|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt hela framvagnen inkl. stötdämpare och däck men ändå känner jag skakningar i ratten och i pedalställ så fort jag kör på underlag som inte är helt nyasfalterat. Kan det vara hjullagret och hur kollar jag det i sådana fall? BMW kunde tänka sig att kolla det först om en månad. Borde det inte låta om lagret och bli jäkligare när jag svänger? Så är det inte på min! Nå´n som har något tips och om det är hjullagret, är det svårt att fastställa att det är paj och går det att byta på hemmaplan men en hyffsat välförsedd verktygslåda? / Peps | |
|
Menar du att du har kontinuerliga vibrationer vid en viss hastighet, eller att bilen blir små-nervös? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hur är skicket på motorupphängning och växellådsupphängning? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Det börjar skaka/vibrera/slå märkbart vid 50 men vid 100 och uppåt är det mycket hela tiden och frekvensen är beroende av vägunderlaget./ Peps | |
| Motor- och växellådsupphängning ser ok. ut./ Peps | |
|
När du säger att du " bytt hela framvagnen ". Vad ingår då i det? Styrväxel, övre fjäderbenslagring, hjälpstyrarmsbussning eller är det bara länkarmarna som är bytta. Köpte du dessa begagnade eller nya på BMW? Hur ser fälgarna ut, går det att rucka på hjulen i någon vinkel om man tar i hårt när bilen står på marken respektive hänger max utfjädrad? Lite tråkigt att en spindelled på en Bmw inte uppmärksammas på SBP om den inte är mycket glapp. |
|
|
Balanserat hjulen? Min vibrerar också men det kommer nog från de dåliga däcken. De har hyfsat med mönster, är inte snedslitna men de är liksom "knöliga" på innersta delen av slitytan. Har suttit på en annan bil. |
|
|
Jag har bytt mittre styrarm, yttre styrarmar, övre- och undrelänkarmar inkl. bussningar och spindelleder, stabilisatorstagen, hjälpstyrarmsbussning, stötdämpare och stötdämpare inkl. dammskydd och satt dit nya däck. Jag har bytt del för del, för att se vilket som var dåligt men vibrationerna/skakningarna kvarstår. Vad sjutton kan det vara för fel? Om det är hjullagret borde det väl "sjunga" när man kör och låta värre när man svänger åt det ena eller andra hållet? Om det är stötdämparlagret borde det väl låta när man svänger? Nu känns det rätt uppgivet..... / Peps |
|
|
Har du testat att ta helt andra hjul fram? Bytte också halva framvagnen på en av mina 530. Sen visade sig att tre uppsättningar fälgar jag testade med var kassa :-( Har du kvar dina gamla Casterstag och dessa var i bra skick så är jag ev. intresserad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.