|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag läst det mesta om AC-probelm. Enligt Hassos eminenta AC-text så tappar även ett friskt system kanske 5% kylmedium per år. Min 11 år gamla AC borde då varit i behov av påfyllning. Till saken hör att den funkade, kompressorn gick igång och den kylde fast dåligt. Nu var AC-fläkten paj vilket säkert bidrog till det. Kondensatorn såg väldigt fräsch ut (bilen har bara körts ett par vintrar). Ringde en stor kylfirma för provtryckning och påfyllning men direkt hör man att de tänker byta kondensorn (standardfel osv) och mycket riktigt så blir det så. Jag kanske är paranoid, men undrar om de verkligen provtryckt. De har ju inget skäl att göra det; Det blir bara mer jobb. Blir väl bara redovisningsproblem av kylmedium om den klarar provet och fylls på utan någon annan åtgärd. Tjänar mer pengar på kondensorbyte. Finns absolut inget kunden kan säga. Även efter en provtryckning kan väl ändå inte vara säkra på att det är kondensorn som läcker, bara att det läcker nånstans. Sen har jag svårt att förstå att kondensorn verkligen skulle ha läckt; Ingen märkbar förändring i funktion under de 10 månader jag haft bilen. Är det verkligen möjligt att ha ett så litet hål i kondensorn att den inte töms på den tiden. Kanske är det inte bara dålig kvalitet som gör att kondensorbyten så vanliga, reglerna som omgärdar AC-jobb verkar ju som gjorda för fusk? | |
|
Man provtrycker vanligen med ett UV lysande spårämne som man ser m.h.a. UV-ljus var det läcker, kondensorer är av sällsynt dålig kvalitet (har bytt på både min fd E34 och på min E39a), man byter den lätt själv f.ö. Sen är det även så att man inte FÅR fylla på gas i ett system med läckage om man vill behålla sin acreditering Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag tror nog det ligger något i tax:s misstanke. Det känns som det är omöjligt att lämna ifrån sig en bil till en AC-firma utan att de byter kondensor. Mvh Johan |
|
|
Det är ju bara att var närvarande då det "läcksöks" så ser ni ju vart läckan är! |
|
|
Jag åkte till Expertkyl i Gbg för att fixa min AC, dom provtryckte först men kunde inte hitta någon läcka, så dom fyllde med kylmedel och spårvätska. Hade systemetet inte läckt så hade saken varit ur världen, men nu visade det det sig efter en vecka att kondensorn läckte så den byttes. Men hade allt varit OK efter fyllning så hade ju ingen annan åtgärd gjorts. Dom lämnar dessutom ett års garanti på fyllningen, så efter kondensorbytet fyllde dom den gratis. BMW CS #5206 |
|
| Håller inte med. Kondensorn är av skitskräpkvalite och om man ändå har systemet nere och fyller gas är det lika bra att byta då en ny (pirat och i bättre kvalite än original) inte kostar många kronor. Det är bättre för både plånbok och miljö då den som sitter där snart är paj i alla fall. | |
rsarits |
BMW_MAN: Jag har en 530 -95, jag hade loss fronten och var och provtryckte mitt system, kondensorn ser inte ut att ha blivit bytt, men den var tät, däremot så läcker axeltätningen på kompressorn. Det blir lite billigare, 400:- jmf med 2200:- för kondensorn. 10år och 25000mil tycker jag är hygglig kvalité för en kondensor. |
|
rsarits: "kondensorn ser inte ut att ha blivit bytt" -är ingen garanti att den inte varit bytt...hur vet du exakt att den är original? Håller med Christer, Expertkyl kollade min likadant, men ingen läcka hittades = ingen åtgärd. Han "skvätte" i lite bara och konstaterade att den är tät, dessutom är spårmedel påfyllt 2001 i min enligt serviceetikett i motorrummet Heder åt Expertkyl! |
|
|
rsarits "Jag har en 530 -95, jag hade loss fronten och var och provtryckte mitt system, kondensorn ser inte ut att ha blivit bytt, men den var tät, däremot så läcker axeltätningen på kompressorn. Det blir lite billigare, 400:- jmf med 2200:- för kondensorn" Hur får du läcksökning, tömning, komperssor demontering, renovering och monering + täthetprov+ fyllning för 400kr Låter som en bra pris, det brukar ju landa på 10.000 och då är det lika bra att kasta med en kondensor. |
|
| Det måste ju vara tätningen till kompressorn som går på 400.- | |
| Visst kostar packningen 400 men det slutar ändå på 10.000 innan det är klart. med alla moment som behövs. | |
|
Nu är det nog dags att klargöra en del innan det spårar ur här. En felsökning går till så här: Först kollar man så att kompressorn och tryckvakter funkar samt att allt övrigt i anläggningen ser OK ut. Därefter tappar man ut ev kvarvarande gas ur systemet. Detta vägs och skall redovisas exakt hur många gram som fanns kvar. Denna gas går tillbaka till gasleverantören. Sen är det dax att provtrycka. Det görs med kvävgas. Man brukar låta anläggningen stå under tryck några timmar. Med ett väldigt noggrant graderat mätinsrument ser man sen om det läckt ut någon gas. Är allt ok är det dags att vaccumsuga systemet. Det görs för att anläggningen ska suga åt sig den nya gasen. Pumpen får gå tills rätt tryck har uppnåts(under 3ATM). Sedan släpper man på den nya gasen i rätt mängd.(vikt i gram). Därefter provkörs systemet och man mäter hur många grader det blir i mittre luftutsläppen i kupe´n. Det finns normer för hur kallt det minst ska bli med tanke på omgivande temp. Normalt 1-8 grader. Tänk på att kallast blir det med fläkten på mellanfart inte högsta! Ev spårämne används bara om man inte hittar läckan med provtryckning. Kunden får ett protokoll med alla gasmängder och vad som är åtgärdat. Är man som jag ackrediterd av SWEDAC ska det gå till så här! Ett sånt här jobb tar vi 1500:- + moms för.Ev andra fel är ju tilläggsarbete och kostar ju då beroende på vad det är för fel. Kolla gärna hemsidan för häftiga bilder på våra och kunders bilar. Adressen är http;//www.classiccarsevice.se Hoppas detta hjälpte till något. |
|
| Hotrod: Att det ska gå till som du säger betyder väl inte att det verkligen gör det på alla AC-ställen. Nåt protokoll har jag t ex inte sett röken av. Har bytt på två bilar. | |
|
Så här SKALL det gå till: För att få lov att jobba med AC måste man vara ackrediterad av SWEDAC som lyder under Naturvårdsverket. Firman är då oxå Kontrollorgan åt staten. Alla yrkesfordon t.ex taxi skall kontrolleras 1 gång/år så att deras AC-anläggningar uppfyller miljökraven. Precis som med bilprovningen. Alla som får ett jobb utfört får ett protokoll med alla gasmängder redovisade samt vad man gjort för ingrepp i bilen och att den uppfyller miljökraven. Dessa protokoll kontrolleras personligen på plats av representant för SWEDAC 1gång/år. Samtidigt kontrolleras t.ex hur mycket gas man köpt och sålt och vad som finns i lager. Dessa siffror skall stämma på grammet! Det hela är mycket byråkratiskt och väldigt dyrt både utrustning (som oxå kontrolleras otroligt noggrant) och ackrediteringsavgift. Det är ungefär som en ISO-certifiering. Följer man inte detta ryker din ackreditering och man får varken köpa gas eller hantera utrustningen. Dom som gjort jobb till dig är tydligen inte seriösa och lär inte kunna fortsätta om SWEDAC får reda på det. |
|
|
Finns likartade bestämmelser hos andra yrkesgrupper, elektriker t.ex. Innebär ju inte att det inte förekommer många "hemelektriker" för det. Stämmer säkert med all kontroll osv vad gäller AC och SWEDAC osv, likväl kan ju många intyga att det går bra att få lite gas påfyllt osv utan protokoll. Att det skulle stämma på grammet när mellan inköpt och påfylld gas i alla lägen köper jag inte riktigt, nog pyser och läcker det en del ibland. Fråga mig inte hur jag vet men vi har just tagit i drift tre större AC-anläggningar med tillhörande kylmaskiner efter installation på mitt jobb. FP |
|
|
Det är ju djävligt svårt att jämföra äpplen och päron. Klart att det kommer att finnas flera olika prisnivåer om man resonerar som er. Dyrt - Om man följer lagar och regler. Billigare - Om man struntar i några lagar och regler. Skitbilligt - om man struntar i ALLA regler och stjäl ihop grejerna Det beror väl bara på hur rymligt samvete man har. |
|
| Stället där jag fått jobbet gjort är en stor och etablerad firma. Jag vet inte att dom gjort fel, tycker bara det vekar konstigt att kondensorn behövde bytas. Jag ska tillbaka dit på måndag eftersom AC-fläkten låter klonk-klonk sen kondensor-bytet. Då ska jag fråga efter protokollet. För visst måste de ha kvar det, ska ju redovisas? | |
|
Hade revision med besök av SWEDAC representant för 2 veckor sedan. Allt kontrollerades som jag nämde ovan utan anmärkning så vår ackreditering förlängdes ett år till som vanligt. Du SKALL få ett protokoll på utfört arbete annars är det svartjobb och firman är inte seriös isåfall. Risken finns att du kan ha fått gas som är avtappad från en annans kunds bil som firman har redovisat inte innehöll någon gas. SVARTJOBB. |
|
| Var där idag och frågade efter protokoll, fick till svars ”nä, men vi byter 1000-tals varje år så vi vet när det är dags”. Öööh. Är nu ännu mer övertygad om att det aldrig gjordes någon provtryckning. Skulle gärna höra om nån här på forumet lyckats lämna in bilen här på det här stället, Aircond Center, och fått systemet fyllt utan kondensorbyte. | |
| Nu är AC:n stendöd. Gör mig ännu säkrare på att kondensorbytet var helt onödigt. Får leta upp nån seriösare firma som faktiskt felsöker innan de byter saker. | |
|
Tax: Ring en annan firama och Låt dem provtrycka först. Hittar dom inte eller inte vill provtrycka så säg till dem att dom fyller med kylmedel och spårvätska, sem får du komma tillbaka inom några dagar så dom kan se om det läcker någonstans. MEN fixa ac fläkten först innan du åker in ditt. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.