AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.538

Ljud från hjullager.

HK
26
HK
530i -04
Ljud jag hör när jag kör bilen är svårt att beskriva men det låter som metall mot mettall och det blir resonans i kupen av ljudet. Om jag hör rätt så kommer ljudet från vänster hjulsida.
Ljudet följer med hastigheten, ej motorvarvet.

Bilen har ju bara gått 2400mil kan det verkligen vara hjullagret.
Bilen har också stått i 3 månader till jag köpte den.

Kan det vara någon bussning som blivit dålig.....

Need help....

je
211
jensa78
523i -97
Har du kollat så att det inte ligger nått gruskorn mellan bromsskölden och bromsskivan.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Gruskorn är vanligt på e39 som jensa säger, men det brukar lossna av sig själv. Ett hjullager som är kass brukar inte låta så mycket, och oftast bara i högre fart.

BMW CS #5206
ro
27
rono
528iA-96
bytte själv vänster bakhjulslager nyligen.det var ett otroligt resonans ljud från 40km/h och uppåt.Det visade sig att det hade blivit gropar i lager banan men bara på en liten del typ så mycket som det ligger belastning på när den står still.Kör själv väldigt lite med bilen den står still väldigt långa perioder.Har hört att det bildas kondens i lagret när den står kan vara det som har skadat lagret.
HK
26
HK
530i -04
>>> Rono Det verkar vara exakt det problemet som uppstått på min bil. Hoppas nu att verkstaden kommer till samma slutsats att det är hjullagret. Låter väldigt rimmligt att lagerbannan blivit lite defekt när den har stått...

Resonans precis som du säger vid 40km och uppåt.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag sticker in en liten fråga. på vintern kör jag med 195o bak å nu med 255or och jag har nån j*vulsk resonans vid en viss hastighet, runt 40kmh . kan det vara lagren eller är det bara däcken för att dom är breda? eller en kombination av dom bägge? 195 lät inte mkt så jag tänkte att det hörs lättare om lagren e slut med bredare däck, som nu...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är det sant???? Flera av mina bilar har rullat över 40.000 mil utan att hjullager har blivit dåliga

Har BMW börjat använda hjullager från ROVER. Min komips har en rover och han byter lager var 2.000 mil.....
HK
26
HK
530i -04
>>>Bmw_Man Vilken BMW kör din kompis???

Låter oroväckande att han byter lager var 2000 mil.

>>>Baader Genom att jag själv drabbats resonans ljud så har jag efter forskat lite. Alla bilar oavsett däck har en resonas sväning. Var resonansen uppstår kan vara hjullagret samt däckens bredd. Bussingarna i framvagnen kan också vara dåliga så att ljudet transporteras lättare till kupe. Kupen i bilar fungerar som en utmärk resonanslåda tyvärr. Bussningarna i framvagnen skall eliminera vibrationer och förhindra transporten av icke önskavärda ljud från hjulen/däcken. Din resonans svängningen är som störst vid 40km dvs när ljudet har den största svängnings frekvensen.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

HK tack för det utförliga svaret. jag kommer märka ifall det var däcken eller hjullagren när jag köper nya däck till hösten eller nästa år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.