|
|
|
|---|---|
|
Är det mycket jobb att byta oljetrågspackning på en 535i-92? Är i akut behov av byte, men undrar om nån själ här har gjort det tidigare och undrar om man kan få lite tips. | |
|
Inga problem. Se till att motorn är tom på olja. Förmodligen har du de gamla kork packningen. Plocka ner tråget och ta bort den gamla packningen. Kommer förmodligen att smula så använd en VASS kniv lite försiktigt så att du får bort ALL kork på båda anläggnings ytorna. Sen lägger du dit den nya metall packningen som har gummi tätning. Montera och njut. Vet inte vilket moment du ska dra oljetrågs skruvarna, men se till att du inte drar dem för hårt... då strippar du hålen och det är INTE bra... Lycka till! Danne Min bil: Länk |
|
|
Måste man inte lyfta motorn en liten bit på avgassidan för att kunna få oljetråget fritt från oljepumpen? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Använd gärna Länk eller liknande. Glöm inte kolla så att det inte finns skador eller deformationer på block och tråg innan du återmonterar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tackar för tipsen. Det borde nog gå bra. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Jag provade med att använda "Gasket Remover" (packningsborttagare) när jag bytte min kåpapackning, men jag tyckte inte att det hjälpte ett dugg. Kändes som bortkastade pengar för min del i alla fall... // Jögge Länk |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Drar liv i en gammal tråd. Dandelue : Den "gamla" korkpackningen? Finns det en nyare och bättre, är det metallgummipackningen du menar? Låter som ett bättre alternativ än korkpackningen. Köpte ju alldeles nyss oljetrågspackning och den ser ut som en sladdrig tunn korkpackning som går sönder av sig själv. Köpte dock en kompletteringssats - kan man tänka sig att man får den nya typen om man köper oljetrågspackningen separat? Antar det inte finns något behov av extra tätningsmedel (om man inte har allvarliga defekter i ytorna mellan tråg och block) vid monteringen av oljetrågspackningen? Undantaget är på de ställen där oljetråg och tex kamkedjekåpan möter varandra - där brukar det rekommenderas att man lägger lite tätningsmedel. Eller finns det andra åsikter? |
|
Har hört man måste ta bort saker från framvagnen, men kasnke har fel. Kollade under på min 535a 91a. Såg inte allt för kul ut, såg ut som man måste ha bort framvagns staget under, eller vad det heter, kommer inte ihåg. Men ja vet inte det, nåon annan som vet ?? |
|
| fick du bort dit tråg eller hur har det gått. står med bilen i vädret just nu och svär.. några bra tipps? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.