|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var och inhandlade sonax polish (metallic) idag och tänkte ta och försöka få lite mera lyster i lacken och förhoppningsvis få bort några av dessa små tvätt repor som uppstår vid tvätt av bilen. Nu är min fråga om man måste använda en polermaskin för att lägga ut polishen, samt få bästa resultat eller går det att få bra resultat för hand med? Om man nu gör det för hand ska man liksom "gnugga" in polishen eller ska man bara stryka på det lite lätt som tex Sonax flytande hårdwax? tack på förhand ! | |
|
När jag började skruva min första bil blev jag tillsagd att alltid använda handverktyg eftersom man oftast inte kan förstöra något med ett handverktyg. Tar man mutterdragaren så kan man lyckas över förväntan.... Samma sak gäller polish. Är man lite oerfaren och har en för kraftfull maskin kan man ploera bort all klarlack och till o med ner till grundfärgen. Det har hänt flera gånger för erfarna bilpolerare med omlack som följd. Slutsats, kör förhand - så kan du inte sabba något. Var jävligt försiktig när du använder maskinen. Särskillt om det är en stark profsmaskin. E |
|
bustorp |
E: Det kan inte ha varit speciellt erfarna "bilpolerare" som du beskriver. "All klarlack och ner till grunden" tyder inte på någon erfarenhet alls. vevarsel: Läs andra trådar i ämnet via sökfunktionen och skaffa dig kunskap. B t w, kul nickname, hoppas du hittat på det själv. Jag menar så att du inte kallas för "vevarsel"...........:) "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Så farligt tror jag inte det är.. satte på sån där polergrej på borrmaskinen osså polerade med rubbing på en omlackad yta (lagade rost för nått år sedan), och efter att jobbat en stund såg man knappt var man hade lackat, blev skiit bra, och borrmaskin med trasa är ju inte direkt det bästa heller..!! fungerade även att lägga igen små repor och sådant.. så tror du kan använda maskin med enklare polermedel utan problem.. det man ska vara försiktig med är ju veck och kanter där man gå igenom lacken rätt lätt..!! | |
bustorp |
Gunsten: Du kanske skulle jobba som rekondare om du har sån talang med borrmaskinen. Vilka underverk du skulle uträtta med riktiga grejor...... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
bustorp: *Garv* Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| ='( | |
|
Gör så här: Åk och köp dig en billig maskin för ett par hundra och använd den både till att lägga på lackrengöring och vax, torka av gör du för hand. Det är inga problem att köra med en sådan maskin om du inte stannar av en kvart eller så på samma ställe. Det viktiga är att jobba med lackrengöringen och få lacken ren innan du lägger på vax. Lycka till. Min M3 Länk |
|
|
den enda maskin du kan förstöra lacken med. är en roterande. dvs vinleslipsmodellen, om du inte är proffs eller rutinerad, den sk rusta maskinnen kan du princip inte skada något med, jo lister, men inte annars.. den är på tok för svag det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Hej ! Jag köpte en "Rusta wannabe" alltså Clas Ohlssons variant för 398:- samt extra polertrissor från Autoexperten. Jag satte igång idag med Sonax Pro Cleaner, WaxPolish samt Wax och de två första lade jag på med maskinen. Det fungerade faktiskt över förväntan, men jag hade nog kunnat kört med Cleanern ett litet tag till för jag kunde fortfarande se vissa tvättrepor. Jag tror att det ska mycket till för att sabba lacken med denna maskin. mvh Manor PS. De vita trissorna som följde med denna maskin var hårdare/fastare än de orangea/rosa från Autoexperten. Dessa hade nog varit perfekta att använda till Cleanern. |
|
| manor: Jo jag funderar på att inhandla mig just en sådan, låter ju som en vettig affär =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.