AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
711

Lite allmänna frågor kring t-konvertering av en E30 320i -84

Hejsan jag hinner inte söka runt efter svar tyvärr så jag skriver frågorna istället.
Jag äger en 320i -84 som jag funderar på att turbokonvertera. När jag skulle göra likadant med min Swift GTi skaffade jag en kraftigare fuelrail/bränsleräls, annars skulle orginalet spricka, nu undrar jag om det är något liknande som behöver tänkas på på bmw:n.
Tänker köra lågtryck/orginalkomp.

Undrar även hur högt ladd jag kan köra vid orginalkomp på bmw:n, på swiften kunde jag med säkerhet köra 0,3 bar, 0,5 om jag ville leva lagom farligt.

En annan grej jag undrar över är varifrån det är bäst att ta olja och kylvatten till turbon.

MVH
-David

-Broder David
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Öhh, "hinner inte söka runt" som tar någon timma, ska du montera turbon innan midnatt?

Det finns massor med matnyttigt skrivet, och det kan uppfattas som stötande att tycka att det ska skrivas igen för att man inte hinner/orkar söka. Så prova först att söka, återkom sedan gärna om du har några specifika frågor som du inte hittar svaret på!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
brother_david:

Nu börjar faktiskt jag också bli less, brukar alltid svara snällt i dessa trådar, men även på peka att det finns en sök funktion.

Öppar du dina ögon och kikar lite på forumet så ser du att det finns ett PAR exakt liknande trådar på första sidan.

Men:

Nej, du behöver inte byta fuelrail, den kommer inte spricka. Varför skulle den göra det på Swiften? Eller körde du 40bar soppa tryck?

Du kan ladda 0,5kg utan att behöva vara orolig, om allt står rätt till.

Olja till turbon tar du från oljetrycks kontakten, det är en M12x1,5 om jag nu inte är helt ute och cycklar.

Oljeretur gör du i tråget.

Vatten till turbon skiter du i.

"blao is the name of the game!"
Passar på att fråga en sak som ja inte hittat nått vettigt svar på, hur gör man med tändningen på l-jetronic vid konvertering? Tar man bara loss vakum slangarna å pluggar igen?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
js_snicke:

Nu vet jag faktiskt inte hur den fördelaren fungerar. Den lär väll iofs ha vikter som så många andra.

Men det brukar oftast inte räcka med att bara plocka bort slangarna, det du kan göra som ofta görs på Volvo fyror är att stumma fördelare. - D.v.s. låsa motvikterna så dom aldrig slår ut.

"blao is the name of the game!"
Tackar för svaren! Jag misstänkte att ni har besvarat dessa frågor om och om igen, men med tanke på att jag inte har råd med internet hemma, får inte använda det på jobbet men fick låna det snabbt på en polares jobb så hann jag inte söka särskilt mycket, sorry över detta.

Ang fuelrailen på swiften: helt värdelös orginalare, om man vill öka soppan, fick köpa från en generation äldre, som är solidare.

Hmmm... vattenkylningen till turbon, ska jag verkligen hoppa över den? Nog för att jag inte kommer att ladda mycket men kyler oljan tillräckligt...?

MVH
-David

-Broder David
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
annars tar man den bara från spjällvermen, den vill man endå inte ha kvar.

vattenet alltså

mvh Erik JAkobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Gör som du vill med vattnet, funkar prima på HX40in ialla fall. :)

Jag har en Mitsubishi td04h turbo, vad tror ni om det??
Är det bara att ta bort luftburken och dra laddrören dit, eller måste jag göra något åt sensorn?

Ännu en gång tack för hjälpen.

MVH
-David
Jag har haft tid att kolla nu :)
Fick fram att lmm'n kan sitta endra på sugsidan eller trycksidan, säkrare med sugsidan vad jag fick fram.
Jag var fundersam över huruvida jag behövde en ny, progressiv, FPR, men det verkar som om orginalet är fint.

Cheers!
-David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.