|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som nybliven bmw-ägare har jag hamnat här på forumet sökandes lite erfarenheter om m20b20 med turbo. Jag har tidigare på en gamm-volvo kört med dubbla topplockspackningar med lyckat resultat, men hur fungerar det på en bmw 320? Gärna erfarenheter av folk som själv kört med de. Hur mycket har ni laddat? En nersvarvning av kolvarna är ju de bästa men tänkte slippta ta isär motorn. / Mvh Johan | |
|
Hör om PPF har 3mm stål packning.Det är garanterat bättre.www.pure-pf.com. |
|
|
Jag har visserligen inte erfarenheter från en BMW men det tror jag inte spelar så stor roll! På 70-talet körde jag en SAAB 99 med dubbla toppackningar vilket gick mycket bra. Dock hade jag skurit (borrat, filat, klippt mm) till en 1 mm plåt så att den såg likadan ut som en toppackning. Den hade jag mellan toppackningarna! Jag laddade ofta mellan 0,7-1,1 bar och provade även några gånger med 1,6 bar. Per L |
|
|
hmm jahaja. Man kanske skulle testat och göra en plåtpackning därimellan. Lär ju bli lite mer stabilitet då. Om inte annat är de billigt. Kompet kommer ju bli oändligt lågt skulle ja tro.. / Johan |
|
|
Vi körde dubbla orginal packningar på en B20, laddade 1.5kg med en T04e och den gick hårt. Funkade klockrent. "blao is the name of the game!" |
|
|
Precis de svaret jag ville ha :) / Johan |
|
|
B20, då troligtvis emnar han volvos gammla. funkar nog inte så bra på BMW annars hadde nog dom fläösta budgettrimmare köra med de. har du probvat att söka? mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
B20, då troligtvis emnar han volvos gammla. funkar nog inte så bra på BMW annars hadde nog dom fläösta budgettrimmare köra med de. har du probvat att söka? mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
_JP_ som JaJsEn säger så var det på en Volvo B20, men det funkade ju utan riktplaning eller toppdäckning där. Jag förstår igentligen inte varför det inte skall funka på en m20b20 som budgetbygge. Jag menar du lär väll knappast häva på 1,5kg i ladd? Testa och se ;) "blao is the name of the game!" |
|
|
Hmm jaha trodde han menade en m20b20.. Jag får väl helt enkelt prova om det går. Ska ju inte ladda nå våldsamt ändå. Bara de håller tätt runt vatten och oljehålen så. Jag skulle nog tro att de går och ladda lite med dubbla bara de inte spikar. För då blir de ju ganska mycke mer tryck. Vad är det som är svagheten med dubbla packningar egentligen? / Johan |
|
|
De funkar säkert skit bra. Men de är ju ingen som vågar testa något utan bara lyssnar på vad folk har gjort eller säger sig ha gjort. De är många som bara pratar och har inte ens öppnat huven på en bil bara läst o läst och sen förmedlar vidare det någon annan sagt en gång i tiden.. INGET ÄR OMÖJLIGT ALLT KAN FUNKA OM RÄTT PERSON HÅLLER I VERKTYGEN!!!! De blir ju svagare pga att du har ju 3 delningar/öppningar om man säger så. Men om man köper ett par 12.9 bultar och drar de 11-13 kg så ska de nog fanken hålla. Man måste testa sig fram ska inte lite på vad folk säger. Enligt min mening blir det oftast fel då. |
|
| Tex. När jag byggde min 528 turbo så satte jag oljereturen från turbon i oljepluggen. Sen skrev jag lite fakta hur jag hade gjort och då skrev en massa DE FUNKAR ABSOLUT INTE OLJAN KOMMER INTE HINNA RINNA IGENOM SLANGEN UTAN BLIR STÅENDE I TURBON BLA BLA BLA. Dom hade uppenbarligen inte testat för de funkar kanon bra. Hade en genomskinlig slang i början för att se om de funkade och de gjorde de.Så lyssna inte för mycke. Dessutom sitter de orginal så på VW Pickup TurboDiesel. | |
|
_JP_: Kompet på min SAAB blev ca 7,2:1 med originalkolvar! Det är ju som sagt lågt men å andra sidan hade jag varken wastegate eller laddluftkylare. Lågt komp, begränsad förtändning, vatteninsprutning och rejält med bränsle vid fullgas (originalförgasaren) blev mina "försäkringar" mot brända kolvar och ventiler! Och det funkade som sagt bra! 0-150 kph på 13 sek var ju inte så illa för nästan 30 år sedan! Per L |
|
|
Kom bara ihåg att om det ska dit en tjockare packning bör man även ha ställbart kamdrev så att inte kamvinkeln blir fel. Då förlorar man en hel del effekt av det man försöker vinna med lägre komp/högre laddtryck. |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
_JP_: När jag byggde Turbo på min gamla 635:a så fanns det tjockare packningar som såldes av Motornord, samt Bildelsimporten och dom fungerade alldedes utmärkt. Länk Länk mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
tänk på att bmw topparna är instabilare än volvo topparna. M20s akileshäl är att vattenkanalerna runt förbräningsrumen i toppen inte är igenlagade på mitten som på m10 och m30 exempelvis. |
|
|
Jeppe: Kan inte annat än att hålla med dig, men ang vart man stoppar oljereturen så har det ju disskuterats mycket. Tror det inte finns rätt eller fel, men jag personligen tror att det är bättre ovan. - Bra sagt, jag tycker killen kan testa, jag menar funkade det på en äcklig Volvo B20 som gått 10000x mil utan riktplaning eller deckning kan det funka på en beemer. AddeK: Det stämmer det du säger, men för ett laddtryck på snälla 0,5kg - 0,Xkg så tror jag inte toppen flexar. D.v.s. om du inte har otur. Testa med dubbla som jag sade, kan funka king också. |
|
| Jeppe = Jeppan, jag kan inte skriva idag, är förkyld. | |
|
Jeppan: Hehe jo men man lär ju höra sig för lite vad folk säger först innan man ger sig in på nå special bygge :) Hmm ja just de. Bultarna hade jag glömt bort. Bör jag ha en annan längd på bultarna, nya orginalbultar, eller går det med orginalbultarna? Per L: Ja de va ju inte så mycket alls. Men skulle nästan tro att en gammal saab har lägre orginalkompförhållande än en m20b20 som jag har för mig hade 9,8. vanosomsanåt: Får väl försöka snida ihop ett hemma då. Åt vilket håll ska kammen ställas då? ( för tidigt på morgonen för att tänka :) ) BMW-Båstad: Dom packningarna är väl bara + 0.3 mm tjockare? Det är väl inte så mycket att hänga i julgranen. Men du hade kanske lägre originalkomp än mig så de gick bra ändå? AddeK: Ok men de är ju som sagt inga våldsamma laddtryck det handlar om. Är det inte så att m20b20 toppen är stadigare än den till 2.5an? / Johan |
|
|
varför inte köra oringat och 0,3+ orginalpackning..ladda 1kg+ med e85 då spikar det inte i allafall. beemwee |
|
svintoleffe |
Ska ma köra e-85, vi säger på en standard motor, då lär man ha dubbelt så stora spridare, wså vi tar en trimmad motor som har 400 i spridarstorlek, då lär du ha 800, om du ska ha e85. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.