AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.393

Törs man köra med ex: Mobil 1

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Hej. Lten fundering bara. Kan man köra med Mobil 1 olja min M 5:a eller ska jag ta Castrol.
Har kanske fått ett bra pris på Mobil 1.Är väl ingen större skillnad på dom
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
Tja! jag har kört me mobil:s olja i två års tid.
Varför skulle man inte kunna köra me mobil1??
Det är ju ingen skit! Samma status som castrol!!

Mvh Niklas
Du tappar 40 häst med Mobil 1 och då kommer Saabarna krypandes. ;-)
Skämt o sido, du kan gott hälla i Mobil 1, den oljan har jag kört med i många år (får också bra priser på den).
Välj helst 5W50-oljan, den är API SL märkt vilket mig veterligt är den högsta kvaliteten en olja kan ha idag. Castrol har också oljor som är API SL.

Flåklypa
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Flåklypa: Mobil1 har API SM/CF vilket är högre än API SL/CF.
Tror att även Castrol har API SM/CF, men är inte säker.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

0w40 är en bättre och modernare olja. Båda är dock bra, dessutom enormt mycket bättre än oljan som gjordes då bilen i fråga tillverkades.
Summa summarum, vilket fabrikat du än väljer, titta på klassningen och jämför utifrån det.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:SAAB:arna kommer inte krypandes inte 95 Aero iallfall.....he he eller. Nä jag tror inte heller att det är någon skillnad. Men man vill ju ha en bra olja i bilen. Tänkte hålla mig till orginal oljan från BMW men kan kanske få Mobil till ett bättre pris. Det kostar ju en del på BMW men det visste man ju innan man köpte bilen. Så det blev ju ingen nyhet.
Oj, är det till och med SM man har nu. Kanon!
Anders. Jag brukar välja en olja med hög värmeviskositet (turbo på sommartid), därav 5W-50. Den har ju högsta klassningen.

Flåklypa
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

5w50 har väl inte högre än 0w40 och 0w30?? Det måste vara samma klassning på dom? Första gången i historien 5w50 är högre klassad i så fall... Mobil 1 (Rally Formula 5w50 som den kallas) är snart riktigt gammal. Den finns för övrigt bara på den europeiska marknaden. Därmed inte sagt att den är dålig. Mobil har alltid legat långt fram i utvecklingen och 5 år gamla oljor klarar dom högsta kraven man ställer idag.
Hur som helst, vad jag vill säga är att den olja som är modernast och mest utvecklad är just 0w40 och 0w30. Det är den man "uppdaterar" och förbättrar undan för undan.
Men som sagt, 5w50 är en bra olja. Använd den.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mobil1 0W30 är klassad som API SM/CF.

0W40 har jag inte koll på.

__
///M som i Mugge.
Fasen. Jag var tvungen att kolla min nyinköpta 5W-50 olja och den är klassad SL vilket är sämre än SM men ändå bra.
Jag kommer byta olja idag och jag kollar även på viskositetsintervallet, med turbomotor och sommar vill jag minst ha 40 som värmetal. Nackdelen är väl att en olja med ett stort viskositetsintervall tappar sina egenskaper snabbare än en "mer stabil" olja som har ett snävare intervall.

Det är en jäkla djungel det här med oljor, men köper man en dyr motorolja och byter ofta bör man klara sig bra.

Flåklypa
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tänk på att SM klassningen är rätt ny... är din olja tillverkad innan mobil blev godkännd för SM klassning så står det "bara" SL på den, medan det i själva verket är samma olja som numera är SM klassad.

Nu finns inte 5W50 kvar på Mobil 1 websida, vet inte varför... men både 0W40 och 0W30 är SM-klassade: Länk

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Medan det i själva verket kan vara samma olja som är SM klassad.

Skulle det stå... den ÄR inte utan KAN VARA, bara så det inte blir missförstånd.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men förmodligen är det samma som sakt. Har mycket svårt att tro att man uppgraderat 5W50:n. Å andra sidan kanske SM klassningen bara handlar om en liten uppdatering i additivpaketet vilket "var lätt gjort" ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På senaste BMWCS träffen, så pratade jag med en kille från Castrol och han menade att deras SLX olja alltid uppfyllt SM klassningen, bara det det inte funnit ngn högre klassning än SL.

Så när SM kom så var det bara att visa att oljan även uppfyller SM kraven.

Detta hände då jag märkte att det stod API SM/CF på vissa dunkar med SLX olja och API SL/CF på andra... visade sig att de som hade SM klassningen var tillverkade senare än de med SL.

Kan tänka mig att det är ngt liknande hos Mobil

__
///M som i Mugge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.