AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
863

2,2 eller 2,8 motor

Hej jag funderar på att köpa en z3 vilken motor är trevligast att köra 2,2 eller 2,8.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Välkommen!
Mellan 2,2an och 2.8an skulle jag välja 2,8an, fast jag skulle försöka skramla fram till en 3.0a.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
2.8 alla gånger! 2.2:an är absolut ingen "slöhäck" (beror förstås på vad man jämför med) men 2.8 är definitivt att föredra.

/Masten

En Z-träff utan Masten är som en tvättsvamp utan schampo - Torr och trist :)
BoZton Grodan
-Jag har pratat med en del som ägt både 1,9 & 2,8or, men även de som ägt först 2,8 och sen M modellen.

-Det stora steget är klart upp till 2,8 om väljer mellan den och 1,9an.
Jag vet inte hur 2,2an är i förhållande till 2,8an men kan med glädje konstatera att den 2,8 jag kör för 3e året nu fortfarande skänker mycket körglädje vilket jag tror även en 2,2a kan ge.

-Prisbilden på 2,8an är något labil just nu tycker jag eller är det så att det finns många skabbiga med eftersom det finns ganska gott om just 2,8.
-Mitt tips får bli att försöka hitta en riktigt fräsch 2,8. Lägg inte så stor vikt vid om den gått 6" eller 10" mil. Se istället till att finna en bra servad och underhållen bil, gärna med lite lull-lull som fälgar och avgas, vita blinkers eller annat kul dom gör den personlig. Allt extra lull lull som man vill hänga på sin bil är ruskigt dyrt....och man får aldrig igen pengarna*

Lycka Till*
// BoZton
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
jag skulle satsa på 2,8 eftersom man får lite mer kräm för bara lite mer pengar... lätt
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Undrar ändå om inte 2,2:an är ett alldeles utmärkt val för de spekulanter som kanske inte suktar efter "maxprestanda" hela tiden :)
Tror att i en öppen bil så räcker det gott och väl med en sexa under huven,behöver inte alltid vara "maximalsexor"för att man ska kunna njuta öppet s.a.s.

Mvh Janne.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
För maxprestanda väljer man lämpligen M-roadster. Personligen tycker jag det skulel vara väldigt tråkigt att sitta i en sportbilslik kärra och bli frånåkt av en personbil. Inte för att underskatta 2.2 då givetvis, men det finns gott om personbilar som åker ifrån den kärran.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte om kundklientelet i stort handlar Z3 Roadster för att köra ifrån div personbilar..

Återigen>>>>Många köper Z-bilarna för att glida i (i de flesta fall) inte för att varva ut i tid o otid,därför anser jag att 2,2:an prickar in "helt rätt" för många.
Dvs sexcylindrig motor,mjuk o fin gång,tillräcklig prestanda.

Kanske inte alls är så i "verkligheten", men det är vad jag tycker Z3 utstrålar iaf,ingen "racebil" enligt mitt sätt och se på saken..

Mvh Janne.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag är inne på min 3'e 2.8.. det säger väl en hel del om vad jag tycker... =)

Jag personligen skulle inte vilja köpa 2.2 av 2 anledningar.
1. Den har klenare motor =)
2. Den har dom högre bakskärmarna som inte faller mig lika mykcet i smaken. 2.8 (som är från -99 eller äldre) har ju samma feta bakskärmar som M'en.

Jag har kört M en hel del oxo men den är på gränsen till för extrem att köra som bruksbil. Men det beror ju på vad den ska användas till.... men jag säger...

KÖP 2.8!!!!

Lycka till!

/Magnus
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har haft 2.8 jag också och jag ångrade fort att jag sålde den. Blev bara tvungen o testa en M efter den. Som jag sa, räkna med att många många bilar vil "rejsa" när du sitter bakom ratten på en Z3. Trist o bli förnedrad av en sketen Volvo tex. Mitt råd är 2.8 med sportstolar o sportavgas. Då får man en jävligt rolig bil för ganska lite pengar. 2.8 ligger ju mycket bra till i pris just nu såvitt jag ser.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.