|
|
|
|---|---|
|
Hej Hopp. Har ett huvudbry...... Jag är osäker på om jag har Business eller Proffessional system i min 540 års- 2002. Finns det något enkelt sätt att se detta? Har inte blivit klok på utrustningslistan då jag även har Navi som benäms Proffessional eller är detta stereon? Hur många högtalare ingår i resp. paket? Finns ju en hel del galler både i dörrarna fram samt bak men sitter det högtalare i alla? Har tänkt att uppgradera ljudet i bilen och lite råd om högtalare, märken m.m. skulle sitta fint:) Tacksam för alla svar. Vh/ Kermit. | |
Robsarve |
Gallren sitter där på alla. Business har dock inga mellanregister fram och inga diskanter bak. Enklaste sättet att kolla är att öppna vänster stuvfack i bagaget. Om du har proffessional så sitter slutsteget mot skärmväggen där. Det är en aluminumlåda, ca 20 cm bred, 25 cm hög och 4 cm djup. Sitter nedanför Navi-spelaren och bakom ev. cd växlare. Står det professional så är det stereon. Navi skall stå på egen rad i utrustningslistan. Ev sub sitter i en plastlåda under hatthyllan i sedanen och i höger stuvfack (märkt Nokia) i Touringen. tycker Erik |
Robsarve |
Gallren sitter där på alla. Business har dock inga mellanregister fram och inga diskanter bak. Enklaste sättet att kolla är att öppna vänster stuvfack i bagaget. Om du har proffessional så sitter slutsteget mot skärmväggen där. Det är en aluminumlåda, ca 20 cm bred, 25 cm hög och 4 cm djup. Sitter nedanför Navi-spelaren och bakom ev. cd växlare. Står det professional så är det stereon. Navi skall stå på egen rad i utrustningslistan. Ev sub sitter i en plastlåda under hatthyllan i sedanen och i höger stuvfack (märkt Nokia) i Touringen. tycker Erik |
|
Har kikat i utrustningslistan och där står att Navigationen är proffessional, det står däremot ingenting om någon stereo/radio. Det enda som står, som kan ha att göra med stereon, är att bilen är utrustad med Business paket nr 970. Vad innehåller detta paket? Gjorde som du sa, Robsarve, och kikade in i vänster stuvfack. Där satt en rektangulär plåtlåda i silver straxt under navin, den hade 2st "scart liknande" anslutningar i sig (en blå, en vit) samt 2 st mindre stickproppar ( svarta), det stod ingen text på den. Vad är det för nåt? Jag kikade efter en Sub (har sedan modell) men hittade ingen. Vad skiljer Business och Proffessional åt ? Antal högtalare, Sub, inställningsmöjligheter eller? Tacksam för all hjälp:) Vh/ Kermit. |
|
Robsarve |
Det är steget. du har proffesional. Buisness - 4 x 15 W, tvåvägs högtalare fram, bredband bak. Professional - 10 x 15 W trevägs högtalare fram, tvåvägs bak, Allt frekvensdelat i steget, (sub är option) DSP samma som Professional plus att subben ingår. Dessutom en equaliser som kompenserar för den dåliga frekvensgången i högtalarna. Är du ute efter bra stereoljud eller bilbio med surround? tycker Erik |
|
Robsarve: Ok, det var bra att veta att jag har Proffessional :) Som sagt varken Sub eller Dsp i bilen. Hur många högtalare finns det i min bil då, totalt sett utan subben förstås? Jag ska inte ha någon Dvd visning i bilen vad jag vet för tillfället:) Däremot så jämför jag ljudet i 540:n med ljudet i våran lilla 316, den hade Sony 5,25 fram samt 6x9 bak i Xplod-serien och det ljudet tyckte jag faktiskt lätt bättre, renare, än vad det gör i storebror:) Vad bör jag börja med att byta och till vad? Nåt speciellt man bör tänka på när man byter (eftersom det sitter ett effekt steg bak)? Är inte super kräsen när det gäller musikljud i bilen men lite fylligare, renare ljud vore inte helt fel:) Vh/ Kermit. |
|
Robsarve |
10 element. (När jag tävlade sist i Sasca Pro Unlimited hade jag 5 och värste konkurrenten 7 element. Måste varit på mängden han vann ;-) Det du bör göra är att sätta i ett separat slutsteg, jag rekommenderar ett 4 kanals som du driver både framsystem och sub. Ett par lågnivåkontakter måste lödas på kablarna till professionalsteget, men det är lätt gjort. Lämna kvar orginalsteget och driv bakhögtalarna på det fyller ut lite och gör det mysigare bak om du brukar sitta där. Tillhör du dem som vill sitta mitt i musiken med lika mycket ljud bakifrån som framifrån rekommenderar jag en femkanalare och byte av även bakhögtalare. Jag hade satt i en baslåda med en tia i bagaget. Tar inte mycket plats (ca 20 liter) men är bra kul! Bytt framsystemet till ett trivsamt tvåvägssystem. Från oss (Phoenix Gold): Octane ZR5.0 Comp - Framhögtalare Octane R8.0:4 - Fyrakanalsslutsteg med inbyggda filter Octane ZR10d2 -Rejäl bas. (råkar säljas till paketpris ;-) eller med mer ljud bakifrån: Octane ZR5.0 Comp -Framhögtalare Octane R5.0 comp -Bakhögtalare Octane R9.0:5 -Femkanalssutsteg med inbyggda filter Octane ZR10d4 -Räjäl bas. Det finns naturligtvis även andra leverantörer. Men de jobbar inte jag för ;-) |
|
Robsarve: Det var en hel del information, tackar:) Låter både proffsigt och kanske dyrt? Fast det är klart, bra ljud kostar:) Vad kostar högtalarna, slutsteg m.m. Finns det nån sida på nätet kanske? Om man vill göra en enklare budget variant utan extra slutsteg samt sub, ska man byta högtalarna fram eller bak? Diskanterna i dörrarna kanske duger eller? Vilka storlekar på högtalarna är det, vill att de ska passa i original hålen:) Jag vill nog gärna ha ljudet "mitt i bilen" än framifrån eller bakifrån:) |
|
Robsarve |
Grejjerna finns bl.a på vår hemsida, www.n-core.se. Det övre paketet landar på 6 papp. Vi kan med lätthet knåpa ihop en anläggning med samma mängd prylar som kostar det tredubbla från våra dyrare serier, vi har bl.a ett slutsteg som kostar 28 papp... ;-) Det är 5,25" runt om och du kan inte byta högtalare i en professional utan att bygga om steget eftersom steget innehåller filtreringarna till högtalarna. Tanken med det första systemet är att ge en realistisk ljudbild med en scen framme och rumseko bakifrån. Det andra systemet är mer för de som gillar att vara mitt i ljudet och kostar mer. tycker Erik |
|
Jag får ta mig en funderare:) Tack för infon Robsarve. Vh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.