AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.020

Vevhusventilation, frågetecken hos bmw.

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Jag gick in på bmw och skulle ha de delar som jag genom flera inlägg fått för mig att jag skulle testa o byta då min bil drar ohälsosamma mängder med olja och tomgången e ojämn.

Men när jag frågar efter dessa ser han ut som ett frågetecken och talar om att de aldrig sålt dessa delar till någon förut. Nån som kan tala om vad detta handlar om, det verkar ändå som om det är många här som varit inne o mekat med sin vevhusventilation?

Har även ett inlägg ang motorproblem på min e32 med v12an.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Har kollat den länken o kommer gå efter den när jag byter i helgen. Men frågan var mer varför har de inte haft några som köpt dessa delar under så lång tid på bmw i linköping?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Troligen en ny kille bakom reservdelsdisken, som inte vill göra bort sig genom att säga att han inte hittar dem i ETK...

Köp även nya gummipackningarna till ventilkåpan (nr 2) Länk , mina var stenhårda och det gick in tjuvluft den vägen.

Erik

___
Paap Reeder
... OBS att det är olika Vä och Hö.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Erik W!
Tände till här ang gummipackningen till ventilkåpan,hur betedde sig motorn innan du kom på det?
Med tanke på att mina rotorer var märkta med årtal 92 nu när jag bytte så kanske det är idè att även byta de nämnda packningarna.
supernallen!Be dem att printa ut vevhusventen från ETK ,artikelnummren sitter på den delen som ska ner i kåpan ,satte dit fel en gång och så satt man där igen och undrade vad som pågick.
Mvh Dic.
Ras.mus
Det där att de "aldrig sålt" den delen förr är mest skitsnack!! Har fått höra det när jag köpt bränslepump till E38 t.ex.. en sak som ALLTID går sönder efter 20 000 mil typ.. Även när jag köpt elmotorn till bakrutegardinen, som även den ofta går sönder. De har till och med gjort en ersättningssats där man byter ut vissa delar så den ska funka bättre! Alltså ett medvetet fel..

Så att de aldrig sålt delarna förr är antingen för att han är ny eller för att de på det viset får det att låta som om alla andra BMW går utmärkt och aldrig går sönder, bara ditt exemplar som råkat ha ett litet fel...

Likadan är det med oljepumpens bultar som de ALDRIG hört talas om lossnar. LIkaså plastkulorna i växellådan!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Dic: Jag gjorde ett stormek vid ett och samma tillfälle, så det är svårt att säga vad som förbättrade motorgången. Men den gick betydligt bättre och vibrationsfriare efter följande åtgärder (saxat ur min egen servicehistorik i Excel!):

Ny motorolja och oljefilter
Nya luftfilter
Nya tändstift
Bytt vevhusventilationen + alla slangar
Renoverat spjällmotorerna

Jag tror spjällmotorerna var det som gjorde mest, men man kunde se och känna att det inte var tätt runt gummipackningarna. Det hade även läckt ut en del olja den vägen.

Erik

___
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Hur många slangar är det som hör till vevhusventilationen och är det nån som har nån länk där man kan se dem. Beställde inte alla delar känner jag. Är väl lika bra o byta alla delar när man ändå skall ta isär den. De blir aldrig nå bilåka för min del... suck...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Paap Reeder
... intressant att det sitter ett slangklammer på slangen in till plenumanslutningen.
Det är ju litet vakuum i den slangen men ändå skall man ha ett klammer där...

MVH /// Paap R
ar
38
arcoma
750 e32
Skulle man inte kunna släppa vevhusvent rätt ut bara jag har ju fått för mig att det ska vara till för att oljan ska kunna expandera eller att trycket i motorn inte ska trycka ut oljan vid packboxarna kommer det inte med oljedimma till insuget som ställer till det

mvh matte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.