AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.829

Longlife olja - olika sorter?

Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Jag har två olika typer longlife olja. Den ena heter castrol slx formula ll01 0w-30 och är röd till färgen, den andra heter castrol slx formula syntehetiqa intelligence 0w-30 och är grön till färgen och luktar anorlunda(typ sprit?).
Jag rindge Castrol idag och dem hade inte hört talas om slx formula syntehetiqa intelligence(jag tror iofs den kommer från tyskland då jag köpte av en vän). grejen är den att jag skulle vilja göra ett mellan byte själv.
Oljorna är lika specade bara att den ena är grön o luktar annorulnda... Dom på castrol visst först inte ens vad det var för olja men sen sa dem att det gick o blanda iallfall efter som det vara "samma olja", någon som störr på den "gröna oljan från tyskland?
Mvh/ Oskar - hoppas tråden hana rätt...
Den gröna SLX oljan ifrån tyskland är dom lyriska över på ett jänke forum. se länken www.theoildrop.server101.com/cgi/ultimatebb.cgi
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
JBL, Länken fungerade inte tyvärr...

Ingen som vet något? Vågar ju inte byta utan att någon som VET utalar sig om oljorna!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan det vara den här sajten? Länk

Mvh
Hej

Prova denna länken Länk

Jag byte tyvärr ut http mot www för att få den klickbar här. Nu borde den funka.

Tyvärr så måste man registrera sig nu. Tidigare gick det bra att se deras trådar utan att behöva registrera sig.

Rob, nej den sajten är det inte.
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Ingen som kan berätta vad som står där? Skulle behöva byta verkligen men "vågra" ju inte göra det...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om vi säger så här; din motor kan omöjligen paja av någon av dem.

En blandning av båda två innebär på sin höjd att du får de "sämsta" egenskaperna från var och en av oljorna - men iom att de är specade likadant (= jäkligt högt/bra) så är t.o.m. den "risken" minimal.

I och med att du bara ska göra ett mellanbyte och köra på oljan på halva den avsedda tiden/sträckan så kan inget hända. Jag antar att du inte har tillräckligt av bara den ena oljan för att göra ett oljebyte? =)

Johan B (oljekungen) här på forumet kan säkert förklara bättre...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Naturligtvis ska du byta oljefiltret också... =)
Ja som jag sa tidigare den gröna SLX oljan ifrån Tyskland är dom lyriska över. Dom har till och med skapat ett forum enbart för den oljan.

Enligt olje analys så är den bättre än Mobil, Amsoil, redline osv vad beträffar slitage.

Dom rekommenderar den varmt.
Ska väl tillägga att jänkarna har först kört på en annan olja i samma bil innan bytet till den gröna SLX ifrån tyskland.
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Okej trodde det var något dåligt med den "gröna slx" oljan...
Jag har iallfall ca.6l grön slx och 1,5l röd slx som ska i bilen... går ju åt en del liksom när man har manlig motor ;)

Men det som jag tycker var konstigast är att Castrol Sverige inte kände till den gröna oljan!? Jag prata även med polarn jag köpt oljan av och han sa att han köpt den här på Autopower av någon.
Jo visst nå tycker man att Castrol här i Sverige borde känna till den. Men hur som helst det är en mycket bra olja enligt jänkeforumet.
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Men på vilket sätt är den bra då?

Vet en som kört den i sin 328 och han tyckte inte den var bra, bilen börja knacka vi hårdkörning(ventil-lyftare)...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alla sorter av SLX är ju gjord för kallt klimat och vardagskörning med många kallstarter men den tunna oljan gör även att man får ut maximal effekt från motorn, det är därför jänkarna är så lyriska! =)

Att SLX egentligen har alldeles för dåliga fullgasegenskaper har din kompis märkt vilket inte alls är konstigt.

Om du själv gillar att gasa på rejält ibland så skulle jag valt en PAO eller Esterolja med viskocitet 5W-40 och API SL så här över sommaren och spara SLX´n till ett mellanbyte som inträffar höst/vinter.

Mvh
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Okej då vart jag lite klokare :) Tack för bra svar!

Grejen är den att bilen är "ny" och har ju massa garantier, därför kan det vara bra och köra long life slx tänkte jag... Jag tror även att bilen kommer åka in på "riktig" service nu i höst.
Grejen e den att den gröna SLX oljan ifrån tyskland är mycket nära en 40 olja i varm viskocitet.

Dessutom är nya bilar konstruerade för att gå på t.ex en 0w30 och inte en tjockare olja. Men visst en 5w40 olja ger nog ett bättre skydd om man tänker på hård körning = mer värme.

Oskar ta och regga dig på detta forumet så har du olje läsning så det blir över och mer därtill.

Undrar var Johan B är för han brukar kunna flika in med intresant information angående oljor:-)
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Ja, Johan var är du? ;)

JBL, Engelska är inte min starka sida så det hjälper nog inte mig så mycket ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.