|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en z3 Roadster som jag är väldigt nöjd med. Förutom ett irriterande problem, ett knirkande ljud från ställningen i suffletten när man kör med den uppfälld på dålig väg. Det verkar komma från bågen som sitter rakt över huvudet. Blir mindre med rutan uppe eller om man trycker rakt upp med handen. Har sökt bland inläggen men inte hittat något vettigt. Finns det någon som fixat ett liknande problem? | |
bmw jesus |
de är ju en gammal bil. skarer slits ju... tycker du ska använda volymen på sterion när du hör knirret.... |
| Det kan du lita på att jag gör! Men passagerare som inte har min musiksmak föredrar knirkandet! Går det kanske att spänna hela suffletten hårdare på något sätt? | |
bmw jesus |
dom brukar börja knirra när bilen vart krockad... kolla upp de. är den svensk???? |
| Rätt gissat! Nej, den är importerad och ja, den har varit krockad. Inte mycket enligt BMW verkstad men tillräckligt för att krockkuddarna har utlöst. Det borde ju gå att åtgärda i alla fall, eller hur? | |
|
Låter ju som en justeringssak. Du har väl innertak på din 01'a. Jag kommer inte ihåg hur suflettställningen ser ut, kan kolla det ikväll. Jag har inget innertak så jag kan lätt se om det finns några skruvar man skulle kunna lossa för att justera sufletten. Fredrik M |
|
| Jag antar jag har innertak, jag kan i alla fall inte se sufflettställningen. Kommer du på något smart Fredrik så är jag mycket tacksam. Kanske någon vet hur man lossar innertaket så att man kan kolla själva ställningen? | |
|
Är det inte gummit som knirkar då? Köp en sån där "lista" burk på macken ser ut som en stor tops med tub, används för att mjuka upp gummit. Mvh PG |
|
| Tack för tipset men det är definitivt stålskelettet som skramlar, knirkar, knakar eller vad man nu ska kalla det. | |
| Jag har samma problem på min 2.2l -01 som har gått 1600mil. Knirrar på vänster sidan när jag kör i gropar... väldigt irriterande! Sitter 2 torx skruvar som man kommer åt när man fäller cabben lite... ska väl ge mig på dom till helgen o testa justera! =) | |
|
Var nere och kollade lite igårkväll, som TheDude säger finns det 2 torx skruvar i närheten av staget i mitten på taket. Där och längre ned i suflettens fästen är de enda ställena där det skulle kunna gå att justera. Alla "leder" i konstruktionen är någon form av nitar, så de går inte att lossa på något enkelt sätt. I-mar, jag tror inte du behöver lossa hela innertaket, lyft tyget försiktigt vid mitt stagets ytterändar så bör du kunna se de skruvar jag och TheDude menar. Fredrik M |
|
| Som ny deltagare här på Autopowers forum tycker jag det är fantastiskt att märka vilken respons man får! Tack alla för era tips. För säkerhets skull provade jag lite silikonspray mellan skarvarna igår men det hjälpte inte. Jag tror att The Dude och Fredrik är på rätt spår. När jag igår försökte bestämma exakt var ljudet kommer ifrån, kom jag fram till att det är där andra bågen framifrån fäster mot sidan vid förarplatsen. Om man sitter i bilen och trycker den bågen uppåt knirkar det vid infästningen. Jag ska också ge mig på torxskruvarna så får vi se om det funkar. | |
|
När jag satte i nya högtalare i bilen passade jag på att justera cabben lite. det som finns enl TIS är egentligen endast brickor som man kan lägga in i fästena precis bakom respektive stol där cabben sitter fast i chassiet, där kan man justera cabben i längsled, enl manualen går det ej att justera höjd men om man vill kan man ju sätta in en lite plåtbit mellan chassiet och skruvarna för att få upp den från chassiet också. det är en del pillande innan man blir nöjd. Men bättre än att lämna in den... Mvh PG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.