|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Trollstigen är väldigt fin, jag har kört den ett par gånger på motorcykel. Men missa inte geirangerfjorden när du ändå är i närhetet, den är i min mening ett trå vassare än trollstigen. Länk Jag har också kört 528iA -98 uppför och nedför branta backar här i USA: Länk I och med att det här är amerika så ska det ju varnas för allt möjligt, så man fick en liten instruktionskasett när men startade resan uppför berget som talade om att man var tvunger stänga av AC:n, hur man skulle växla mm. Det var faktiskt rätt komiskt att lyssna på. Jag räknade kallt med att min då 3år gamla BMW skulle fixa det uppför berget med AC:n på och det gjorde den ju natrurligtvis, oroa dig du inte för bilen allför mycket ! Det roligaste var dock att när vi kommit hela vägen uppför berget så skulle vi parkera bilen, framför oss står då en nästan ny Passat med manuell låda (amerikaner kan inte köra manuell låda). Killen som körde satt och tokvarvade motorn och höll bilen på kopplingen i uppförsbacken... Förmodligen hade han slirat på kopplingen hela vägen upp för backen och den slirade vid det här laget våldsamt, det började också ryka och lukna rejält illa kring bilen. Folk kom springande och börsökte få han att koppla ur och hålla på bromser istället, men det var för sent. Kopplingen gav upp helt, bilen började rulla baklänges och då fattade han tydligen att det var dags och trycka på bromsen istället. Som tur var började ingenting brinna, men de fick hämta bilen med bärgare... Jag stannade ett par gånger på vägen ner bara för att kolla om man kunde märka någon temperaturökning på fälgarna pga det extra bromsning jag fick göra, men de jag knappt ljumma. Automatlådan fungerar bra i nedförsbackarna också som motorbroms och 2,8liters 6an är faktiskt rätt bra motorbroms. Ha trevligt i Norge ! -Daniel |
|
|
Vi har åkt färjan längs Geirangerfjorden 2 gånger, kanonväder båda gångerna. Då vill man tillbaka! Sist blev vi omringade av en armada amerikanska stridsfartyg på övning. Det sabbade lite av upplevelsen men... Vi kommer som vanligt att kryssa ner från Trondheim till Oslo. Jag tog upp Trollstigen som exempel eftersom man kör uppför väldigt länge (och långsamt pga mycket trafik i slutet av juli). Det finns betydligt brantare passager på vägen men de flesta är bara ett par hundra meter. Appropå bränna koppling satt jag med när en kollega testade accet i dåvarande Landshövdingens (Jämtland) tjänstebil, en Volvo 264. 0-100 på ca 30 sekunder. På 5:an. Det blev dyrt ;) |
|
|
Å andra sidan; Ni snackar om Fiat Pandor som kör så det ryker. Ja, det kan vara. De har nämligen lagstadgat att man måste byta bromsvätska minst en gång om året i Italien och Spanien. Förmodligen även i andra länder där neråt. Så, bara för att en Fiat Panda är rostig så behöver det inte betyda att den inte är servad på 5-6 år. Då hade den inte gått alls. |
|
|
Lite mer allvar. Att bilar kokar har några vanliga anledningar. -Elfläkt har bekat fast. -Viskokopplingen har gett upp till vanliga fläkten -De små flänsarna i kylaren har försvunnit av salt. -Vattenläcka -Vattenpump som gett upp, impeller lossnar |
|
| Trollstigen är verkligen inga konstigheter. Personligen tyckte inte jag att den var speciellt brant. Och heller inte så lång. Det tar ju inte ens en halvtimme att köra upp. Tror inte den är längre än några km. Men vacker är den. | |
|
Hagalund: Har man en alpväg att avverka varje dag på väg till jobbet, så har man säkert bra koll på bilen.Kan tänka mig att han i Fiat Pandan är bra irriterad på oss turister varje sommar. /A |
|
|
1995, körde samma sträcka som dig sommaren 2000 i en Kia Sportage, AC:n orkade inte kylan kupén när det var 45 - 50 grader ute.... Värdelös bil på flera andra sätt också, men det hör inte hit..:-) /Johan |
|
| Morsan å farsan gjorde en semesterresa i norge i början på 80-talet med bland annat en sväng uppför trollstigen.Bilen var en då ganska ny volvo(daf)66GL,å dom hade som bekant variatordrift,som på en skoter. Med sig hade dom en husvagn,ingen stor men ändå....enlit farsan gick det bra de också fast det gällde att behålla farten hela tiden,hade dom tvingats stanna hade nog inte remmarna hållit för att få fart på ekipaget igen! Kände bara att jag var tvungen att berätta detta när jag läste den här tråden... | |
|
Halloj! Mycket intressant tråd det här då jag skall fira bröllopssemester i Norge. Siktet är ställt just på trollstigen :-) En annan fråga till er som vart i norge, hur är det med fartkameror? Man har just både läst och hört talas om att norrmännen har mani på vansinnesböter. Man är ju lite orolig att lagom när man kommer hem så har man ett antal lappar liggandes i brevlådan.... :-( Hur lång tid tog det att komma till trollstigen? hur åkte ni? Jag skall åka från nyköping. Mvh PG |
|
| Norge är fint. Priserna är hysteriska jämfört med övriga europa so tex. österrike. | |
|
Hehehe...en artig (rolig) tråd :) Det er mange veier i Norge som er brattere enn Trollstigen, men de er som regel mer lokale, kortere og har ofte grusbelegning. Det mest spennende med Trollstigen er når yttersiden av svingene gir etter for vekten av turistbussene og raser ned i avgrunnen...regulære stenras er også en daglig hendelse :\ Apropos veistrektinger over Alpepass...vi kjørte for noen år siden med en Audi 90 Quattro 20 ventiler opp til Mt. Evans i Colorado/USA. 4307 meter over havet er åpenbart ikke en Audi´s spesialitet...og for å forhindre motorstopp var vi tvunget til å holde motoren kontinuerlig over 4000 rpm. Audi´en led nok av høydesyke...stakkars :) Länk "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
pgr69: Jo, de har kameror fanimig överallt. Å andra sidan är det sällan särskilt frestande att gasa eftersom det är så kurvigt eller brant eller fullt med getter. Om du vill komma dit så snabbt som möjligt blir det väl motorvägen över Lillehammer. Vi körde den vägen från Trollstigen till Malmö på en dag. Men den vägen är trååååkig. Satsa på inlandet istället och kryssa er uppåt. Som jag sagt tidigare - det är inte så att man plötsligt kommer till ett ställe (t ex Trollstigen) och så är det jättefint där. Det är fantastiskt hela tiden! Om du vill kan jag nog scanna den rutt vi tog sist och maila till dig. Efter Oslo var det inte många långtråkiga minuter upp till Ålesund. |
|
|
Om du åker via Geiranger är en tur till Dalsnibba at rekommendera! Inga problem alls att köra varkens upp eller ner med min 320it... Värre för turist bussarna :), glöm inte ta med en släpkärra med norska kronor :) |
|
|
Man tackar för svaren! Vi skall inte åka direkt till trollstigen utan stanna mitt på så att säga halvägs mellan trollstigen och lillehammer längs med E6'an och bosätta oss på ett högfjällshotell vid feforvattnet. Dock tänkte vi ha lite dagsutflykter därifrån mot just Trollstigen och andra destinationer. Har nu hittat en navigator som säger att det är ganska exakt 60 mil från nyköping till dit vi ska. Hur fort får/kan man köra på E6'an i norge? är det 80 Km eller mer? Jag håller på och försöker mig på en tidsberäkning.. Med tanke på att det är med Z3'an vi kommer att köra så är ju grusvägar borträknade direkt, heh. pbengtss: Tack för erbjudandet men jag har en digitalkarta nu. Men en lista på goda sevärdheter/hemsidor emotses med varm hand. Mvh Peter G |
|
|
Har flera gånger varit på bilsemester i Norge, 80 km/h är max hastighet på europavägarna, men dom skall man inte köra på, mycket finare om man kör "mindre" vägar, kustvägarna är i allmänhet mycket fina, men dock smala och många färjor.... |
|
| Pgr69 det tar sin lilla stund deras europavägar är som våra 70 vägar ,jag åkte ifrån lillehammer kl 22:00 över karlstad till Linköping där jag bor var hemma kl 06:00. | |
|
pbengtss: Hä bar´ å åk! BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Har just återkommit efter en tripp till Bergen från Örebro, förvisso inte Trollstigen, men på vägar som kraftigt avviker från svensk vägstandard och med många vackra vyer. Resan gjordes med en fullastad E46:a med 4 personer i. Totalt 184 mil. 0,74 l/mil i snittförbrukning. 67,2 km/h i snitthastighet. Man ska inte ha bråttom i Norge, dels så finns det mycket vackert att titta på, dels så tillåter inte vägarna höga hastigheter och omkörningar i samma utsträckning som i Sverige och dels så är fortkörningsböterna höga. Såg dock inte många poliser under turen, en eller två polisbilar och en civilpolisbil som stoppat en bil. Ett trevligt inslag var dock cykelpoliserna i Oslo... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Har varit nästan överallt i Norge i arbetet, och även passat på och besöka Trollstigen när jag ändå passerat. Har aldrig varit några som helst problem med lutningen. Jobbigare då är att det ofta inte finns någon chans att köra om, och norrmän har aldrig bråttom någonstans. Men på tal om lutning, är det någon som har testat tunneln ut till mageröya uppe vid nordkapp? Jag vet inte hur djup den är, men det var nog brant nerförsbacke i minst en kilometer, det kändes ju som om man kunde börja spana efter magma i vägkanterna... Det är nog ända gången någonsin jag funderade på om min dåvarande E30 318i inköpt för 4000kr kanske inte skulle klara av det. Hade varit kul att bli stående där nere på botten av tunneln... Men som vanligt gick det förstås galant att ta sig både ner och upp. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vadå 10% lutning :) nästan dubbelt upp på Närkeslätten :) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.