|
|
|
|---|---|
LE |
hej min 528 tickar ganska bra i ventillerna låter type som en disel...så jag tänkte att jag skulle ställa in dom , och se om den låter bättre (gillar inte när sexsan tickar) nu till några frågor Vad är det för tändnings följd på sexsan?..på en fyra är det ju 1-3-4-2 känner till 9 och 13 reglen Är det olika ventil spel på in & ut blås ventiller?? Någon som vet vad för spel man skall ha 0.25????? Behöver man något specialverktyg ? Jag vore tacksam om någon skulle vilja komma med tips/beskrivning hur man gör. Lars Erik |
|
Det är relativt enkelt allt man behöver när man fått av ventilkåpan är en 10 ans nyckel. På vipparmen sitter det en excenter (tror det heter så!!!) Lossa på muttern på vipparmen och vrid excentern tills du har rätt spel. Har du väl tagit av kåpan så ser du med en gång hur det är. Har för mig att det ska vara 0.3 mm med kall motor både på insug och avgas. Tändföljden är 1 5 3 6 2 4 LTK, kung i Alingsås |
|
|
ta alltid för vana och kontrollera så att oljeröret som löper längs kamaxeln är dragen. har en tendens att vibrera upp,där med börjar det läcka å kammen får då ej rätt oljefilm på nockarna,och slitage är ett faktum... |
|
|
Ventilspelet vid kall motor skall ligga mellan 0,25-0,3 mm (vid varm motor= öppen termostat 0,3-0,35 mm) Per L |
|
LE |
tack för svaren,, undrar var på kamáxeln, man ser att den är sliten , kan man känna type grader/glapp?? dumma frågor kanske men har inte grejat så mycket med kam och ventiller inan. Lars Erik |
|
Oftast ser man på kammens nock (där den är högst/spetsigast)om den är sliten! Dels kan man dra nageln tvärs över nocken och känna att det är ojämnt eller "kanter" mellan ytan där vipparmen gått och där vipparmen inte gått. Dels kan man se att det är "ränder" eller små "diken" på kamnocken! Detta kan också vara i kombination med små gropar i nockens yta liksom att materialet har frätts bort! Har det börjat bli ränder är det ingen fara. Håll bara kontinuerlig koll på hur det utvecklas! Har det blivit gropar är inte det heller så farligt! För närvarande kör jag en 3.0 som haft gropar i 10.000-15.000 mil. Jag tänker köra tills groparna utgör minst en tredjedel tvärs över kamnocken och jag räknar med att kunna köra sisådär 10.000 mil till. Så länge kamnocken inte slits ner så att lyfthöjden minskar så är det ingen fara! Ju mer gropar och slitage man får ju oftare behöver man inspektera slitaget (i början var 1000:e mil så småningom oftare) för mot slutet går säkert slitaget mycket fort. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.