|
|
|
|---|---|
|
Undrar varför motorn har börjat trycka ut motorolja genom luftfiltret?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara stopp i vevhusventilationen,i slang eller anslutning till ventilkåpan. MVH Hasso |
|
Jag har för mig att om det är täppt i vevhusventilationen så bildas övertryck i motorn. Övertrycket gör att olje pressas ut ur tex oljesticksröret. Dessutom undra jag hur oljan kommer in i oljefiltret om det är stopp i förbindelsen mellan insuget och vevhusventilationen. Mvh, Steaman |
|
|
Jag hoppas att du menar luftfilter och inte oljefilter! Hur mycket olja är det? är det lite så är det inget att bry sig om det kan inte vara stopp i slangen för då hade du inte fått olja DÄR men har du mycket vevhusvent så kan det ju dra med sig olja och olja är ju tyngre än luft och läger sig i botten på insuget och rinner ner till luft filtret via insugs slangen. Kanske dax att renovera kolvringar och oljeringar!! Jonas |
|
|
Menar Luftfiltret... Det konstiga är att det kom så plötsligt.. jag har pluggat slangen som går till grenröret som e till för att "rena" avgaserna.. Sen tog jag bort pluggen å dom kom oljan... Satte tillbaks pluggen men det hjälpte inte... Bilen har gått 26 000 mil men den drog inte så mycket olja innan, typ 1 liter på 500 - 700 mil.. Vet inte hur mycket som rinner ut men det kan väl va 1 dl på 100 - 200 mil... Sabbar ju luftfiltret (openair) |
|
|
Det röret som kommer från gren röret heter pulsair, och där skall inte koma någon olja. Det har med avgasreningen att göra där blir ett vakum i grenröret då suger motorn in syre och en del av dom oförbrända avgaserna förbränns, Är du med det är alltså till för avgas rening Jonas |
|
|
Det röret har inte med vevhus ventilatinonen att göra. om du öppnar olje på fyllnings locket med motorn i gång, HUR MYCKET BLÅSER DET? DET SKALL INTE BLÅSA NÅGOT "NÄMNVÄRT"!!! Är det så att det blåser så får du kolla över dina kolv, olje ringar det är ju så att en del av kompritionen går förbi kolvringarn(inte tätta)ner i sumpen och upp via röret som sitter på höger sida av motorn (sitter under insuget ett svart rör som sitter mellan block och mitten på insuget) och om det är mycket vevhusventilation så dra det olja med sig ut i insuget. Jonas |
|
|
Jupp jag e med... Men jag blev anvisad att plugga pulsair slangen... Men du menar alltså att en kolvring gått sönder då?? För det kom ingen olja genom filtret alls innan.. /Jocke |
|
|
Nej inte att en kolv ring har gått sönder men att dom kan ha blivit slitna och att kompet går förbi och ner i sumpen och när det kommer ner ditt måste det ut och då går det upp via vevhusventen och ut i insuget och är det mycket så drar det med sig olja. Gör så att du tar loss vevhusvent slangen och känner om det "blåser" (DET SKALL BLÅSA "LITE") Jonas |
|
|
Lägg dit locket till oljepåfyllningen och det skall ligga still på tomgång och inte blåsa bort. /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Alltså ej tilldraget! /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
capone |
har en fråga ang. pulsair slangen... fyller den verkligen någon nämnvärd ekonomisk funktion? eller bara miljö tjafs? på min har jag dessutom fått lite sprickor vid anlutningtill grenrören så det luktar lite avgaser i bilen, speciellt då fönster är öppet. så det blir svets nångån snart |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.