AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
379

kamkedjebyte, topplockspacknings byte

Jag ska plocka av en topp för första gången och jag undrar hur det ska se ut vid spännaren till kamkedjan. Det är en 2.0L m10 motor i en e21. På min ser det ut som att någon har svetsat dit bitar för att få mer spänn på kedjan. Kolla bilderna under projekt sidan:
Länk

Det är ju orginal packning till toppen. Kan den ha get sig på grund av den ökade kompressionen? Vart ska man köpa förstärkt packning? Är den större??

Sen undrar jag hur man ska göra när man tar av kamkedjan från kammen: räcker det med att man själv vet vart markeringen på hjulet var eller ska det riktas upp mot någonting?

Jag är tacksam för alla råd jag kan få

Letar relativt rostfri e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10.
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kamkedjespännaren såg lite mysko ut, jag hade bytt ut den samtidigt som jag hade bytt skenorna, och kanske kedjan, det är lika bra när du ändå har det i sär.
En std topppackning brukar hålla ihop, men atsa ändå på en skärkantspackning.
Jag har klarat av att blåsa båda modelerna av packning, på mina trimmade m10 motorer.Men liter mer på skärkantspackningen ändå.
När du plockar i sär, så ställ motorn så du har 1áns kolv i översta läget, du har märkning på remskivan, kontra blocket.
Om du väljer att inte byta kedjan, klart att du kan sätta ett märke på kedjan/kamaxeldrevet för att underlätta var du har allting, men när du skruvar ihop igen så se till bara att du inte får kamen 180* fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.