AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.739

Knarrande bakvagn

Har problem med ett knarrande ljud i bakaxeln på en E39 som jag tror kommer från den här delen Länk
Är det någon som har haft samma problem och kanske bytt? Pris på delen?

MVH

Benke
Ett vanligt fel på E39. Bytte på min, men det hjälpte inte helt.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Det är inte samma problem som jag hade då? Väldigt svårt att höra exakt vart ljudet kommer ifrån. Länk
Staget kostade 380:- inklusive byte hos min mek. Väldigt lätt att byta och klart värt att prova. Har du ett klonkande eller ett knarrande missljud? Knarrar det så är det nog antagligen staget.
Klonkar menar jag förståss.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag bytte dessa stagen efter att jag grejjat med bussningen som jag länkat till tidigare. Väldigt lätta att byta själv och kostade 120:-/st.
OK, jag var inne på bussningen Persson bytte först och som sagt ljudet är svårt att härleda men jag tycker nog knarrandet kommer från staget som Persson bytte i "steg 2". Knarrandet hörs tydligt när man trycker ner bakvagnen för hand. Börjar nog med det enklaste (och billigaste). Tack för svaren!

//Benke

Elgardin är ett måste.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Hördes väldigt tydligt för mig också när jag tryckte lite för hand......räckte med att öppna en bakdörr föratt det skulle knarra.

Brukar alltid vara bästa att börja med det lättaste och billigaste att byta.
För intresse, en liten återkoppling. Jag bytte staget enligt min länk i första inlägget. Knarrandet försvann och så här en dryg vecka och 80 mils körning senare har det inte kommit tillbaka. Kostnad ca 500 spänn på (ickeauktoriserad) verkstad inkl material.

Elgardin är ett måste.
KF
26
KFK
523i Touring -99
Har samma problem,,, det knarrar då man trycker ner bakvagnen för hand på bakluckan,,

Någon som vet vad bussningarna heter & vad dom kostar på Motornord???
(om jag minns rätt så hade nån köpt sina där)

Känns ju inget glapp då man kör men de är ju pinsamt att åka omkring sådär på gatorna,, för de låter ju förjävligt varje gång bilen "niger" i guppen ;)

Mitt "stag" är orginal. Tror inte det kostar mer än ca 350 - 450 spänn på BMW.

Elgardin är ett måste.
IR
40
IRONBERG
523i -99
Stagen finns på autoexperten för 169:- paret. Har samma fel på min. Knarrar som fan när man trycker ner bakvagnen eller åker i gupp.
dem kallar dem för Stabilisatorstag. www.autoexperten.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.