AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
748

E30 varv minskar vid gas från tomgång

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Vår E30 -89 underkändes ju för en tid sedan av sbp pga av en turbo...
Vid återkonvertering skadade jag utan att veta om det en jordkabel och reultatet av det var en förstörd styrenhet:(
Efter byte av denna box startade bilen direkt men gick som en påse nötter. Efter ett antal försök och några mil går den nu (nästan) perfekt, två detaljer återstår. Vid gaspådrag från tomgång och däromkring rasar varvet för att sedan öka igen men kan ibland åxå dö helt. Problem två:Varm bil startar endast om jag nöter på starten några sekunder med full gas. Kall och ljummen tar direkt.
Före turbokonvertering och under turbotiden fungerade allt som sig bör. Inga ingrepp i motorn har gjorts.

MVH Topchop
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Det där med att varvet dippar brukar ha med insugsgummit att göra (där tomgångsmotorn sitter) Kolla så att det inte är sprucket!

an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Vad var det för kabel du skadade? Är lite nyfiken pga att jag misstänker att min box dog då jag höll på med strömmen i min bil....
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Insugsgummit är nästan nytt och ser bra ut men ska kolla igen för säkerhets skull.

andbilh:Det var jordkabeln mellan motor och chassi. Vänster sida under luftfilter.

MVH Topchop
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Kollat gummit nu, inga läckor. Det verkar vara lmm som spökar. Jag justerade något vid turbokonvertering och har nog nu skruvat bort mig nu, bla pga av att stiften NGK bp7 inte gillade sugvarianten. Satte tillbaks BERU som jag använde i sugmotorn tidigare och då blev allt bättre men inte bra.
Har nu hittat ett läge på lmm som funkar ganska bra men problem med gas från tomgång kvarstår men i mindre omfattning.
Mer tips!

MVH Topchop
tr
71
trucken
e30 m20 -86
kolla lambdasonden!!!!!!!!!!
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ja tyker det låter som om den går på nödprogrammet,

kolla att rycka LMM o se om det gör nån skillnad. gör det inte det så går den på nödprogramet av nån anledning, t ex. lambdan död eller LMM.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Har nu "ryckt lmm" och det gör skillnad så då är det väl inte nödprog.
Lamdabyte vill jag vänta med just för jag har ingen annan.
Har kört lite mer med bilen nu och den startar och går perfekt i alla läge utom just vid mjukt gaspådrag från tomgångsvarv där den vill dippa. Om den skulle dö då går den inte igång utan surar.
Jag tror fortfarande mest själv på lmm inställning men börjar tro något annat åxå spökar då jag nu tyx ha hittat det "perfekta" läget på fjäderspänningen men bilen krånglar ändå.
Mer tips!

MVH Topchop
Har inget att tillföra, skriver endast så jag kan följa tråden då jag har samma problem på min 535a.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.