|
|
|
|---|---|
|
Det börjar komma konstiga ljud ifrån under bilen.. När ja trycker in kopplingen så försvinner ljudet o när ja släpper den så kommer ljudet... Ibörjan lät det mycke och nu i slutet låter det inte lika mycke men det låter hela tiden... Vad kan vara felet?? När ja kör fort med bilen så tar kopplingen nästan direkt när man släpper lite på den... Tack på förhand | |
|
låter som lagret på ingående axeln i lådan... |
|
| ok... jag är inte så jätte haj på bilar direkt... går det att åtgärda själv?? dyrt? svårt?? tack på förhand | |
|
Det är din växellåda som väsnas iom att du hör ljudet när du släpper upp kopplingen, dvs då lådan börjar snurra med. Det brukar oftast vara bottenstockens lager i lådan som väsnas, det brukar gå att köra många tusen mil med rasslande bottenstock utan problem... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| ok... va skönt att höra =) blev orolig för att ja va tvungen att byta ut hela växellådan o koppling | |
|
nej det är inget som du kan laga själv....ok om du är bilmekaniker. det är kopplingen som behöver bytas plus den där som sitter över kopplingen. kostnader : ny koppling kostar ca 1500:- eller plus den där kopplings trumma som jag kallar den för kan köpas på bilskrot för ca 300:- plus arbete på ca 1000:- . vet inte var du bor men i malmö kan man fixsa det för ca 1500:- 1800:- . kontakta mig om du bor i närheten så hjälper jag dig. MVH |
|
| jag bor i göteborg tyvärr... =( en annan fråga om du kanske vet.. min växelspak e "sladdrig" tror den har dåliga syncringar eller va det kallas för.. svårt att byta? dyrt? tack på förhand | |
|
ingen aning ROLLE83. detta låter lite dyrt, men jag hadde nog bytat hela v- lådan . RETUR BILSKROT i malmö tar 1000:- för lådan, och där finns det minst två bilar 530 nu...det vet jag för jag var där i lördags. |
|
| är det svårt att byta växellåda o koppling??? ska man köpa det ifrån skrot eller bmw eller (biltema)? =/ om man köper en begagnad hur vet man då att kopplingen och växellådan e bra??? tack på förhand... | |
|
kopplingen ser du hur sliten den är, ungefär på samma sätt som man kollar slitaget på bromsskivor och belägg. växellåda är väl lite svårare att kolla men köper man från skroten får man väl oftast nån sorts funktionsgaranti. svårt att förklara hur svårt det är att byta låda, allt är ju relativt!:) inte speciellt svårt alls skulle jag säga...skulle hellre hålla på med det än att sitta å slipa rost som jag gör nu... |
|
| hehe rost behöver jag också slipa =) bara att komma över o börja slipa =P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.