AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.514

Roligt bilminne

ch
212
chris
330 coupé -02
Skulle vara kul så här på vårkanten att få läsa era minnen från någon speciell händels/erfarenhet.
Själv har jag hur många som helst. Här kommer en av dom:

Rödljus i Berlin satt i en sur 245-90(firmabil) en BMW typ -86 med fyra ungdomar i som ville rejsa.
Jag ställer upp såklart/ ställer bilen på burn?!?(blött underlag) håller bilen så tills det blir gult och släpper därefter bromsen kort därefter slänger jag i tvåan(skrap). 60 meter längra fram från rödluset så gör jag min U-sväng (planerad), precis när jag svänger ser/ hör jag en BMW som illvrålar förbi med fyra grabbar som ser ut som gökungar. På väg i motsatt riktning gapskrattar jag/ blir utskälld av flickvännen samt åker igenom ett rökmoln som luktar gummi.

Ja...jag vet jvl. omoget gjort
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jo det är alltid kul med lite anekdoter! Har ett par korta själv. På väg hem från jobbet i den då relativt nyinköpta 540:n när en av brorsans polare dyker upp i sin 535:a och vill rejsa. Jag hakar på lite lätt och farten passerar snart 200. Vi är tvungna att bromsa lite för annan trafik och jag släpper honom för att kunna ge gas tidigt och komma om vilket funkar. I Järnabacken södergående så når bilen fartspärren (ca 247 km/h på mätaren) och jag är nöjd och släpper av varvid han passerar men jag har ju redan visat var skåpet ska stå, bra för självförtroendet!
En annan gång på väg mot heron city med en kompis nå´n mil innan Biltema så cruisar jag lugnt om en bil i ytterfil när jag ser ett par strålkastare som närmar sig fort och en Suzuki 1100 sicksackar och passerar i innerfil i bortåt 170-180 för att sedan öka. Jag ser en svart E30 med ett gäng ynglingar i försöka haka på innan jag planterar högerfoten. Kompisen garvar och är faktikt lite impad. Passerar snart E30 som ser ut att stå stilla och närmar mig hojen snabbti ca 230 blås, men båda han och jag slår av vid biltema p.g.a. trafik. Han blinkar ett par gånger med bromsljuset innan han växlar ner och försvinner mittemellan två bilar. Ack ljuva sommartid, jag väntar åter på ditt inträde!!!
Kan inte säga annat än att det är omoget och barnsligt men det ger rysningar längs ryggraden.

RAWLAW
Words of wisdom:
*Second place is the first loser!
*Only the one competing can win.
*If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home.
bmwnisse
Att den gick till 100:a på 2:an.
20
78
2002
2002tii -73
Åkte för många år sedan med en kompis som hade en Fiat 850 cupe´. Utför på motorvägen skulle han visa mig att den gick lika fort på trean som fyran. Tyvärr så är växellänkaget på dessa bilar inte det bästa. Det resulterade i att han fick i ettan istället! Det gick i ca 120km/h!! Jag trodde motorn skulle hoppa in i baksätet! Helt otroligt gick ingenting sönder trots att han inte fick ur växeln på en gång!
Jag har ännu inte hämtat mig. Ljudet var av sådan karaktär att jag fick byta kalsonger när jag kom hem!!! Det är så det fortfarande darrar i knäna.
Jag säger bara; - ALIEN SLÄNG DIG I VÄGGEN !!!

Ynf!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är kul med bil:)
2002: borde inte kolvarna vart påväg ut genom toppen, huven och landat någonstans kring Stallarholmen i en annan bil?:)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
20
78
2002
2002tii -73
Rent logiskt så borde växelmissen resulterat i totalt motorras, men det sket Fiaten i! Hade jag inte haft säkerhetsbältet på mig så hade jag garanterat flygit ut på bagageluckan (850:in har svansmotor). Det verkar som om dom här motorerna är extremt varvtåliga. En rallysnubbe jag känner gjorde på skoj iordning en Fiat 850 för folkrace. Han mixtrade en hel del med motorn och fick en himskans snurr på den. Den varvade runt 11000v/m!!! Ljudet finns inspelat på band. Den varvade så in i helsike att generatorremmen vände på sig varje rejs! Han använde aldrig högre växel än 2:an när han rejsade.

Ynf!
Mi
542
Micke R
328i -98
- 2002.
Italienarna har alltid varit tända på desmodromiska ventilspel. Kanske hade Fiaten ett sådant.
(Desmo förekommer flitigt på ex.vis Ducatis och är "fail-safe" mot övervarvning. Givetvis kan grejorna smälta, dock inte krocka med varandra eller kolv... Som en Volvo B19 ungefär, fast av annan anledning.)

Mvh / Micke R
20
78
2002
2002tii -73
Jag känner väl till desmodromisk ventilmekanism.( Har åkt cykel i 27 år. ) Beroende på konstruktionen kan man även på en sådan få ventilfladder. Det finns konstruktioner där det finns en liten fjäder på bägge sidor om den gaffel som för ventilen. Som regel finns det bara en fjäder på översidan av gaffeln. Men ventilfladdret lär komma bra högt upp i varvregistret utom räckhåll för haveri.
Min 02:a varvar för övrigt gladeligen 8000v/m utan fladder. Men jag kör förstås med racingventilfjädrar.

Ynf!
sebbe_bmw
Det händer nästan dagligen att det är någon Voflo 850 Turbo eller något i den stilen varvar till vid ett rö ljus... Hittills har ingen tagit mig... Är ju över 30 nu så får ju inte vara så fjantig säger vissa till mig:)

Kör lungt
netsix
Lite annan biltyp men det är iaf ett ganska roligt bilminne.
Vi fick in en Dodge Viper på jobbet, så tänkte jag att jag skulle ut och testa den lite.
Står vid ett rödljus på sveavägen när en Volvo 240 med tonade rutor och jalusi av mitten 80 tal kommer upp bredvid mig. Så står han och tittar på vipern och börjar gasa upp volvon (3" typ) för att "rejsa". Jag bryr mig inte speciellt om honom och när det slår om till grönt så trycker han pellen i botten och han åker iväg med ett litet däckgny.
Volvon varvar så jag tror att det skall börja vissla kolvar i luften och då tänkte jag nu får det va så tryckte ner gasen på tvåan och studsade förbi honom och i backspegeln så såg jag hur han nästan satt och gungade i bilen för att det skulle gå fortare.
Sen kom jag ut vid nortull och gasade uppden och la i tren sen när det började bli dags att lägga i fyran så stod mätaren på 140. Volvon såg jag inte mer.

Jag menar hur tänker man när man skall försöka åka ifrån en viper med en volvo 240 med lite hobbytrim på.

/netsix
240-ägaren kanske varvade upp sitt impotenta vrak till bil endast för att få njuta av synen då en Viperskjuter iväg?!?
netsix
Måste nästan varit det skälet...Han fick vad han ville isåfall.....hehehe

/netsix
Mi
542
Micke R
328i -98
Roliga bilminnen har man i drös. Men för att sålla lite drar jag ett som är lite i stil med det netsix berättade.
Jag och min kompis satt en varm augustidag i min gamla Automat-Scorpio vid rödljuset vid Lindhagensplan. Brevid oss glider en svart(!) Ferrari Dino (jag vet, det är inte den ballaste varianten men ändå) upp och stannar. AC:n i min bil fungerade givetvis inte så vi satt med rutorna nere och den luktade underbart och lät ännu bättre. (Jag och min kompis hävde oss ut ur sidorutorna) Jag lade på lite kraft så att automaten "neg in" och när det slog om till grönt gav jag allt jag hade (vilket inte var så mycket i och för sig) men vi vann ändå de första 30 meterna. Då vaknade killen i Dinon och trampade fullt (vilket var precis vad vi ville att han skulle göra) och GUUUUUUUUD vilket ljud när han drog om oss med pellen i botten! När han sedan växlade från 1:an till 2:an var antagligen flottören full för en härlig knall med flammor i rören utspelade sig framför oss, i avgasångorna (som doftade racing, bränt, hårt och en svag nyans av epoxylim) drog han sedan i tvån och försvann i högerfilen vid Kristineberg bort mot bron......

Mvh / Micke R
-:BeeMWe:-
Precis när man fått körkortet så lånade jag farsans Fiat Marea kombi. En klasspolare hyrde då en S60 2.0 pga att Uppsala Komun hade backat(!) på hand bil så den blivit ramsne och var inne på lagning. I alla fall så hamnade vi vid ett rödljus och båda förstod vad vi ville göra :) Dvs raca lite. Tro fan att jag drog honom med Fiatens 1.6 liter motor, han lär juh inte ha kunnat köra nå vidare...

Liknande som Micke R
Var på väg på lunch i V40 T4an då jag ser en BMW 5-serie smyga upp i ytterfil. Vi var fyra i bilen totalvikt på passagerarna var väl ca 320-330 kg.
Drar iväg, då vaknar den ensamme gubben i det som visar sig vara en M5 (jag misstänkte det).
Drar honom alltså på ettan, petar i backen, kändes det som alltså. Trots att jag drog fullt på tvåan så kändes det som jag stod stilla. Sen skrattade vi allihopa i bilen.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
*ler* älskar läsa historier som dessa, tänkte därför dela med mig jag också!

i maj förra året när studenterna regnade tätt flängde man med flickvännens m3 e36:a hit och dit över halva södra skåne för att hinna besöka så mycket osm möjligt! på en väldigt bred 70-väg ut från malmö gled jag förbi en risig gammal saab 9000 turbo från mitten av 80-talet. tänkte inte mer på det förrän han kom visslande förbi och la sig precis framför mig. eftersom han hade minskat farten till 60 km/h tänkte jag att nu jävlar ska han få se på fan..! (ursäkta min franska) jag petade i tvåan och gick ut till vänster om honom. samtidigt som jag tryckte plattan i mattan verkade som om hela hans bakfjädring säckade ihop. han fundera över vad han höll på med i någon tiondels sekund innan jag märkte att han hade gjort något liknande det jag gjorde (pinnen i botten). hursomhelst så hade jag inte en chans mot honom.

ibland blir man förvånad.. jag kunde inte göra annat än att ge honom tummen upp när han svängde av vägen längre fram...
er
256
eraabos
M3 E30-88
Sommaren 99 var jag och tre jobbar kompisar på väg tillbaks till jobbet efter lunchen, det var bland de första varma dagarna då man kunde åka ner cabbad och självklart gjorde ja det. Jag hade inte hunnit byta avgassystemet så bilen lät rätt mycket. Innan jobbet är det en ganska lång rak strecka och jag tog i ordentligt och laddade fullt på 1:an, 2:an och så lägger jag i trean för att då upptäcka farbror blå med laser pickan lite längre fram!! F*n, ingen av oss hade bälte på sig, så det blev jäkla fart på oss, alla började samtidigt att dra på sig bältet, jag fick panik bromsa rätt bra för att kamma ner till lagligt fart, samtidigt tänkte jag nu blir man av med lappen. Vi närmar oss farbror blå och jag är bredd att svänga in, men inget händer när vi kommer fram, dock blir det rött i korsningen ett par meter längre fram och jag blir stående i jämn höjd med den plats där polisen står, då såg jag två poliser som stod med armarna i kors och gav en ett icke vänligt blick. Jag ock kompisen bredvid upptäckte detta samtidigt och tittade på varandra, sekunden efter kan ingen av oss hålla sig för skratt och börjar gap skratta.

Ni skulle ha varit där och sett polisernas minn, det kommer jag aldrig att glömma
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
"PB"
Den var rolig...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Det här hände för några år sedan...
Vet inte hur många här som känner till hur E4:an genom Uppsala ser ut, men man kan säga att det är en ganska rak och fin tvåfilig 70-väg med ca 10st rödljus ganska jämnt fördelade över sträckan.
Kom sent en kväll (natt) åkande i min Golf GTI16V och stannar vid första rödljuset. Upp bredvid kommer en ilsket gul Polo GTI med en ettrigt varvande motor. Funderar om jag ska orka bry mig, men slutar tänka när det blir gult och lämnar den ylande Polon som långsamt krymper i backspegeln bakom mig...

...kommer till nästa rödljus som ännu inte hunnit slå om och måste därför stanna igen...upp bredvid kommer återigen Polon och jag sneglar på honom för att se om han har någon kommentar. Döm om min förvåning när det jag ser är en kille..som med koncentrerad blick stirrar på rödljuset och återigen varvar motorn.
Inser att han kommer att försöka igen och samma procedur utspelar sig igen när rödljuset slår om och jag försvinner återigen från den på maxvarv ylande polon....

...rödljusen längs den här sträckan är ju tydligen konstruerade så att man flyter igenom på grönt vid en konstant fart av ca 70 km och det innebär ju att eftersom vi (iaf jag) körde fortare än det så tvingades jag återigen stanna vid nästa rödljus.
Står där och väntar och tror inte mina ögon (och öron) när Polon sakta kommer rullande mot rödljuset med motorn på fullvarv, kopplingen nere och blicken fokuserad på rödljuset. Börjar kännas lite pinsamt det här, men man kan ju inte vika sig så det får bli en repris på de tidigare racen med den enda skillnade att Polon fick till ett litet pip i däcken när han släppte kopplingen med maxvarvet fortfarande uppe...

...får till min förvåning se att nästa rödljus står på gult när jag kommer så jag susar förbi och ser nöjt i backspegeln hur ljuset slår om till rött. Fast leendet stelnar till när jag samtidigt i backspegeln ser Polon forcera rödljuset för att återigen stega in bredvid mig vid nästa rödljus...

...så håller vi på förbi alla rödljusen, jag som tyckar att det hela nästan är lite genant och han med samma fortsatt målmedvetna blick. Han provar alla möjliga (och omöjliga) knep, rullande start, fullgasväxlingar, chansningar på att ljuset ska slå om mm mm...funderade ett tag på att tipsa om att bilen var startsnabbare om han backade, men jag var inte säker på att han skulle ta det som ett skämt...

...efter sista rödljuset är det en raka fram till en rondell, håller stumt och går med fyrhjulssladd genom rondellen och ut på motorvägen. Lägger mig på 140 (30+ som vanligt) och väntar...och mycket riktigt efter ett tag så kommer Polon igen. Hänger på och ser att den planar ut strax över 180...
Demonstrativt så fäller jag ner högerfoten och lägger mig på 220 en längre stund. Efter ett tag antar jag att han har ledsnat, så jag saktar ner till 150-160...bara för säkerhets skull.

Hur tror ni att det slutade?...jo, mycket riktigt..efter en stund ser jag två ljus i backspegeln och hör en plågad Polo passera i vänsterfilen...har vid den tidpunkten tröttnat rejält och kan bara konstatera att man inte alltid behöver vara snabbast för att vinna, är man bara tillräckligt envis så fungerar utmattningsmetoden oxå.....
ch
212
chris
330 coupé -02
Hahaha, kan tänka mig en mycket nöjd polo ägare....tillslut.

Vad sägs om denna.

Var på väg till öland en midsommar för att käka våfflor???. På ölandsbron tjockar det tillsig lite och trafiken glider framåt i 60-70 km/h, polaren som inte druckit mjälk på vägen dit hoppar upp genom takluckan och "moonar" när vi kör om en turistbuss modell större som sagt var trafiken flöt inte riktigt och innan bron tar slut så blir vi omåkta av bussen....Payback time....bussen ser ut som ett akvarium med en miljon sugfiskar...en riktig gäng "mooning" med båda könen inblandade.

Jag har aldrig hört att polaren visat sin bleka sittdyna något mer.
Linkan
netsix

de kan ha varit så att han va viper fantast..
en kompis till mig e porsche fantast, och häromkring e det inte ofta man ser en porsche, hur som helst. om ja inte minns fel så hade han en fiat då, kom i kanske 70 på 50 väg och rätt som de va så kom de e porsche 911 turbo å körde om, han slängde e 3an å hängde på så gott de gick i varje kurva så va han nästan i dicket =) men efter ett tag så blev han som hade porschen less å drog ifrån. kan inte fatta att man försöker hänga på en porsche me en fiat..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.