AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.557

Koppling problem?!

Hej!

Har kopplat "klart" mitt billjud nu och stött på lite problem. I början var problem att steget inte satte igång, men då visste jag inget om remote kabeln :) När den väl var inkopplad några timmar senare satte steget fart, men efter några sekunder gick det i "protect mode" varefter allting dog. Och nu står jag som ett frågetecken, allt inkopplat men steget funkar inte :(

Någon som har en aning?

MVH

/Manray/
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Skriv lite om
- Vad Du har satt in för grejjer
- Vad Du har för grejjer orginal som det sitter ihop med
- Hur Du kopplat

Carl
Huvudenhet: Panasonic RDP930
Framhögtalare: MDS Dynamic 6,5 Koaxial
Bas: Rockford P310D2
Steg: MDS F954
lågnivåkabel, 16mm^2 ström, kabel till jord, GAS högtalarkabel till framsystemet samt säkring då.

Men jag hittade ett märkligt fel inatt, jag har ca 12V i batteriet och strömkabeln (efter säkringen) men i bagaget är det ca 2V i strömkabeln!? Var har mina 10V tagit vägen? Är väl därför inte steget går igång...
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Det luktar ju lite jordfel någonstans... Om det inte hänt nåt märkligt med steget.

Testa att lägga en ny kabel utanför bilen (säkrad) och koppla in till steget. Mät före och efter. Kolla även så att jordningen är gjord i samma kabeldimension som spänningen.

Carl
Kom precis fram till det, måste vara jordfel. Känner mig som en mupp, ska fixa det senare ikväll då ska allt förhoppningsvis funka! Ha det gött! :)

/Manray/
Okej, vart o lekt lite. Det kommer ström och högtalarna spelar MEN det är en konstant ton/pip. När jag tänkte starta motorn blev tonen mycket högre så jag släppte på nyckeln, tänkte kanske att batteriet börjar bli lite trött. Har kollat alla kopplingar flera gånger, och så vitt jag vet så är allt rätt kopplat :/ Någon som känner till fenomenet och vet hur det åtgärdas?

/Manray/
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Om det är ett vinande ljud som ändrar sig vid gaspådrag: Avstörningsfilter på lågnivån (innan Du skickar in signalen i steget) hjälper nog mot det där.

Finns på ljudbutiker och kostar inte många spänn.

Carl
du har väl inte dragit lågnivån nära + polen? så va det gjort i min av förra ägaren...det blev ett j*vla ljud, ett s.k generatorljud. nu är lågnivån dragen på motsatt sida och ljudet är helt borta=).

batteriet är ju orginal moterat i skuffen på 325an = perfekt ljudbygge:P;)

E30 for ever....and allways=)
Bilen: Länk
Tolkar det som toner och oljud INNAN den var startad eller? Isf inget med generatorn. Hur mätte du när du fick 2V endast? Mäter du från chassi som man skall göra så är det ju avbrott på pluskabeln mer eller mindre. Jordfel är ett missvisande ord som gärna tas till i de mest skiljda situationer, förutom fel internt i steget kan den tuta och självsvänga pga dålig matningsspänning. Störningen kan även komma in "rätta" vägen genom signalkablarna, provat och lossat dessa?

FP
Hej!

Idag var ett proffs hemma hos mig och kollade, den störande tonen var precis som Carl beskriver. Varvade man motorn tjöt det mera. Vad som tydligen har hänt är att jag troligtvis förstrört lågnivåingången på stereon efter att ha kopplat jordkabeln fel först. En ny huvudenhet ska införskaffas imorgon, den gamla jag har nu har dessutom endast en lågnivå ingång och det är inte kul med ett fyrkanalssteg....

/Manray/
OK, helt klart en generatorstörning. Hur kopplade du då minuskabeln (jordkabeln)? På en plats som inte var chassiejord kanske, då kan man ev. bränna lite kopparbanor på signalkabelutgången i stereon pga att den får agera jordpunkt för steget osv. Lite nyfiken bara, bra för andra läsare också tror jag.

FP
Jo precis. Jag satte den temporärt på en mutter på baklåset som i sig var "helt" ren, men under den var det en del lack tyvärr. Så nu vet man till näst gång.. :)

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.