AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
830

Backade mätare

netsix
Jag är så trött på den allmänna uppfattningen om att alla importerade bilar är backade mätare på. Är det ren okunskap eller är det gammla tankegångar som sitter kvar. Visst finns det backade mätare men det är ju ganska lätt och se om dom backat duktigt. Det finns ganska många bilar som är svensksålda som oxå är backade (taxi, budbilar, säljbilar, tjänstebilar bla) men det pratas det aldrig något om. Det verkar som så fort en bil är s-såld så är det ärliga mil och så fort den är importerad så är det oärliga mil.
Jag märker det ganska mycket i jobbet då jag är bilförsäljare och vi importerar ca 10-20 bilar i månaden. När folk hör att bilen är importerad så är första frågan man får "då kan man väl inte lita på milen" . Men är bilen svensksåld och den ser för jävlig ut får man väldigt väldigt sällan den frågan.

/netsix
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag har en undran varför Bmw är så lätt att backa mätarna på,enligt vad jag hört så kopplar dom bara in något i motor rummet som ställer om mätarna.??????
Hej, det går att göra väldigt enkelt på bilar med elektronisk mätarvisning. Tyvärr...

Jag brukar kolla allmänt skick på bilen och inte stirra mig blind på mätarställningen... är bilen risigare än de milen som står på mätaren så vill jag ändå inte ha den oavsett om milen stämmer eller ej!

Björn Markholm
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det började som avundsjuka när "boomen" precis kom. Vanliga svenssons blev lite avundsjuka och sa att bilarna var skit. Sen FINNS det ju faktiskt en hel del lik (finns svenska sånna också) men det är ju dom som gapar högst som märks. Man hör ju bara om alla vrak men inte om alla kanon bilar som togs in. Det är som om 4 personer som inte gillar import startar en diskussion och postar aktivt då ser det ut som om majoritet är missnöjda med sina importer men så är det inte.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Den egentliga anledningen till att ryktet uppkom var att auktoriserade märkeshandlare kom i panik när privatimport plötsligen blev enkelt och de satt med en massa bilar i lager till betydligt högre kostnad än vad motsvarande kostar i Tyskland. För att kunna ta ut ett högre pris var de tvungna att hitta en differentiator - och eftersom tillit är en mycket viktig faktor vid begagnadköp var lösningen självklar och handlarnas skitsnack igång. Givetvis stödde och förvärrade de som själva köpt en BMW/Mercedes i Sverige det skitsnacket - de var ju rädd för ett lägre andrahandsvärde på sin fina "svenskköpta" kärra.
Problemet är alla "oseriösa" handlare i Sverige som importerar och sen skruvar. Jag tror inte att risken för att köpa en skruvad bil i Tyskland är så stor utan att skruvandet sker på importörens initiativ. Har själv provsuttit och observerat mätarställningen på en precis nyimporterad bil på en stor "tyskbil"-firma i Sthlm som efter rekond etc. hade en helt annan, lägre, mätarställning. På den firman har typ alla bilar gått 12000 mil. Personligen skulle jag gärna köpa tysk-import, men bara av en handlare jag "litar på" alt. importerar själv igen. Att importera själv kan jag rekommendera, enklare än man tror. Om nån vill veta hur jag gick till väga när jag importerade min 325:a så kan ni mejla mig.

www.malte-racing.com
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
För länge sedan kollade jag på en Mitsubishi Galant på en firma i Stockholm med endast 12-15000mil på mätaren men nånting kändes fel!
Kollade med ägaren som hade lämnat in den för försäljning och han sa att den gått som Taxi vilket han även upplyst firman om. Gått ca 50000mil men fått fel på mätaren och bytt. Allt detta visste firman men "glömde" det när jag frågade dem.
Det dröjer innan jag köper bil på Ligna gatan i Stockholm....
Rötägg finns på fler ställen än man tror.

fyrhjulsdrift är roligast!
Crusty
börjar bli trött på alla som påstår att tyska import bilar e skit! Vad e det som gör en sv-såld bättre? Nä, då har jag hellre en bil som jag vet körts o byggts av tyskar! Ich bin deutsch und ich liebe mein deutscher BMW!! =0)

///CRUSTY
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Importerade bilar = Helt OK!
Merparten av de som importerar bilar = Inte helt OK!
Undantagen = Sällsyntare än kantareller på Stureplan!

Jag tar faktiskt hellre en fin importbil än en saltkörd, borsttvättad, barnbesudlad dito Svensk!!

Tacka vet jag en ömt omhuldad E23:a med färsk alpluft i handskfacket! :D :D

<- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På nya Carsoftdiagnossystemet så finns det en meny
som säger +5000 eller -5000 med en pil åt var håll!!

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.