AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.639

Konstigt uppträdande, ett "fenomen"

Sida 1 av 2
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Detta har jag varit med om ett antal gånger:

Fin motorväg, mycket lite trafik, jag finåker med min gamling med farthållaren på lagenliga 110km/t.

Blir ifattkörd av bil som lägger sig 5 m bakom, OBS fortfarande mycket lite trafik, ensamma på vägen.
Jag lättar på gasen för att han skall köra om, gillar inte att ha nån 5 meter bakom. Inget händer, han ligger fortfarande bakom.

Lättar lite till, nu nere i ca 70 km/t, då först kör han om, och stirrar som om jag inte var riktigt klok.

Varför gör man så, har nån en förklaring till detta fenomen??

Mats
BMW CS #5847
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag e ute och kör en del i tjänsten. Jag har fått uppfattningen av att vissa gillar att "ha rygg" på en annan bil...
Det e det ända svaret jag kan komma på.

Sjöberg
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nej...men å andra sidan kan jag iaf förstå stirrandet om du kör i 70 km/h på 110-väg... :-)
Ik
223
Ika
525i -88
Kvällskörning kör man ju gärna rygg men inte behöver man ligga 5 m bakom kofångaren på bilen framför. Men bilar som med flit bromsar ner 40 km/h skulle jag också vrida på huvudet när jag kör om.

Min kärra Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ika: Varför kör man gärna "rygg" kvällstid?

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Mycket vanligt fenomen. Dessutom är ju omkörning på motorväg i högre hastiget än 110km/h klassat som en av trafikens dödsynder av många trafikanter i Sverige.
Den korrekta svenska motorvägsomkörningen påbörjas lämpligen i skyltad hastighet, utan titta i backspegeln före filbytet. Helst skall detta resultera i att bakomvarande bilar i vänsterfilen blir tvugna att motionera sina bakre bromsok :-)
Slutligen bör omkörningen ta så lång sträcka som möjligt.

Det är mer regel än undantag att man ser karavaner av bilar som på glest trafikerade motorvägar håller 10m mellan bilarna och 110km/h på mätaren i tron att de inte utgör någon fara för varandra.
Polisens och trafiksäkerhetsforskares propaganda att det är hastighetsöverträdelser som utgör störst risk i trafiken har tydligen fått effekt...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förstår heller inte varför folk gör så. Tur att man ha dubbla dimbakljus, det brukar få dem att öka avståndet eller köra om…

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
parolof
folk verkar falla i koma när dom kommer ifatt någon, ofta kommer man ifatt tåg med en tre fyra bilar som ligger för tätt ihop
Tyvärr måste man ofta köra om 5-6 bilar åt gången eftersom alla ligger så jävla tätt ihop brukar ibland helt sonika tränga mig in.

mh
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ika o Sani tycks ha missförstått min fråga:

Varför tar man överhuvudtaget rygg på nån, när det är glest med trafik och man hinner upp en framförvarande bil dvs man kör fortare än 110?

Varför inte köra om på en gång utan att ligga bakom och lura?

Mats
BMW CS #5847
Vissa människor är födda ledare, andra inte ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
parolof:

Det verkar vara en logisk förklaring! =)

ErikW:

Ska nog fixa dubbla dimbakljus också...

Mvh
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kristoffer T:

Så är det naturligtvis, är väl för blygsam för att framhäva detta.......:-)

Mats
BMW CS #5847
Ödmjukhet är en dygd.
Svenska trafiken är livsfarlig.

Fok kör inte bil när de KÖR bil. Skrämmande.

-Phil
Ik
223
Ika
525i -88
Menade egentligen inte att jag ligger tätt inpå utan mer att jag ofta kan lägga mig i framförvarandes hastighet enstund. Nattetid kan det vara skönt att se ett par bakljus en bit fram bara.

Som det diskuteras i en annan tråd här på forumet angående extraljus på bmw där jag lägger min dom på att icke hava är också det en anledning. Man "lånar" lite ljus ibland när man hittar någon med lagom fart och bra lysen framför...;)

Min kärra Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ika:
Låna ljus av någon annan brukar jag också göra när det passar!

Största fördelen med det som jag ser det är att man minskar risken att hamna i en viltolycka. Bromsar framförvarande bil gäller det att vara extra vaken.

Ytterligare en anledning att ta rygg på någon är när man vill köra lite fortare än vad lagen tillåter. När framförvarande helt oprovocerat bromsar in så är det ofta en fartkamera där...

//Stenback
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hehe....händer aldrig mig!!

t80196: Jag hoppas att du låg i högerfilen, för då skall iaf bakomvarande bilar hålla avstånd eller köra om.

Det kanske annars var en snål jävel som ville ligga i ditt vinddrag och spara bensin.
Apropå konstiga beteenden i trafiken tycker jag något som är j-gt obehagligt är de som roar sig med att göra en inbromsning i samma ogonblick som man själv ligger snett bakom i samband med omkörning. Detta görs i antagligen i syfte att skräma omköraren att tro att något hinder dykit upp på vägbanan. Speciellt otäckt är det när man kör hoj. Har tvärbromsat fler än en gång då miffon gjort denna manöver vid omkörning.
bjoerck: Det känner man igen konstigt att folk beter sig som idioter så fort dom sätter sig bakom ratten.

mh
Jag funderar på kompressorhorn och strobo i framlysena likt polisernas.

Tror kanske jag klarar mig någon mil innan jag blir haffad vad tror ni?

Borde inte polisen och andra uttryckningsfordon ha enorma problem med att folk fattar trögt?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.