AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.219

Frågor om bränsletryck, 525i -90 (M20)

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej!
Jag har i dagarna gjort en kontroll av bränsletrycket på min 525. Anledningen till det är att den är trögstartad till o från. Jag har lite frågor. Jag har mätt på trycksidan, alldeles innan fuel-railen. Bränsletrycket ligger konstant på 3,0 bar oavsett läge på gaspedalen, alltså inget fel där. Men så fort jag stänger av motorn, rasar trycket till 0 på kanske 3 sek. Då är det väl något fel? Alltså att den tappar trycket så fort? Frågan är ju om det då läcker in i spridarna eller om det läcker tillbaka till tanken.

En annan fundering är att om jag har bilen igång och drar säkringen till bränslepumpen så dör bilen på 1 sek, normalt? Jag provade också att ha bilen avstängd, dra bränslepumpsrelät och prova starta, gick inte. Tacksam för tips.

/Per
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
trycket ska ändra sig när du gasar. tryckregulatorn är kopplad till insugningsröret via den tunna slangen. kolla det först.
annars finns det 3 vägar som du kan tappa trycket när motorn slås av:
1 spridarna
2 bränsletrycksregulatorn
3 bensinpumpen.
2 och 3 kan kollas genom att klämma åt resp slang, helst bör man kunna köra bränslepumpen separat genom att bygla på bränslepumprelät.
FAF
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Vet du hur mycket trycket ska ändras när man gasar lite? Jag har kollat alla vakuumslangar inkl. slangen mellan insug/bränsletrycksregulatorn. Regulatorn verkar fungera. Det kommer inget bränsle ur den på vakuumslangen. Tar man bort vakuumslangen under gång, sjunker varvtalet och motorn går väldigt ojämnt. Jag ska skaffa backventil idag och montera dit, så får jag se om det blir nån skillnad.

/Per
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Lyfter min tråd igen. Jag får inte tag på någon backventil någonstans. Jag har varit på 8 olika ställen och letat. Är det någon som vet vart man får tag i en? Sen har jag märkt en sak till. Nu när det är "sommar" ute och väldigt varmt, blir bilen ännu mera svårstartad. Den startar alltid hur lätt som helst när den är riktigt varm och när den är riktigt kall. Men har man kört bilen riktigt varm, och sedan ställer den i solen i säg 10 min är den hemskt svår att få igång. När den väl startar går den hur bra som helst. Kan det vara spridarna ändå? Problemet blir alltså värre ju varmare det är ute.

/Per
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här Länk
finns en sida om extramonterad backventil.
Det måste finnas tryck kvar vid spridarna när motorn är avstängd anars förångas bensinen i rören och bilen blir mycket svårstatad.
FAF
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg har samma problem med 323an, precis avstängd ca 3bar, efter en 20min så håller den 2bar, efter 5timmar 0bar. Detta är mätt in till bränslehuvudet, jag anser att problem ligger i att accamulatorn är slut dvs backventilen är trasig och bensinen rinner tillbaka till tanken. Jag har bytt pump, filter, bränslefilter, bränslerör, tank, bränsleslangar, tändkablar, rotor, fördelare, stift, generatorn laddar 14.4volt (okej), batteri (nytt).
Det som inte är bytt är spridare, bränsleregulator, accamulator.
Då spridarna trycker ut bra med bränsle och bilen går bra måste de vara okej, regulatorn skulle inte resultera i att bilen skulle vara svårstartad efter 5 timmar utan felet skulle vara konstant dvs alltid svårstartad, accamulatorn är en enda "rostburk" och ser inte ut att vara bytt på typ 24år, och felets natur pekar på att det är den som är boven, eller vad tror ni?
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Kul att höra om du fick fart på 525:an.. Har lite liknande problem med min..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.