|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, För några veckor sedan när jag var ute körde med min BMW 520 -97 så stack temperaturmätaren iväg (uppe på det "röda" innan jag lade märke till det). Jag lämnade då in bilen till en mekaniker som trodde att det var ett termostatfel och bytte termostat. Mekanikern kommenterade samtidigt att det var lite lågt med kylarvätska, och fyllde på. Bilen gick sedan helt problemfritt i c:a 2 veckor, sedan upprepade sig symtomen igen. Mekanikern trodde att då att det kanske var något fel på den nya termostaten och bytte till en ny. Han påtalade även denna gång att kylarnivån var lite låg. Bilen gick sedan bra i några dagar, då jag upptäckte att motorn började gå över normal arbetsteperatur när bilen stod stilla med motorn igång. När jag sedan började rulla återgick tempen till det normala. Jag kontrollerade kylarvätskan och kunde fylla på ganska mycket vätska och tog därför kontakt med en annan mekaniker. Han lade då märke till att termostaten ej var riktigt fastsatt (skruv som satt rejält löst). Han hade en teori om att vatten kunde pressats ut det hållet eftersom det var otätt. Temperaturen blir dock emellanåt fortfarande över det normala så jag låter just nu bilen stå. Tilläggas bör att ingen vätska läckt ut under bilen, oljan ser bra ut och ingen vit rök från avgaserna. Vad låter ovanstående som, är det topplocken som gett sig eller vad? Mycket tacksam för svar! | |
|
hejsan,det låter som samma problem som jag hade på min.Och det var kylfläkten som inte ville gripa in o snurra med i samma varv/min som motorn,när den var varm.Och att där försvinner kylvätska beror säkert på att,eftersom motorn blir för varm då och då,så kondenserar vattnet rätt så fort,så tror man att det är ett läckage.så för att kolla detta.stick försiktigt in en tidning emellan bladen på fläkten,när motorn är varm på tomgång.kan du då stoppa fläkten,så är viskofläkten kass.lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.