AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
49.893

diesel 225 km/h inte en chans.

Sida 3 av 3
Miper335
Verkar som att all bränsle delvis består utav raketbränsle som säljs i Tyskland då det verkligen skiljer mot den Svenska.

För flera år sedan körde jag genom Tyskland med en Volvo 745 Turbo ( + )och tänkte på vanligt Svensson sätt att nu jävlar ...

Tyvärr blev jag duktigt besviken över bilens karaktär då precis allt annat verkade gå fortare.

Låg man på 180 hade man inte direkt så mycket kraft att öka med då den ena efter den andra blinkade i backspegeln, utan man fick snällt flytta sej.

Tyvärr som sagt så var det inte bara Bmw å Mercedes med flera lyxbilar som kom flygande utan även till min förtret bilar som Renault R5 med flera.

Mest pinsamt var det när man efter stor möda pressat upp bilen i 210 och blev omkörd utav småbilar med ett D i slutet utav beteckningen på bakluckan....Huga

Trevligt ialla fall var bensinförbrukningen som stannade på 1.01
trots dessa höga farter.

Den förbrukningen kom sedan bilen aldrig i närheten av igen hemma i Sverige, så något har de stoppat i soppan...
Volvo 740 turbo är ingen toppfarts raket direkt, min 316 E36 hade samma toppfart som min BSR chippade 744 TIC...

Min M5 E34 Länk
Ha
110
Habul
530dA -99
Med facit i hand kan jag säga att min bil har felaktig luftmassmätare. Imorgon ska jag byta den och då ska jag testa max hastigheten.
Den kommer att kosta mig 4500 kr eftersom jag själv kan inte programera den.
Tack alla för svar, det var ni som med lite fakta fick mig gå till service. Imorgon bil bilen som chiptrimmad jämför med det jag är van :)

Säkerhet i andra hand
Ha
110
Habul
530dA -99
Efter att ha spotat 4728 kr av det 500 bara för programering av dde så går bilen faktist bättre. Mycke bättre raspons i gasen och mer och jämnare kraft. Fast den klarar bara 220 km/h, borde den inte klara 10 km/h mer. Jag ska i avgusti genom tyskland så får vi se då.
Låt tanken gå nästan tom å tanka RIKTIG tysk-diesel, då borde du få upp den i minst 230..;)
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Min 2003 E46 318dT med M47 motor, 115 HK ved 4000 rpm, 265 Nm ved 1750 rpm (ikke Common-rail) og ca. 6000 mil skal iht. BMW ha en toppfart på 200 Km/t. Speedometeret (hastighetsmätaren) viste imidlertid ca. 208 Km/t ved 4300 rpm (max 4500) mellom Hannover og Hamburg. Optimistisk ? ...japp, men det skal jo prøves :-)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Ha
110
Habul
530dA -99
Bara för att avsluta tråd.
Den gick i 230 km/h i tyskland JUHUU :)
Pressade bilen hela vägen från sverige och fick förbruka bara 0,88 l /mil. Villken skön bil!

Säkerhet i andra hand
of
10
ofelia68
Bmw alpina B10 3,3 touring
test
of
10
ofelia68
Bmw alpina B10 3,3 touring
när man byter luftmassmätare på en bmw 530d ska man inte omprogramera som alla tror,men man ska bara tala om för styrenhet att den här nytt.. thats it.. i tyskland eller i italien hos bmw är helt gratis i samband med byte..
och ett nytt luftmassmätare kostar 250 euro.
ciao

Gino Gugliotta
tror du att din bil ska ha samma toppfart som när den hade gått 1.000 mil som när den gått 20.000 mil? de e ente som bmw ljuger.
525 Tds -98 inga problem att komma upp i 225 på mätaren, har gått ca 15000 mil.

Visa användare
89
525tok
525Tds -93
vars sjutton ligger luftmassemätaren på en tds?
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Den finska villa oljan. Den är det ju inge skatt på. Den e mycket billigare än vanlig diesel. Men hur är den att köra på. Kan man tanka den i en ny bmw diesel?
Far ju över ibland då kan man ju passa på att tanka billigt.
Finnarna får ju ej tanka den dieseln då blir de dryga böter.
Bara för bönder å så. Men en svensk på genomresa kan ju inte veta
/Daniel
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Gurkan
Det går alldeles utmärkt att tanka brännolja, det finns en variant för commonrail dieslar.
Den gamla hederliga svavelosande brännoljan finns inte kvar på speciellt många mackar.
Däremot tar du en risk om du fyller tanken i din bil då du är i Finland.Det är lika olagligt för dig som svensk som för en finländare att köra med röd diesel i tanken.
Stannar den finska polisen/tullen dig så är det bara att pytsa upp 10 000 kr. i böter om dom hittar spår av röd diesel i tanken.
Har du inte stålarna så är det bara att fixa fram stålarna, den finska polisen är stenhårda, dom släpper inte iväg dig med bilen förrän böterna är betalda.
/Lasse
Lars, inte enligt finnarna. Som svensk medborgare får man köra sitt egna svenskregistrerade fordon på röddiesel i finland.
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Andnewman
Vet inte vilka källor du har när nu nämner "finnarna" men en mer korrekt källa är finska tullen/polisen.
Blir du ertappad med röd diesel i tanken på en svenskreggad bil så är det bara att betala bötesbeloppet och se glad ut.
Många har chansat och några har åkt dit.
Du kan betala en dygnsavgift om du vet med dig att du har röddiesel i tanken och då får du köra ett dygn (24 tim) i finland, har hört att det låg på ca 2500 -3000 kr. (ta det inte för givet men dyrt och olönsamt är det)
/Lasse
zupra1
Har faktiskt åkt med en fd arb.kamrats 530d och kan väl säga att den rörde rätt friskt på sig.240km/h på mätaren var inga problem! Vi var tvungna att bromsa in - rätt rejält...så att...jag kan inte säga på rak arm om den hade mer att ge! Flåset till 200 knyck var överraskande.200-220 kändes mest som en lagom marschfart.Jä*lar vilket vrid den har! Kändes som att åka i en bil med 400 hästar om jag jämför med min 528i ( 528:an kändes som en raket innan jag fick åka 530d - efter åkturen - som en 316i från tidigt 80-tal )

Vet inte vilken årsmodell han har,men, han har 193hk i sin.

mvh
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad har ni för skräpmotorer i era bilar. Många i denna tråden säger att bilarna tappar effekt när de rullat några mil (15-20 tusen) för att motorerna är slut.

Det har aldrig hänt mig, tycker motorerna presterar bättre med åren.

Förutsatt att man sköter dem förståss....
Är ganska säker på att effekten inte förändras särskilt mkt på en välskött motor. När effekten väl börjar sjunka kanske det börjar bli dags för en renovering pga dålig komp, otäta ventiler m.m...
Fan, då borde ju min gammelmerca knappt starta eftersom den har gått 50k mil =)
Visa användare
5
JesonPower
525 tds 93:a automat
Jo jag bytte till en mindre tum storlek på bakhjulen och min dröm gick i uppfyllelse, bilen gjorde mer än 200 knyck. Bara att bakhäcken hänger gör att den ser mycket häftigare ut också.
Min gröna 520i utan vanos, har problem med mycket hög HC, Ny topp, nya tändspolar, ny olja och filter och kollat läckage och slangar. Det enda som inte verkar helt okey är att temp givaren visar lite lågt, annars går den lika bra med eller utan LMM.

Jeson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.