|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vi tänkte åka uppför Trollstigen Länk i Norge i sommar. Dvs brant (10%), långsamt går det och lång tid tar det. Det blir nog körning på 1:an ca 30 minuter i 10-20 knyck. Full last och 5 personer i en 528 Touring automat. Kan jag räkna med att jag får problem med något speciellt? Vad ska man tänka på? AC avstängd? Kan lådan (5HP-18) ta stryk? Kommer den att koka, tro? | |
|
Ett byte av automatoljan ar val inte fel om du inte bytt pa lange, bromsvatskan borde ocksa bytas. Mvh |
|
|
pbengtss: Absolut inget att oroa sig för. Du har en så pass ny bil. Jag har plågat min uppför många pass upp till 2700 m.ö.h. De allra extremaste passen i Frankrike. Har kört på både 2:an och 3:an när det passat. Fast ibland är det inga räcken alls och då vill man inte köra så fort... =) Det räcker om du kollar så att alla oljor är okej. Som inför vilken semester som helst! Bromsbelägg också förstås. Lycka till! |
|
|
Det skadar inte att ha lite koll på tempmätaren. Och glöm inte att motorbromsa dig ner - samma växel ner som upp! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Om våran Mazda 626:a klarade det galant i mitten på 90-talet så går det nog fint för din BMW. :) | |
|
Den har gått 19000 och jag skulle tvivla på att växellådsoljan blivit bytt. Kanske är dags... Bromsvätskan hade kokpunkt på 200°C för 2 veckor sedan (M-test). Fast man vet ju inte om handlaren bara "toppat" med ny vätska. Jag har kört vägen 2 gånger med min gamla SAAB 900 utan problem. Men jag har inte någon erfarenhet av sådan här körning med vare sig automat eller AC, därför mottager jag tacksamt råd! Har läst på forumet att man ska stänga av AC:n vid krypkörning pga risk för övertryck - någon sanning i detta? |
|
| pbengtss: Päronen har haft AC/ECC på sina Volvos genom åren. Den har aldrig nångsin stått på off. Och dom har heller aldrig pajjat. Så det är nog bara att tuta och köra vad gäller det också. :) | |
| Det funns väl en fläkt till ACn åxå, så det är nog ingen fara.... | |
|
Kört 10 ggr på alppass år efter år med samma bromsvätska...Inget att oroa sig för. Byte var 3:e år är ok.... Automatlådan käkar Trollstigen som frukost, Inga problem. Trollstigen är som ett gathörn jämfört med stora alppass söderut, och ingen bil har problem där heller. Du kör ju ingen 70 talare! Normalt så räcker det med att tänka på att köra på låg växel både upp o nerför. Ha en fin resa, Trollstigen är VACKER!!! |
|
|
Trollstigen är inte särskilt brant och utsätter inte bilen för nämnvärda påfrestningar. Jag hamnade på en serpentinväg vid namn "Stalheimskleiva" när jag var på norgesemester med fullastad 523iT. Där var det så brant att jag började oroa mig för kopplingen. Vägen var så smal att det var besvärligt med möten varför jag fick stanna i innersvängar av serpentinerna. Det är brant i innersvängar av serpentiner... |
|
|
Rekomenderar racingbromsvätska samt automatlådeoljebyte, annars ska det inte vara några problem förutsatt att skivor och belägg är i sin ordning. Mvh, Kalle |
|
| Racingbromsvätska är overkill. Bromsarna används inte mer än vid körning på plant underlag. Istället används motorborms flitigt. Lås automaten på samma växel som du körde uppför med. I regel tvåan. | |
|
Ha, ha, ha..... vilken rolig tråd Kännde samma oro själv innan jag börjdae köra i Italienska alperna och ville ha allt i toppskick Sen kommer man dit och blir omkörd så det bara ryker om det både upp och nedför av rostiga FIAT PANDA De hade fan inga racingbelägg, ny olja eller feta 6-or |
|
| BMW-MAN Bästa inlägget idag! HELT KLART! | |
|
Vi har dragit runt med en stor husvagn efter vår 525iA -93:a i alperna mitt i sommarvärmen med 5 pers och FULL last. Inga problem för vara sig bilen eller lådan... Inget att oro dig för alls.. BMW-MAN -> Det är precis som du beskriver, omkörningar i svängar utan sikt, och räcken vid sidan av vägen, har hänt en del gånger för oss i alperna.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
BMW_MAN: haha, Ja det är exakt som du skriver. haha att ingen annan tänkt på att skriva det före dig är ju bara märkligt. |
|
|
Hehe, det här blev ju skoj! :) Jag känner mig lite lugnare nu! Men man har ju sett en del halvnya bilar stå och koka i långa bilköer. Så jag ville förvissa mig om att BMW inte har samma problem! Men oljan vill jag nog byta hur som helst, Trollstig eller inte, galna italienare eller inte. |
|
|
Som liten historia kan jag berätta om en resa i usa, mellan LA oh Vegas, graderna var 47!!!, man rekomenderade att spara bilarna med att låta AC vara avstängd.... Jag valde att trotsa detta och njöt av i kylan i bilen, bilen en Cheva lunkade på hela resan utan problem fast han kändes en smula trött... |
|
|
BMW_MAN: Klockrent uttalande! Har själv varit på bilsemester i Alperna ett antal gånger.För oss är det ett litet äventyr, och vi har aldrig kört på vägarna tidigare.Men han med Fiat Pandan som kör så det ryker, han kör den här vägen till jobbet varje dag! Nu blev jag sugen på en bilsemester:-) /A |
|
|
Sjäv tycker jag att bilsemester i Norge klår Alperna med hästlängder! Har gjort Norge de 2 senaste åren och nu blir det i år igen. Visst - kan inte påstå att jag har varit ÖVERALLT i Alperna men jämfört med Norge måste man åka runt och leta för att hitta de riktigt fina ställena; Det är mycket få transportsträckor i Norge, man åker bara runt och njuter nästan varenda kilometer! Att man dessutom gillar fiske är ju inte direkt en nackdel :) |
|
|
Norge är underskattat, var till Lom förra sommaren, bland annat upp till Juvasshytta. Blev dessutom varse varför check-controllen i Audi 100 quattron pep (displayen var död, pipet hade "alltid funnits där") Beläggen fram började skrapa fint :) Fanns inga att finna inom 20 mil, så det blev motorbromsning för hela slanten. Gick galant. Naturen är hänförande, hytten på campingen i Lom var kanon och maten precis så dyr som den kan bli. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.