AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.265

Krockade med en lastbil.

Mberg
Skulle köra om en lastbil idag,nu på morgonen.Det var fritt från möte. Gasade men motorn gav ingen respons så jag la i 4:an men inget hände, då fick jag möte! Först så försökte jag svänga in bakom lastbilen, gick inte, sen vänster men den mötande tänkte lika dant så jag rattade fullt åt höger igen och in i lastbilen. Inga personskador. Får jag behålla kortet tror ni?

Mberg
Glömde att nämna att jag förmodligen fick bensinstopp.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
inte din dag idag om du lyckades få soppatorsk precis vid omkörningen!:(
tur att det inte blev några personskador iallafall men antar att du inte har så fin bil nå mer!?
så länge du var nykter så tar dom nog inte nå kort...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Skönt att det gick "bra", det kunde gått mycket värre...

Om det bara är plåtskador vid en olycka behöver man inte tillkalla polis, utan man gör lämpligen upp med de inblandade och försäkringsblagen.
Har polisen kommit till platsen ändå, kommer de att skriva en rapport. Hur det går i ditt fall vet jag inte, men troligen blir det någon form av påföljd om polisen varit där.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
ErikW: det behöver väl inte bli någon påföljd rättsligt sätt ifall han var nykter och skulle köra om där man får köra om och sedan fick soppatorsk under omkörningen....Om nu polisen tror på det o inte får för sig att han körde för snabbt o vårdlöst skulle bränna om lastbilen..?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nja, jag är rätt övertygad om att han åker dit om polisen har varit där. Även om soppatorsken är en förmildrande omständighet, så är det förarens ansvar att undvika en olycka.

Man ska undvika att kalla polis till en olycksplats om det inte behövs. Är det personskador med i bilden eller att man misstänker rattfylleri, ska man givetvis ringa dem. Samma sak om motparten vägrar visa legitimation eller man misstänker att något annat inte står rätt till.

Erik

___
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ok, må så vara...men vilken brott har han gjrot sig skyldig till?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vårdslöshet i trafik kanske? Man är ju tydligen även ansvarig att hålla sitt fordon i trafiksäkert skick. Där bör ju även tillräckligt med soppa ingå.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Instämmer med Jesper.

Erik

___
Mberg:

Såtillvida du inte tagit ditt körkort inom en tvåårsperiod (prövotiden) så bör du få behålla körkortet.

Det kan iofs finnas en viss risk att du åker dit för vårdlöshet i trafik, men böter är väl lite lättare att ta än att bli av med körkortet tycker jag...

// Jögge Länk

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jögge: Det spelar ingen roll huruvida han har prövotid eller inte, skillnaden ligger bara i att om man blir av med det under prövotid så får man ta om det från början.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
När jag blev påkörd (killen i kombin körde mot rött i korsningen) skrev polisen ingen anmälan, inga böter, förmanade inte ens killen att hålla hastighetsbegränsningarna eller att hålla koll på rödljusen. Jag sitter här med smärtor i nacke/huvud...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
emilsson: dessutom blir man bara av med kortet 3mån om man inte har prövotid längre och får sen tillbaka det, medan man blir av med det i 1år och måste ta om det igen sen.

Vad jag hört så kan man bli av med kortet väldigt lätt när man har prövotid. En gång när jag åkte fast för fortkörning (24km/h för fort) under prövotiden så frågade jag polisen om det kommer att påverka körkortet något, han svarade att nej, åtminstone inte så länge jag godkänner böterna och inte gör en rättslig grej utav det. Dessutom sa han att det är en annan sak om man åker fast av en polis från länstrafiken eller vad de nu kallades, de kan se till att kortet blir indraget, och de kan visst också "utvärdera" situationen, att jag kanske bara körde 20km/h för fort, men området gör att även det är olämpligt ,t.ex nära en skola och då kan de ta kortet.

//Simon
Men ingen kommer att dömmas för nånting om ingen blev skadad. Det blir bara statistik! Har själv åkt i en bil som blev påkörd från sidan i en rondell, polisen har inte gjort nått vad jag vet efter det.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Simon,

Dom får inte vara hårdare i sin bedömning pga av prövotid. Sen att man kan bli av med det vid redan 20km/h om det sker vid t.ex. en skola, det beror på att då kan det klassas som vårdslöshet i trafik. Till vilket man kan utdömma indraget körkort.

Det används lite skrämselpropaganda runt prövotiden för att bilkåta nyutexaminerade förare inte ska få hybris och köra för lattjigt.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Skönt att det bara blev plåtskador.
Mberg
Jag läste igenom allt ni skrivit och jag vill börja med att säga att jag var definitivt nykter. Min mamma är gift med en polis och han tror att jag får behålla kortet, han säger att det förmodligen inte kommer att rubriceras som vårdslöshet. Men visst man vet ju aldrig, jag visste att jag hade dåligt med bensin men inte att det var så dåligt. Polisen som kom dit höll med om att man har god tid på sig att köra om på den platsen. Men jag är glad att ingen skadade sig, jag är lite stel i nacken och har ont i handleden men det vore ju svårt att leva med vetskapen om att man skadat eller i värsta fall dödat något. Plåtskadorna går att fixa men det kan bli dyrt så om någon vet om några billiga delar så vore jag väldigt tacksam. Har för ca. 2 veckor sedan betalat över 8.000 för ett motorhaveri.
/ Patric..

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

håll utkik på annonserna här, brukar finnas mkt delar till e34. bmw ville ha 5000 för en ny dörr, bara plåten. den kan dom stoppa upp nånstans
Mberg
oj oj det var mycket det. funderar på om man skulle sälja bilen i delar eller köpa en med defekt motor och sen sätte i min. Vad tycker du/ni?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kan verkiligen ite tänka mig att du skulle bli av med körkortet för att du får soppatorsk i en omkörning. Min kompis somnade och körde in i räcken apå motorvägen. Han tillkallade polis och det hände aldrig något trotts att han sa att han somnat. Du kan nog vara lugn speciellt med tanke på att polisen som var där bedömde sträckan som lämplig för omkörning.
Mberg
skönt att höra! men det är väl bara att vänta och se..
Jo och vad jag har förstått så blir det ingen utredning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.