|
|
|
|---|---|
Mmmm.... |
Vad har ni för teorier angående lufttryck kontra däckslitage...? Om däcket slits mer på mitten (245/40/17) borde man då öka eller minska trycket? Mvh. Christian |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns bara fakta inga teorier :) Öka 3,0 är det som gäller i de flesta fall. Det är alltså tvärtom rätt efter gängse regler när det gäller lågprofil av större dimensioner än 15". tyvärr så lär det inte hjälpa att trycka i mera luft, när däcket redan är "felslitet" ett alternativ att få ut mera är att skifta axel på hjulen om möjligt. Jag förmodar att det är bakdäcken som slitits mera på mitten. Och du har väl inte samma dimension fram kanske. ///MVH Hasso Länk |
Mmmm.... |
Skumt... Varför är inte BMW själva medvetna om detta och skriver ut vad det bör vara i instruktionsbok/klistermärke? Eller är det så att de inte vill att folk ska klaga på hård komfort? Ska i vilket fall testa 3,0 och se om det går att få ut några fler mil på bakdäcken... Bör det även vara 3,0 fram (225-45-17) för att däcket ska slitas jämnt? -Jobbigt i Göteborg med de undermåliga vägar som finns här...! //Christian |
| i moderna lågprofil däck ska du minska trycket om det slits i mitten (lite mot logicken faktiskt, man skulle kunna tro att ju mer luft desto mer balogformad blir däcket, men så är alltså inte med moderna däck) | |
| oj, så blir det om man skriver svar först och glömmer tycka på "besvara inlägget" Nu hann Hasso före mig... | |
|
Z3c: Du menar inte vad du skriver va? "i moderna lågprofil däck ska du minska trycket om det slits i mitten " Det är ju precis tvärt om... /Micke |
|
|
Mmmm: Personligen så litade jag på stickern i dörrsidan. Fast att däckfirman sa 3bar. Efter en säsong så fick däckfirman rätt & BMW fel.. Däcket slets mer på mitten så när Bettan var upphissad för att få nya framdäck såg det ut som bakdäcken åkt på räls.. Då gav jag mig & pumpade i 3bar runt om. Z MMM Coupe |
|
|
Det känns ju väldigt logiskt att man borde minska trycket om däcket slits på mitten... Har svårt att se att detta skulle vara annorlunda på lågprofilsdäck! /Henrik |
|
|
Det ÄR annorlunda. Slits däcket mer på mitten så ska trycket ÖKAS. Att bmw föreskriver lågt luftryck har inget annat än med komfort att göra. |
|
|
Apropå lågprofildäck, var går egentligen gränsen för att ett däck ska kallas för det? Jag har 225/50 ZR16, är det ett lågprofildäck? Jag har alltid kört med det däckstryck som står på stickern i dörrsidan +0,1 bar extra. /Masten En Z-träff utan Masten är som en tvättsvamp utan schampo - Torr och trist :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag gjorde samma "fel" som Anders Olsson borde litat på gummigubbens referens från Continental för längsta livslängd. Istället för att gammal vet bäst :) BMW tillverkar ju inte däck :) utan det är gummigubben som ska vara experten han har ju 1000 tals referenser att gå på. ///MVH Hasso Länk |
|
Z3C: Om ett brett däck slits mer i mitten skall trycket ökas, precis som Hasso, Anders och Micke säger. Detta beror på att den breda slitytan slungas utåt när hjulet snurrar. Glöm alltså det som stod i körkortsboken, det gäller bara för 175'or eller smalare däck. Masten, ditt 50 profil däck är definitivt ett lågprofil däck. När de första lågprofildäcken kom hade ett normalt däck ungefär 75 i profil så då skulle allt där under vara lågprofil. Fast idag tycker vi ju ett 65 profil däck är rena ballongdäcket... Fredrik M |
|
|
Provar med en länk:Länk Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.