|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Champ |
KAn varmt rekommendera Joakim (Göteborgs bilservice) på Järnringen, Partille. Mitt emot bilprovningen. En av de bättre och seriösa i stan! |
|
hmm låter intressant men kan de det här med turbo diesel? har de utrusning och programvara för specifika bmw grejer? tex i mitt fall luftmassmätare som måste programertas med bmw programvara. Säkerhet i andra hand |
|
Champ |
De bästa i stan på diesel frågor är Blombergs diesel på Ringön! Blombergs Diesel- o. Motorservice AB Frihamnen 115 A, 417 07 GÖTEBORG Verkstad 031-22 12 20 |
|
Stephan735i: "i övrigt min ena 540:is mätare visar mycket nära riktig fart, 256 km/h visade mätaren när hastighetsspärren gick i, 250 km/h verklig fart" Du tror inte att fartspärren är styrd av hastighetsmätaren? För så är det i alla fall!! Jag vet endast 2 sätt att se om mätaren visar rätt, ena är att mäta bilens hastighet med laser (Polisen brukar vara väldigt hjälpsamma om man kör för fort), eller med hjälp av bänk-maskin. On-topic: OM bilen inte är välskött, och inkörd som den ska, så blir toppfarten lägre. |
|
Miper335 |
Bmw brukar ha mycket exakta hastighetsmätare även i äldre bilar. Har mätt hastigheten med Gps och enligt den visar mätaren i min "halvrisiga" 525i ifrån -92 litet för lite mot verkligheten. Mätaren visar 3 km/t lägre fart mellan 100 - 180km/t (sedan var det inte läge att fortsätta) Gps i sin tur stämmer för att kunna veta var du är och ange rätt avstånd även om farten är hög. Min bil har gått 31000 mil och idioten innan mej visste inte vad underhåll var utan använde sej utav det som var billigt. ( HATAR på tal om det själv Biltema som inte bör nämnas samma dag som ordet Bmw) Bilen går dock som ett svin ändå men känns lite tam under 3500 varv .......Att det fattas hästar tror jag inte då den knappast är orkeslös vid 210!! Kolla din bil noga för även om man sällan kör så fort ( vitsen med dieselbil försvinner lite då ) så vill man ju inte ha t.e.x en onödigt hög förbrukning. Lite att svära i kyrkan men min Volvo 765 Td -87 klarar med viss tid och medvind säkert 200 med 122 hk så....... Att bilen är sliten tror jag inte som inbiten Dieselfan.. |
| Är bilen servad och inget fel med turbo och den biten så ska den lätt göra 230km. Nu har jag inte kört så mycket i dessa hastigheter i Sverige utan i Tyskland, där man märker att bränslet ger bättre prestanda. Jag har kört en väldans massa mil med dieselbilar, och min 530dA -99 körde jag närmare 15000 mil med och den gjorde närmare 240 på mätaren, men dit tog det tid. Min 525dA -01 körde jag 28000 mil med och den hade inga problem att ta sig upp en bit över 220km på mätaren även vid detta miltal. Sedan får man ta med däckstorlek,bredd och alla andra variabler i beräkningen, men 225 ska bilen göra på mätaren oavsett. | |
|
Velgro: Hur är det med din nya 535d? (A) Hur går den, pretandamässsigt? MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Är det ngt jag inte förstår? Var ner i Italien förra veckan och hyrde en 1,9 d Renault Megane. Den tryckte jag upp i 219km/h (enligt mätaren) med 5 personer i bilen. Borde inte en BMW 535d med nästan dubbelt så stor motor ha en betydligt högre topphastighet eller? *BAWORAK* |
|
|
En 535d har betydligt högre toppfart. Bilen som diskuteras är en 530d som iof även den borde vara snabbare en Meganen... ___ //Ulf |
|
|
SvanteE: Det säger nog mer om Meganens glädjemätare än verkligen fart ;) Skämt åsido, de siffror jag skrivit stämmer faktiskt. 530dA E39 gjorde närmare 240km med standardhjul på, och det tyckte även jag var ganska mycket. Men enligt färddatorn när man nollställde denna så visade den 228km, så det stämde ganska bra mao. Jag hade en 530d E60 innan den jag har nu och den gjorde 250 på mätaren och det var faktisk 242km enligt färddatorn. 535d har jag faktiskt inte toppat ännu, men det är en resa till Tyskland nästa vecka så då får man se om det klarar mätarn ut ;) Upp till 240 har jag testat faktiskt och det drar fint hela vägen, men jag vetej fanken om jag inte tyckte att 530d motorn var "sportigare" i karaktären ändå. Vad jag menar med det är att i 535d så arbetar motorn väldigt mycket med vridet, och det är först när man verkligen gör kickdown som den växlar ner och verkligen visar vad den går för. Detta behövde man inte med 530d, då den växlande ner tidigare än så. Men det är en underbar bil utan tvekan. Vad gäller den där 530dA som inte ens vill göra 225 på mätaren, ja, inte en aning men det ska den göra om allt funkar som det ska, utan att blinka. |
|
Champ |
Velgro; Förbrukning 535 D, liter/mil blandad körning? |
|
andnewman; Hur menar du?, Ska hastighetsmätaren visa en viss procent högre än den verkliga farten?, 10% eller?, Det går inte på 540 E34, mätaren går till 260 km/h, vilket betyder att utan hastighetsspärr, går mätaren i botten, så är det i än större grad på 540i E39, där går mätaren till 250 km/h, alltså under den verkliga toppfarten, och exakt den med spärren i. Det är inte heller så att BMW normalt låter spärren gå i under 250 km/h, om man kikar i motortidningarnas tester av 250 km/h spärrade BMW, i Vi Bilägares test av M5 E39, spärrade deras testbil vid 267 km/h, vilket gör sannolikheten ännu större att 256 km/h på mätaren, ligger mycket nära den verkliga. Mvh Stephan |
|
|
Jag citerade Stephan735i. Som trodde att "i övrigt min ena 540:is mätare visar mycket nära riktig fart, 256 km/h visade mätaren när hastighetsspärren gick i, 250 km/h verklig fart". Det var inte jag som skrev det. Jag sa att tophastighetsspärren är styrd av hastighetsmätaren. Spärren är inte exakt, utan går i lite senare än 250. |
|
|
Champ; Med 535d ligger jag normalt på en förbrukning på mellan 0,73-0,78 men det går att köra snålare, och detta gäller vid långfärd. Jag kör knappt någon blandad körning alls, utan reser under veckorna och på helgen rör jag knappt bilen, måste jobba med papper då. Så blandad körning kan jag inte svara på, har inte en aning. Jag vet att när min grabb haft bilen på helgerna så har förbrukningen gått upp givetvis, men termen ekonomisk körning är tydligen inte något som existerar för honom. andrewman; Menar du att hastighetsspärren styrs av själva hastighetsmätaren? Jag hade för mig att den styrs via en annan del, samma mätare som sköter färddatorn. Jag har nämligen testat detta på en del bilar och den brukar visa exakt var spärren går in. Säg att mätaren visar 258km, nollställer man då snittfaten på färddatorn så visar den 250km. Har visserligen bara testat på 540 E39, 525d (begränsad till 219km). Enda undantaget var som sagt min 530d E39 som visare 227/228 enligt färddatorn, då den bara skulle göra 225km. |
|
|
Vem får för sig att pilla med färddatorn med nollställningar m.m. i 250km/h???! Hur viktigt kan det vara om bilen verkligen går 250km/h eller bara 250km/h mätarfart? Jag skulle iaf varken släppa ratten eller vika undan blicken från vägen i de farterna. /Christofer |
|
|
Hubbe325; Du behöver inte släppa blicket från vägen och inte händerna från ratten, då du sköter allt med knappen till färddatorn på blinkersspaken. Och sitter man och kör på en väldigt glest trafikerad väg, expempelvis mellan Hannover och Hamburg en kväll så anser jag inte att det är någon störra fara. Men hur viktigt är det egentligen att veta allt detta då. Tja, det räcker med att läsa några inlägg på detta forum så får du svaret, intresset finns tydligen. Så moralkakororna får du gärna ge till någon annan, jag delar bara med mig av mina egna erfarenheter. Sedan håller jag med dig till viss del, men eftersom jag har fått annan information så ville jag bara höra mig för vad som är riktigt. |
|
| Samma givare till hastighetsmätaren och till färddatorn, vad jag vet. Men hastighetsmätaren kan sen visa lite annat än färddatorn. | |
|
Turbokompressorns skick ger märkbar påverkan på effekten. Nåt som skulle minska avgasflödet genom katten skulle stjäla effekt, men är kanske mindre troligt. |
|
|
andrewman; OK ponera då att det är samma givare till båda. Eftersom hastighetsmätaren oftast har lite glödjemätare i sig så är det troligen inte via den som spärren styrs av, utan snarare när givaren indikerar 250km, vilket även syns exakt i färddatorn. Därför visar hastighetsmätaren oftast en bra bit över 250, i alla fall i de fall jag testat, och det är mer än en gång. |
|
| Vad kör du på för diesel? Det är lägre energiinnehåll i svensk diesel av miljöklass 1 än den diesel som är standard i tyskland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.