AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
49.894

diesel 225 km/h inte en chans.

Sida 1 av 3
Ha
110
Habul
530dA -99
Enligt specifikationer ska min 530dA göra 225 km/h. Det ska hastighetsmätare vissa som kanske runt 235. Det är bullsh.
På planmark klarar bilen 220 och då måste man vänta ganska mycket. Om hastighetsmätare är noggran då är 220 = 210 i riktig fart. Jag kan leva med 210 men det är lite fel av BMW som ljuger till kunden.
Länk
Min förra audi var specad till 218 och den gjorde enlig mätare 235 på planmark. Mätare ljög ganska mycket
Länk

Säkerhet i andra hand
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har bilen gått 20k mil? Kanske kan vara en förklaring...
Asken
Jag tror att BMW uppgav att en ny 530dA -99 skulle göra 225 km/h, vilket den säkert gjorde också, din med...
På 20000 mil och sex år kan det ju ha hänt en hel del som påverkar toppfarten -15 km/h negativt, nedsatt flöde i luftfilter, sliten turbo, slitage på insp. pump och insprutare, anliggande bromsar, ej originalstorlek på hjul, laddluftkylaren full med flugor och löv, nedsatt flöde i avgas mm mm.
Var glad i stället att inget rasade...

/T
li
1.959
liste
535i -89
Hur vet du att mätaren visar fel? Det kan ju vara så att den faktiskt visar exakt rätt och om bilen gör 221 km/h av 225 utlovade kan man väl knappast klaga?
Min erfarenhet är att miltalet spelar ytterst liten roll på prestandan.

Flåklypa
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hur påverkar däck o fälgar maxhastigheten?....Förra sommarn hade jag 15 tum fälgar på o då visade mätaren nästan 240...Nu har jag 17 tums hjul...med breda däck. Hur kan detta påverka? Har inte hunnit testa :)
Högre friktion ( pga större anliggningsyta) , högre luft motstånd (pga större bredd), felvisning på mäatren pga rullomkretse variationer (nya däck är ju ca 10-15mm större i diameter än slut körda..) etc etc etc

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ma
31
Magic59
530dA Touring -01 E39
På min 530dA Touring -01 slog begränsaren till vid 235 men ända dit gick det rätt så snabbt, man kände tydligt att elektroniken sa stopp.

Jag kör också 235/45/17 och sportfahwerk.
Inte något som är fel på bilen?, Det skulle jag gissa, min mors dieselbil hade fel på luftmassemätaren, vilket fick följden att den fick en lägre och lägre toppfart/acceleration, i övrigt min ena 540:is mätare visar mycket nära riktig fart, 256 km/h visade mätaren när hastighetsspärren gick i, 250 km/h verklig fart, min andra 540:i, har jag inte haft chansen att köra toppfart med ännu, trista vinterdäck med 210 km/h gräns hindrade mig på hemvägen från Tyskland(:, men om 1,5 månad, så kan jag rapportera om hur dens mätare är.

Mvh Stephan

Ps Dom flesta bilar har bättre acceleration/toppfart vid 100000km än när dom är nya, visar Tyska Auto Motor und Sports långtest, så att bilar blir sämre ju längre dom rullar är en skröna i dom flesta fall.

Ha
110
Habul
530dA -99
Audin hade jag från 23 000 mil till 28 000 mil och hela tiden hade den samma sluthastighet. Så det med miltal och sluthastighet har ingen betydelse.
Min intercooler är helt ny , den byttes i samband med påkörning av en hund. Att luftmassmätaren håller på att bli dålig kan vara en teori, då borde den inte ge felkoder om den är inte helt kass.
Men jag har haft bilen sen i september och kunde aldrig toppa mer. Borde den inte vara slutkörd vid det här läget om den var dålig från början jag inhandlade bilen.
Jag har ju gjort service för några dagar sen och hade inga felkoder.

Säkerhet i andra hand
Champ
Min 530 D -99 med KCR box har jag kört i 230:)
Visa användare
66
dgx033
540im6 Touring -01
Hej! Håller med Stefan735i, tror inte det är miltalet som är orsaken.

Min 540 har gått 26200 och den går verkligen som ett as.. : )

Känns som den går bättre ju längre den går..: )

Tror nog att det är något annat fel..

Mvh/ Viktor
Plumber
En modern motor som är välskött slits inte nämnvärt på 200.000km
Ha
110
Habul
530dA -99
Alla minna bilar var långmilare eftersom jag kollar/tror alldrig på miltal som mätare vissar. Det är skicket som avgör bilköp.

Säkerhet i andra hand
En luftmasse mätare ger inge felkod nej, det är tråden som nöts ner och den börjar skicka lite fel resistans, men trots det så funkar den. Därav ingen felkod, så luftmassemätaren är en högst trolig orsak!
Det är skillnad i vad som händer med en icke överladdad bensinmotor och en turboladdad commonraildiesel efter 20kmil.

Men som sagt, miltalet och åldern ökar ju också sannolikheten att något är trasigt, t.ex. lmm eller "på gång", t.ex. turbon.

/T
Champ
titan8; Kan du förkalra vad du menar med
"Det är skillnad i vad som händer med en icke överladdad bensinmotor och en turboladdad commonraildiesel efter 20kmil."

Ha
110
Habul
530dA -99
Tack alla för tips, jeg hittade ochså här lite mer info

Länk

Det är synd att HFM måste programeras om annars skulle jag ha byt den själv. Jag får väl lämna bilen till Wolkens så de får mäta den.
Till sommar ska jag resa igen genom tyskland och då hoppas jag att jag får 100% av minna 184 hk :)

Säkerhet i andra hand
Champ
Habul; är du nöjd med Wölkes?

Sätt in en KCR box detta ger dig;

mer hk, mer vrid och minskad förbrukning :)

www.kcr.se

Genomsnittsförbukning 530 D -99 med Kcr box
0,64 liter/mil på ett år!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En bil ska vara körd med åtminstone 5000mil för att ge "allt"

20000mil är ingenting ifall allt (givare osv.) är som det ska vara.

/// Kristian
Ha
110
Habul
530dA -99
champ: har alladrig varit där, brukar meka själv med egna bilar. Jag jobbar på högsbo så de ligger närmast mig, vi får se hur det går.

Säkerhet i andra hand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.