|
|
|
|---|---|
|
Kolla min servo olja idag för att jag tycker har går lite trögt. Står på locket ATF OIL only men jag blir inte klok på vad det är för olja ser mer brun ut. Har en polare som har en 530 med CHF 11s på locket och den ser mer grön ut. har även gemfört med den helt ny ATF olja. Se min bild för färgprover Länk . Jag har alltså låg nivå på oljan och tänker fylla på men vet inte med vilken olja?? //Ville | |
|
Jag hällde i vanlig ATF olja i servon som det stod på locket. mvh |
|
Plumber |
Import=ATF Svensksåld/nordensåld= CHF 11s Nya system kan fyllas med vilken som helst! Oljan ej utbytbar när den väl är "inkörd". |
|
Men kan det vara så att ATF oljan har blivt brun med åren eller är det något tecken på fel i servo eller styrväxel. Ja, det är import.... //Ville |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den blir "brun" med åren. Gör så här , sug ur all olja ur burken , finns billiga oljesugar Micro tex. Fyll på men ny fräsch ATF Dextron olja, och kör nån dag och gör om proceduren 3 ggr så har du förmodligen bytt ut det mesta av den bruna olja som förmodligen luktar illa också bränt. Min Atf olja i 540 luktade bränt och var brun så jag gjorde denna procedur. (Även CHF oljan kan bli missfärgad och behöva genomgå samma procedur gjorde så på 528an också vid ett tillfälle) ///MVH Hasso Länk |
|
Antagligen har det kommit in fukt som missfärgar, prova att blanda lite vatten med resp. olja så får du kanske en ledtråd... Annars ser färgen ut att vara en blandning mellan ATF och CHF. Mvh |
|
|
Typiskt, överkörd av hasso igen... =) Mvh |
|
|
Tänk på att även importerade bilar kan ha CHF i systemet trots att de är gamla. Ex. har e30 touring med nivåreglering CHF istället för ATF. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Gick igenom allt vad servo heter idag. Monterade ner alla slangar som hade nåt med servo att göra. Även behållaren togs ner för en ordentlig rengöring. Dom flesta slangarna satt med någon typ av engångs slang-klämma, så jag bytade ut alla dessa mot nya riktinga slang-klämmor. Sen var jag oss min lokala Autoexperten och köpte en ny ATF olja av märket red-line. Denna ATF var enbart till servo med ATF. Den ska ockå ha bättre egenskaper vi kyla och värme. Nu går den som en klocka och läcker inte en drope servo olja. Mycket nöjd med dagens arbete :) //Ville |
|
| måste lägga en fråga här med, jag verkar ha grön olja i min, är det CHF 11s eller? för jag har för mig att ATF oljan är röd? eller har jag fel? | |
|
ATF = Röd CHF = Grön //Ville |
|
| ok, tackar | |
|
Jag följer upp tråden. På min importerade e30 cab -88 står det inte angivet på locket vilkej oljetyp som skall användas. Normalt brukar det sitta en grön eller röd ring runt men den är borta. Oljan är riktigt brun och det går inte att avgöra vilken färg den igentligen har. Finns det något sätt att checka vilken typ av olja man har? Eller ska man ta för givet att det är ATF olja? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.