AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
705

Varför olika vikt vid vägning resp. regbevis?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Man undrar, varför väga bilen när VV sätter på 100kg. Så var fallet med de senaste 5-orna vi hämtat. Helt otroligt, varför punga ut 400 när de ändå har egna system och tabeller (eller vad de nu går efter) på VV.

Känns som att Bilprovningen bara blåser en på 400:-, då enligt samtal med VV, kvittar det, de kör ändå sitt race.

Eller nåt jag missat?
Därför att i tjänstevikten ingår förare samt fullt av samtliga vätskor där av påslaget, MEN som vi sedan länge konstaterat är sv-sålda bilar alltid "lättare" än importer då varje bil inte är vägd indivduellt

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det ärsjukt system tycker jag, varför inte ha standardtabeller för import o slippa väga?

Ex. farsans "nya" 520, den är verkligen standard, med lilla kliman, ASC, ABS, o elhiss i pricip, alltså inget jättelyx direkt. Där slog de på 100 kg minst, ger mig fan på att det är bara för att hamna i en dyrare skatteklass.

Satans byråkrati. Bara bita ihop, inget att buttra för...
Förklara lite mera nyanserat vad du menar med "slog på 100kg" please

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
75 kg (eller 70?) förare + uppkattad fyllning av tank till full bör betyda 100kg från mätt tomvikt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Som erik nämner, ca. +100kg skillnad mellan vägning och regbevis.

Det är jag helt med på, självklart ska rätt tjänstevikt (eller vilken variant det nu må vara), men varför väga skiten överhuvudtaget?

Utrusningslista, modellutförande (utr.paket) mm. intygar vilken "viktklass" den bör hamna i...

Ja, whatever, spelar ingen roll, det är fortfarande billigare och trevligare att hämta en förhållandevis ny bmw från tyskland än att gynna en skumhandlare hemma i svedala.

Bara en liten sak jag hade hakat upp mig på, sånt man har tid att bry sig om när man söker nytt jobb...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om man plockar ur reservhjul, verktyg, mattor och tömmer spolarvätskan borde man komma undan med några kilon.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.