjlighet att fwd kan vara en dyrare lösning i vissa fall.... ;-) Orsaken är flera olika saker varav utrymmesbristen kan vara en. En biffig växellåda som tål höga vridmoment tar helt enkelt mer plats. För att för söka göra lådan kompaktare och tåligare så gör man denm ibland sk. treaxliga vilket är en dyrare design än den konventionella tvåaxliga. Men bevisligen så går det att åka runt med både Volvos och SAAB:ar för att bara nämna några, med 4-600 Hk drivandes på framhjulen utan några våldsamma problem. Jag antar att det inte är så himla mycket värre än att sätta någon oerfaren i en 600 Hk bakhjulsdriven bil. Det lär kunna gå åt helvete fortare än kvickt vilket som om man är dumdristig. Men givetfvis är det svårare att få till ett stabilt och säkert uppträdande i en väldigt stark fwd kontra en motsvarande rwd. Det där första du skrev att sätta en TF-motor i en fwd så skulle det inte bli 4,5 s ändå..... Nej det tror jag inte heller skulle ske, inte rakt av i alla fall. Men om man får ha lika lång utveckling på sig som tf-rwd haft så tror jag inte det hade varit helt omöjligt faktiskt. Det låter kanske korkat men fundera på saken lite. Vad är det viktigaste i dragracing? Jo att få max grepp ut från start då repan kan sägas vara till mer än 95% beroende av vad som presteras de första ynka 18 metrarna (60ft). För att få till det så krävs det bra marktryck på drivhjulen. Det kan man få även på fwd med en hel del trix som är speciella just för fwd precis som det kryllar av trix med detta för rwd. Man flyttar tyngdpunkten framåt så mycket det går, använder stödhjulen lite lustig med att "spänna ner" framvagnen mot marken, använder aerodynamikens hjälp med givetvis. Hur bra man lyckas kan ses i den för repans resultat oerhört viktiga 60ft-tiden. Och man kan se att fwd idag inte ligger så väldigt långt ifrån rwd på dessa tider, och man tuggar in försprånget lite varje år som går i utveckling på fwd. Dr Tinnitus |
|
|
Jaymz. " Att pissa i byxorna istället för muggen funkar också, men resultatet kan kännas lite sämre. Att tävla i rena fwd-klasser är som att tävla i gång istället för löpning." Ja jag har redan förstått att dina åsikter är färgade och en smula okunniga i vissa avseenden. Men med tiden kommer lärdom... Har du testat det första själv då du verkar veta hur det känns... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.