|
|
|
|---|---|
|
I kväll den 1/6-05 kl. 19:00 kommer jag i samarbete med tidningen Wheels och Motorbörsgaraget köra en demonstration av våtslipning med efterföljande polering. De som är intresserade har då en möjlighet att komma in till Motorbörsgaraget som ligger på Arenavägen vid Globen. Som vanligt så blir det spännande för mig eftersom huven jag demonstrerar på lackerades igår. Kommer lacken att klara påfrestningarna? Det lär vi märka. Min beställning är alltid densamma att få en så äcklig lack som möjligt, sist så misslyckades lackeraren så att det hela blev alldeles för bra så den gången fick de backjobb. Den här gången blev lackytan töntigt bra så Micke på Turebergs Bilcenter bad så hemskt mycket om ursäkt, men det fanns inget tidsutrymme för att göra om det hela så det är bara att gilla läget. Jag kommer att börja det hela med maskinslipning och 600 papper så att lacken ska få "smaka" lite. Vi hörs Tommy "The Polish Man" PS. Finns det ingen som känner en riktigt kass lackerare som ni kan rekommendera? | |
| BMW:s Verkstad i Bollmora är tämligen dåliga på att lackera.... | |
|
Eller varför inte lacka själv med roller? Kan väll knappast bli sämmre ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
jag kan plocka fram ett par färgburkar o spraya en helt hopplös lack med MYCKET apelsinskal, rinningar och resningar osv om jag vill ___ Mvh Patrik N. |
|
|
det finns alltid någon hempulare som lackar med dåliga resultat ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Jag har tänkt att penselmåla eller rolla en yta för att därefter slipa och polera upp den och då förhoppningsvis skapa en yta som är bättre än lackerarnas. Mitt första försök gjorde jag innan jag skulle åka över med finlandsfärjan och hålla ett föredrag på båten. Jag införskaffade en dörr vilken jag slipade av. Köpte Indigoblå metallik som sprayades på ytan med sprayburk. Köpte även en 1K klarlack på sprayburk för att isolera metalliken från den 2K klarlack jag skulle rolla på. När jag sprutade på klarlacken från sprayburken så reste sig metalliken, fick en känsla av att det reste sig på de ställen jag hade slipad hål i originallacken. Mattade av ytan för att gå på med mer metallik vilket återigen avslutades med klarlack på sprayburk, fick resningar igen. Åkte och köpte en fillprimer, mattade av ytan och sprayade på fillprimern med sprayburk. Då krackelerade allting och började se ut som en torkad flodbotten i Afrika, det var sprickor upp emot 3 mm. Mönstret blev ganska coolt så först tänkte jag inte ge upp utan istället försöka bygga upp en yta med klarlack som jag kunde bearbeta. För det roliga var att Frank Brundin som är en erkänt duktig motivlackerare också skulle hålla föredrag, tänkte då briljera med mitt mönster som jag skapat. Hade varit kul om han blev imponerad av "biltvättaren" från Wild Wäsby. Jag brukar aldrig ge upp men den här gången gjorde jag det, fick en huv som jag även fick lackerad, det blev alldeles för bra så de fick göra om det, även denna här gång blev det för bra men jag hade inte tid längre så jag slet huven ur ugnen, kastade mig över den nylackerade ytan med slipmaskin och 600 papper, lacken var alldeles seg. Slängde in allting i bilen och gav järnet ner till finlandsfärjan. Dagen efter så fick lacken "smaka" på tuff polering, lacken var så mjuk så jag tog nog personbästa i att polera bort alla sliprepor. Svetten pärlade sig i pannan eftersom jag var tungen att vara så koncentrerad med den mjuka lacken så att ingenting skulle gå fel. Skulle jag bli idiotförklarad eller skulle jag framstå som en kung, skillnaden kan vara någon enskild sekund. Mina barn undrade om jag var nervös eftersom det var en massa åskådare, jag svettades ju och de uppfattade ett svagt darr på rösten, det vill jag på kraftfullaste sätt dementera, man är väl ingen "fjolla". Sammanfattningsvis så är jag nog för dålig för mig själv om jag ska lackera. Tommy |
|
|
Om jag bott 70 mil närmare dig Tommy så hade jag gjort studiebesök varje dag hos dig. :) Nu står operation lära sig våtslipning på tur för mig så jag väntar på lite delar från dig. Min M3 Länk |
|
|
Gulp!!! Sorry Carlén, jag har ju för tusan glömt bort dig. Jag har poleringskurser var och varannan dag så jag blir helt snurrig i huvudet. Får väl komma upp till dig och visa som kompensation. Skickar ett mail till mig själv för att påminna mig, jag kan ju skicka upp de andra grejerna så får vi se hur vi löser det med avfettningen. Tommy |
|
|
Haha, ingen fara har skickat dig ett mail angående frakten. Men du är hjärtligt välkommen upp till Norrland. Min M3 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.