AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
695

Högra handbromswiren för lång?

Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Kan nå´n hjälpa mig?
jag har strul med högra handbromswiren, den blir liksom för lång.
jag har bytt backarna och fixat med alla rörliga delar så att de går smidigt och fixat inställningen med justerkugghjulet så att det tar perfekt men högra wiren blir liksom för lång. Den skjuter fram vid kryckan ungefär 2cm längre än den vänstra så jag måste lägga distanser innan muttern. Kryckan går inte heller då ner helt utan fjädrar upp ett hack så att handbromslampan tänds. Nå´t måste ju vara galet med wiren men vad? Vore kanonglad för tips. / Peps
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du justerat wiren uppe vid handbromshandtaget oxå? Annars kan det vara wiren som kärvar. De är väldigt lätt att byta, jag bytte mina för ca 2 veckor sedan, det vart underbart med en Handbroms igen =) Kolla också själva armen som trycker ut backarna i trumman. Den brukar kärva ordentligt. Fast, då måste du först plocka bort bromsskivan förståss.

/Per
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Jag har justerat wiren uppe vid handtaget men behövde skruva in så mycket att jag var tvungen att lägga två muttrar som distans.
Allt funkar som det ska men det verkar som om wiren blivit för lång. Kan wiremothållet nere vid hjulet pajat eller wirehöljet åkt för långt in därnere? Är det nå´n som haft liknande strul vore jag glad att höra vad som var fel och vad man kan göra åt det.
tjena peps.
byt vajer det låter som om vajern har gått av. det hade den gjort på min så jag bytte på bägge sidor och problemet var löst.

188kr paret på bmw.
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Halloj Malleboy!
Nej, wiren är inte av för jag har funktion på den, handbromsen funkar men wiren trycker liksom fram handtaget så att den går upp ett klick så lampan tänds.
Strange...... / Peps
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Halloj igen!
om det är höljet som pajat nere vid nedre mothållet, är det knöligt att byta?
Tips om det mottages glatt.
/ peps
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om höljet gått sönder återstår bara byte av wiren. Lossa först uppe vid handtaget och dra ut wiren där. Demontera sedan bromsok, bromsskiva bak och lossa på själv armen som wiren sitter på. Det är då lättast att oxå demontera bromsbackarna. Sedan kan du dra ut wiren bakifrån från skölden. Jag hade samma fel som du på min 525. På min var det en kombination av ihoprostad "arm" nere vid bromstrumman och dålig wire.

/Per
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Tack för svaren, jag skall titta på det i dag / Peps
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kolla så att wiren verkligen ligger rätt i alla spår, särskilt framme vid spaken.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.