|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska på lång bilsemester snart, och i samband med den lär man spela musik med avstängd och stillastående bil.. Hur ska man då minimera/eliminera risken att bli ståendes utan ström mitt ute i skogen vid någon norsk sjö eller liknande? Jag vet att det finns olika lösningar som man använder i båtar med förbrukarbatteri / startbatter osv.. svårt att koppla in i en bil? Finns det en bra lösning som passar mitt behov - alltså att såfort bilen är avstängd så tas ingen ström från startbatteriet, utan bara från extrabatteriet/förbrukarbatteriet. Jag skulle nästan kunna tänka mig att en manuell lösning skulle vara den bästa/enklaste: Man har helt enkelt två batterier permanent parallellkopplade med feta kablar mellan plus - plus och minus - minus. Sen kan man ha en huvudbrytare därimellan, så när man ska ha igång stereo och andra förbrukare bryter man kontakten till det ena batteriet som därmed inte kan laddas ur. Skulle man ha dåligt med ström när det är dags att starta så slår man bara om brytaren igen. Vad tror ni, skulle det fungera? Finns det någon elektronisk pryl som automatiserar det hela? Funkar det med laddning och dylikt med två batterier kopplat på det viset? | |
|
Det finns något som heter TWR eller liknande som Wibergs sålde för något år sedan ,som styr laddning till två batterier. Där fanns den där funktionen med spänningsvakt för startbatteri och förbrukarbatteri som du vill ha till blåbilen. /Mats |
|
| Tackar för tipset, ska höra med dom sen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.