AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
371

Farthållare till e23, hur felsöka?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag undrar om det är någon som vet hur man felsöker en farthållare på dessa bilar.
Den fungerade super fint hela vintern, och när tövädret satte igång med regn och blåst så slutade den att fungera normalt.

Det vill säga, den fungerar, men den gasar fullt, tills den kommer på sig själv med att ha ökat 30 km/h och så släpper den.. Det är som att åka med ett galet fullblods hingst..
Vågar inte slå på den längre...

Så till en annan mystisk grej för mig.
När jag skulle titta till data boxen så fanns det en till liten låda längre ner mot golvet.. vad har den för funktion? . Den är ca 2x10 cm...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tjena!

Det är inte så svårt att lossa ratt och rattkonsollen, den sitter fästad med två bultar längst ner och två bultar högre upp. Därefter måste du lyfta isär styrleden (och vara noggrann med att märka upp hur de båda delarna låser mot varandra, annars kommer ratten garanterat hamna fel när du monterar tillbaks) och ta isär de kontakter som finns. Med konsollen ute kan du kolla upp om kontakterna (mikrobrytare) blivit smutsiga eller oxiderade och kärvar (fastnar) stundvis.

Skulle det inte vara kontrollspaken, ja, då ligger det längre bort i systemet och är förmodligen betydligt svårare att felsöka. Själv har jag bara haft isär konsollen och gjort rent, fast jag hade ju inga egentliga fel... ville bara kolla och sett hur et hela sitter ihop och fungerar.

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det verkar ha varit fukt i någon del. Efter att ha åkt till stockholm fram och tillbaka så löste sig problemet av sig själv, och farthållaren fungerar bättre än tidigare.. Är fortfarande nyfiken på vilken enhet det är som ballade.. troligtvis instrumentpanelen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.