AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.093

Baslåda i E21:a?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har läst lite gamla trådar, men inte riktigt hittat några bra svar...

Jag tänkte stoppa i en baslåda i en av mina E21:or (320 -78), men vet inte riktigt hur bra det blir, och hur det blir bäst.

En sluten låda med 15" Cerwin Vega blir det, det har jag byggt i flera bilar med gott resultat. Frågan är lite hur man ska utforma den och hur man ska placera den.
Normalt blir det ju bäst om man lägger lådan mot ryggstödet så den spelar bakåt i bagagerummet, men jag undrar om ljudet letar sig in i kupén i tillräcklig utsträckning, eller om man bara kommer att töja plåten i bagagerummet?

Någon som har erfarenheter eller tips?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Den montering du beskriver är end normalt för kombi bilar , för sedaner vänder man basen mot ryggstödet och öppnar upp ett hål så basen spelar genom skidluckan , se till att lådan sluter tätt mot ryggstödet bara. Jag tror du får tufft med att få in en 15" bas iofs.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att ha basen spelande bakåt funkar även utmärkt i halvcombimodeller och i flertalet sedanmodeller, när det gäller sedankarosser främst modeller där bagageutrymmet inte är helt inbyggt i plåt.

Det är inga som helst problem att "få in" högtalaren, jag skulle kunna få plats med två om det behövdes. Problemet är som sagt att få in ljudet i kupén, hade det funnits en skidlucka hade problemet naturligtvis varit löst.

Vad jag har funderat på är att såga upp ett hål i passande storlek i plåten mot ryggstödet, trycka i lådan så att basen sluter så tätt som möjligt mot plåten, och skydda själva baselementet med ett galler.
Fördelen är att man får in det mesta av basljudet i kupén, jag tror inte att själva baksätet stjäler så mycket av det lägre registret. Nackdelen är att man får ett otroligt missprydande 15" hål i plåten på en i övrigt hyfsad bil som snart är veteran och kanske bör bevaras bättre än så. Jag vet inte riktigt om stereobygget motiverar ett sådant ingrepp...?

Frågan är om någon vet hur det blir att bara låta basen spela i bagageutrymmet utan att ta upp något hål, kommer ljudet in i kupén i sådan utsträckning att det är lönt? Det är ganska besvärligt att bygga en låda och montera bara för att prova...

Jeppe

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad finns för sedan som inte har hatthylla i plåt?
Har du en 15" bas liggandes i ett slutet bagage utrymme och spelar så tror jag du kommer höra lika mkt skrammel och vibrationer som bas! dvs skit i det för om du vill hålla bilen original så får du ändå inte in ett framsystem som kan matcha basen utan att göra åverkan på inredningen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hatthyllan är oftast i plåt, men inte alla sedaner har ett helt plåtavskärmat bagagerum, det behövs inte så mycket ytor för att de lägre frekvenserna ska leta sig in i kupén.

Original är inget stenhårt krav, jag har t.ex redan gjort större hål i hatthyllan och panelerna där framme, men ett 15" hål i plåtytan till baksätet känns stort, det går väl iofs att sätta igen hyfsat snyggt igen.
I tidigare E21:or har jag vanligtvis kört isobariska lådor som spelat genom hatthyllan, men även provat "open-air" montage med plåtytan bakom ryggstödet som baffel. Isobariska lådor tycker jag inte längre låter så bra som jag tyckte i ungdomen, och open-air funkar bara med rätt element och extremt mycket effekt = dyrt.

I de senaste bilarna har jag använt Cerwin Vegas 15" i sluten låda, med rejält effektuttag tycker jag absolut att detta ger det bästa ljudet med hyfsad budget. Nackdelen är just att det krävs en rejäl öppning in i kupén för att få nytta av ljudet.

Det är väl som farbror Barbro hade sagt, "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet". Antingen får det väl bli ett stort hål i plåten, eller ingen baslåda...

Jeppe

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag funderar på om det är så att plåten bakom ryggstödet består av mer eller mindre en "bit" så kanske det går ganska lätt att sätta in en hel plåt från en bil på skroten sedan när du ev skall sälja den?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den plåten är ihopsvetsad med resten av delarna i chassit i bakänden, så det blir nog svårt att ersätta den så.

Jag får väl helt enkelt bestämma mig för om jag ska kapa eller inte, egentligen har det nog inte så stor betydelse...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.